EMELIE STOCKHAUS FRÅN WHERE’S THE MUSIC: VI HAR ETT GENOMGÅENDE GENUSTÄNK

Sommarens festivalsäsong är över, men som tur är finns det livemusik i organiserad form att se fram emot även under vinterhalvåret. I februari går festivalen Where’s The Music? av stapeln och vi bad projektledare Emelie Stockhaus berätta varför vi ska dit. På köpet delar hon med sig av sina bästa råd till dig som önskar en flygande karriär inom musikbranschen.

Emelie Stockhaus är 26 år och ursprungligen från Göteborg. 2012 började hon plugga en musikutbildning på universitetet och fick sedan en praktikplats på Universal där hon senare blev anställd. När hon inte jobbar som projektledare för Where’s The Music? bloggar hon på Djungeltrumman.

Hej Emelie! Du, kan du förklara vad Where’s The Music? är för något?
Ja! Where’s The Music? (WTM) är en konferens- och showcasefestival som hålls i Norrköping den 2-4 februari 2017. Under den helgen så huserar WTM på ca tio olika venues i centrala Norrköping där besökare kan gå runt och njuta av den bästa och senaste musiken från både Sverige och utlandet.

Hur skiljer sig en showcasefestival från en “vanlig” festival?
Ingen camping och inga bajamajor! Sen såklart musiken. Vi fokuserar på morgondagens stjärnor istället för de största akterna just nu. Sen har vi ju konferensdelen som riktar sig mot branschen.

Ledande fråga nu, men om man är nyfiken på och vill arbeta inom musikbranschen, är det då en god idé att besöka WTM?
Absolut! Branschkvällen på torsdagen kommer vara ett ypperligt tillfälle att mingla, networka och lära känna nytt folk. Hela branschen handlar om networking och att träffa folk så då är WTM ett perfekt ställe att börja på.

Det finns ju ett antal andra konferens- och showcase festivaler i Norden, till exempel by:Larm i Oslo, SPOT Festival i Århus och Iceland Airwaves i Reykjavik, hur skiljer ni er från dessa?
Vi har ett genomgående genustänk i våra band- och panelbokningar, det ska vara 50/50. Vi är också mycket yngre och intimare. Nytt för 2017 är bland annat en öppningskväll för alla delegater på torsdagen. Tanken är att ha en kväll där alla delegater samlas under ett tak och umgås. Vi vill erbjuda alla en plattform för att utveckla samarbeten och networka. En av WTM’s styrkor är att festivalen är mindre och ger delegaterna en chans att ses under okomplicerade former. Vår utmaning är att locka ut besökare i februari-mörkret!

Hur tänker ni kring val av teman till konferensen och paneldebatterna?
Vi kollar runt vad som händer i musikbranschen både nationellt och internationellt för att generera idéer. Jag tittar även mycket på vad andra liknande festivaler pratar om för att dels få idéer till paneler men också för att se vad vi inte ska prata om. Vi vill ha ett framtidsperspektiv och inte harva samma gamla paneler som man har sett innan. Många från branschen går på ett gäng showcasefestivaler om året och ”har redan sett allt”. Vi vill inspirera och skapa debatt.

Det låter insiktsfullt, hur tänker ni kring val av paneldeltagare?
I vissa fall så skapar vi ett paneltema först och hittar sen passande paneldeltagare, andra gånger har vi inspirerande människor som vi skapar en panel runt beroende på deras kunskap, men ofta har vi en bild av vad vi vill kommunicera på vår festival.

Vilket spännande jobb du verkar ha! Vad är det roligaste med ditt yrke just nu?
Det är att jag får springa på festivaler och träffa härligt folk som en del av mitt jobb.

Okej, slutligen, vad har du för råd till våra kursdeltagare som siktar på en karriär inom musikbranschen?
Socialisera! Networka! Se till att du syns! Testa på lite allt möjligt. Har du en kompis som spelar i band så är det ett perfekt tillfälle att testa sig fram genom att boka gig eller göra promotion för bandet. Gör praktik och/eller bli volontär på festivaler är också ett hett tips.


VAD:
Where’s The Music?
NÄR: 2-4 februari 2017
VAR: I Norrköping, en timme med tåg från Stockholm
FÖR: Publik samt svensk och utländsk musikbransch

Är du artist och vill spela på Where’s The Music? Hör av dig till band@wheresthemusic.se