Vi har samlat musikbranschens elit

simon

Simon Mark Sørensen Universal Music Denmark / B Group

Simon Mark Sørensen har en bakgrund från Universal Records Denmark, där han varit verksam som A&R och produktansvarig. Sedan 2011 har Simon arbetat med att släppa en serie olika danska skivor. Under denna period har några av Universal Records största artister varit Shaka Loveless (9xPlatinum, 1XGold), Wafande (4xPlatinum, 2xGold), L.I.G.A (2xPlatinum, 2xGold), Cisilia (1xPlatinum, 2xGold), Vild Smith(1xPlatinum, 2xGold), Panamah (5xPlatinum, 1xGold) och Julias Moon (2xPlatinum).

Simon är också en av grundarna och samarbetspartner till det idérika konsultföretaget B Group, med referenser såsom Carlsberg, Royal Unibrew, SmukFest, WiMP, Vega och många fler. Simon har en kandidatexamen i musikmanagement vid danska Rytmisk Musikkonservatorium.

emma-svensson

Emma Svensson Warner Music Sweden

Emma Svensson är Digital Marketing Manager på Warner Music Sweden. Hon är ansvarig för att ta fram digitala kampanjplaner och strategier för svenska och internationella artister, samt varumärkena Topsify och Absolute Music i Spotify.  Emma är även ansvarig för Warners Musics YouTube-kanal (som är en av Sveriges största). Några av de artister Emma jobbat med är Håkan Hellström, Miriam Bryant, Coldplay, Måns Zelmerlöw och Ed Sheeran.

Emma är utbildad journalist men efter en snabb sejour på Aftonbladet sadlade hon om till digital allvetare och har därefter jobbat på Microsoft/MSN, Vattenfall och Universal Music Sweden.

BjornSjogren

Björn Sjögren FKP Scorpio

Björn Sjögren arbetar sedan 2014 på FKP Scorpio Sverige. Där ansvarar han för Ticketing vilket innebär att han sköter kontakten med biljettföretagen samt följer och analyserar försäljningen till bolagets konserter och festivaler. På festivalerna Where’s The Music? och Bråvalla Festival leder han även arbetet med festivalarmbandsutlämning.

Under sin tid på bolaget har han axlat olika roller, såsom marknads-, boknings- och ekonomiassistent. På konsertsidan har han jobbat med bl a Justin Bieber, Radiohead, Celine Dion, Håkan Hellström och Pusha T.

Björn är utbildad inom Music & Event Management vid Linnéuniversitetet. Under studietiden var han volontär på flera festivaler och drev både bokningsbolag och indieklubb. Efter universitetet jobbade han på BMG Chrysalis, MTA Production och som turnéledare.

”Musikbranschen har förändrats enormt mycket under de senaste åren och det finns en ökande efterfrågan på kvalificerat arbete. Innovative Music Management utgör ett viktigt bidrag för dem som vill ha en framtid inom branschen”

– Simon M. Sørensen, Universal Music Danmark

Hart_Peter-594x594

Peter Hart Universal Music

Peters väg in i branschen var ett tips från en bekant om att ett skivbolag letade efter “musikintresserad person med IT-utbildning”. Så, 1999 började han jobba på Universal Music. Till en början som marknadschefens assistent, vidare till International Exploitation och sedan som A&R.  Någon roll inom IT blev det aldrig.

Artister han samarbetat med och i vissa fall fortfarande jobbar med är bl.a Carola, Daniel Adams-Ray, Mavrick, Tomas Ledin, Urban Cone, Lars Winnerbäck och Tove Lo.

dav

Marcus Törncrantz Törncrantz Musik

Marcus Törncrantz management har bland annat jobbat med Bob Hund (de första 20 åren) och Moon City Boys. För Marcus betyder management att man jobbar bakom sina artister och hjälper dem med allt som de inte klarar av själva. Han har varit turnéledare, scentekniker, bandens företag och – viktigast – den med högst ansvar.

Hans ordningssinne och strategier har varit stor del i att skapa högst respekterade och framgångsrika artister. Han har jobbat med kampanjer som har gett Guld- och Silverägg, Expressens Spelmanspris, Rockbjörn och Grammisar.

Få är så mångfacetterade som Marcus. Han har sålt synkar till Calvin Klein.  Utöver detta har han drivit poptidning, komponerat reklamjinglar, gjort radio- och TV-program. Han är dessutom aktiv som DJ och artist.

qwkfdzdzkmj2ajvfremm0njzs34vz364njnrrwiv7ub1fryldo0qnzpe0uyuduyqaeyvehijp3in4qivvyiihmv5f9gwz1ifeiiav5jcidlk3rdhvqbjj8xr1jlbomy-ks5dttnz

Sissi Hagald Hagald & Eriksson

Under 90-talet verkade Sissi Hagald som bolagsjurist på anrika MNW Records Group, hem till många fantastiska svenska artister såsom Ebba Grön, Thåström, Eldkvarn, KSMB, Clawfinger, Peter Le Marc, Stefan Sundström, Björn Afzelius och Mikael Wiehe. Efter många år på MNW gick hon vidare som chefsjurist till BMG Sweden och dess nordiska systerkontor.

Sedan 2003 driver hon tillsammans med kollegan Jonas Eriksson juristfirman Hagald & Eriksson AB. Sissi har under senare tid framför allt företrätt artister, låtskrivare och producenter. Bland klienterna återfinns nya talanger som Emil Berg, Markus Videsäter, Solence & Bad Rabbit, men även väletablerade artister som Ghost, In Flames, NONONO och Kristin Amparo.

Sedan några år tillbaka startade Sissi ett management under Hagald & Eriksson paraplyt. Första året släpptes ”Du Swipa Höger” med artisten Emil Berg där Markus Videsäter stod för produktion, under egna labeln Linktown Recordings/Warner.

Johan Majer

Johan Majer Universal Music & Brands

Johan har 10 års erfarenhet av att jobba med olika typer av partnerskap inom musik-, media- och populärkultur och har under åren skapat musik- och innehållsstrategier för både stora globala och svenska varumärken. Han går igång på att få disparata varumärken att hitta gemensamma plattformar och att röra sig i gränslandet mellan populärkultur, kommersiell gångbarhet och icke-kommersiell gångbarhet.

Sedan 2015 är Johan Sverige-chef för Universal Music & Brands som är Universal Music globala funktion för att skapa samarbeten mellan varumärken och Universals musik, artister och olika produkter.

hilda2

Hilda Sandgren MTA Production

Hilda Sandgren startade MTA Production AB år 2000 efter flera års arbete inom musik- och teaterindustrin. MTA Production AB är ett produktionsbolag som specialiserat sig på att skapa, producera och boka turnéer och genomföra konserter.

Företaget växte till ett kreativt bokningsbolag som kunde arbeta med allt som behövdes för att lyckas tillsammans med konstnären. MTA Production har utvecklat den bästa förutsättningen för att kunna arbeta med turnéer, marknadsföring och albumlanseringar.

Idag arbetar MTA Production exklusivt med ett 80-tal artister och koncept. Viljan att alltid leverera kvalitet, oavsett vem man samarbetar med har gjort att företaget byggt nära relationer med både artister och arrangörer.

bild

Jonas Fläckerud Affärsutvecklare

Jonas är Generalist, kan lite om mycket. Han har även haft en brokig resa genom kommunikation och arrangörskap. Att studsa mellan fin- och fulkultur, samt kommersiellt och ideellt arbete har alltid berikat och ifrågasatt det mesta har Jonas inte varit mer än 2år för någon uppdragsgivare. “Never stop learning” och “Question everything”. Att utvecklas som idivid och kollektiv är något som Jonas brinner för.

Jonas har jobbat med FKP Scorpio, Luger/Live Nation, Riksteatern, STIM, Trädgården, Billetto, Nattskiftet, Höj Rösten, Way out West, Fritz’s Corner, Sthlm Kulturfestival, Umeå Open & Stockholm Resilience Center.

_MG_8423

Lydia Kellam Digital & Social Media Strategist

Lydia Kellam frilansar inom sociala medier och digital kommunikation har jobbat med marknadsföring av musik både i Stockholm och New York. Med ett starkt driv för strategi, digital kreativitet och storytelling hjälper hon företag inom musik och andra branscher att bli bättre på sociala medier och digital kommunikation. Hon har bl.a. jobbat med Blixten & Co, Warner Music Sweden, musikstartupen Soundtrap och utbildningsföretaget The Indie Business Toolbox.

Under de 5 år som Lydia bodde i New York drev hon nättidningen The Swede Beat som uppmärksammade svensk musik, mode och kultur mot amerikansk publik. I samband med The Swede Beat ordnade Lydia events, klubbkvällar, DJ-spelningar och samarbeten med bl.a. Svenska Institutet, Rough Trade Records, Export Music Sweden och Monki.  Lydia är utbildad vid Uppsala Universitet och Berghs School of Communication, och har gått flera strökurser inom kommunikation – nu senast en kurs i copywriting från D&AD i London

alex

Alex Esser Deezer Nordics

Alex Esser är verkställande direktör för Deezer Nordics, där han ansvarar för streamingstjänsten i Sverige, Danmark och Norge. Han är även en av grundarna av HMWL, ett elektronisk skivbolag där Alex arbetar som A&R och har hand om marknadsföring.

Tidigare har han bland annat varit med och startat musikplattformen Tunaspot, som vunnit pris för ”Årets musikinnovation” av danska Musikparlamentet. Innan det arbetade han på We Manage With Love, en nordisk DJ-byrå som samarbetade med partners som Heineken, Red Bull, Pioneer och många fler. Alex har tagit masterexamen på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Han har vid flera olika tillfällen blivit uppmärksammad i media för sina projekt och sitt entreprenörskap.

Peter

Peter Åstedt Musichelp 

Peter Åstedt äger en del av Sveriges största showcasefestival Live at Heart i Örebro. Han har haft eget skivbolag i 25 år, idag ett av de äldsta som fortfarande hålls igång i Sverige. Peter grundade ett av de största fysiska och digitala distributionssystemen i Sverige – DFR/Distrosong. Han har hållit i ett flertal svenska showcases på internationella tillställningar såsom SXSW, Canadian Music Week, CMJ, etc. Peter har startat Musichelp Publishing, som har samarbetat med Sync och storföretag som Coca Cola, BMW, Volvo, Microsoft, Hilton Hotel och många fler.

Han sitter i ledningen för SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter) och Mbin (Music business independent network). Han har talat på flera internationella konferenser: SxSW, Midem, Future Music Forum, CMJ, Sync summit (NYC), Canadian Music Week och många fler. Peter har hållit föredrag på Örebros universitet, Linnéuniversitetet, Piteå Högskola, Kungliga Musikhögskolan, Boomtown, University of Southern Mississippi, Loyala University, Musikmakarna och Rock city.

EMIL_MG_9814HD_s

Emil Rossling Blixten&Co

Emil Rossling Larsson arbetar som Agent/A&R på Blixten & Co och representerar en stor bredd av både nationella och internationella artister, såsom Miss Li, Tomas Andersson Wij, Nause, Style of Eye, Mariette, Eric Saade, Titiyo, Nico & Vinz, Alina Devecerski, Cult of Luna mfl.

Under sina mer än 20 år i musikbranschen har Emil arrangerat 100-tals livespelningar, drivit eget bokningsbolag från grunden, varit manager och personlig rådgivare för artister, samt arbetat som Agent/A&R för världens största konsertarrangör Live Nation, där han upptäckt och signat artister som Daniel Adams Ray, Kleerup, Familjen, Graveyard, Rebecca & Fiona, Eric Amarillo, Niki & The Dove, Hästpojken, Erik Hassle och många fler.

Emil startade första gången som agent 2001 och hans första signering var, det då helt okända bandet, The Sounds som snabbt blev en stor succé. Genom sin karriär har han sedan fortsatt arbeta med en stor del av Sveriges mest populära artister och band.

Elena-9

Elena Smon Wolay Jazz Är Farligt

Elena är frilansare inom musikvärlden och arbetar främst med underground artister och band. Hon driver det egna företaget Jazz Är Farligt, som för sex år sedan startade som en klubb och som idag dessutom utvecklats till ett fanzine, en festival på Liseberg och en barnföreställning. 

Elena arbetar också bland annat som DJ, som skribent för Lira Musikmagasin och med radio. Tidigare var hon Artistic Director för konst- och musikscenen Inkonst i Malmö och hon har även hunnit med att starta skivbolaget Gone Beyond Records.

Processed with VSCO with b1 preset

Linn Björlund Edition Björlund

Linn Björlund är Manager Assistant för Panda da Panda samt Manager för En Drös Poeter, Luma och den nya talangen Vilma Colling. I övrigt är Linn Creative Manager vid publishing-företaget Edition Björlund. Som en del av företaget har hon även startat upp ett independentskivbolag där hon signerar ’up-and-coming’ artister.

Linns huvudprojekt vid Edition Björlund är att synkronisera deras enorma katalog, innehållande 400.000 låtar, sammanställa co-writes och hålla kontakt med författare och producenter. När hon först startade vid företaget var det som administrativ konsult och PR-konsult, då hon tidigare studerat PR & Kommunikation vid Stockholms Universitet samt läst musikrätt vid Linnéuniversitetet.

AnnaMoore-60-crop-kopia-350x210

Anna Moore PR & artistcoach

Anna Moore är beteendevetare och jobbar som PR och artistcoach. Hon har byggt stjärnor samt hanterat framgångens baksidor med personlig coachning. Anna har över 20 års erfarenhet från musikbranschen och har arbetat på MCA Music, Rodeo Records och Sony Music. Anna har under sina anställningar samt på egna bolaget Moore To Be arbetat med artister som Slash, Emilia, Meja, Kapten Röd, The Poodles och Wiktoria för att nämna några. 

Yuval

Yuvall Ullmann Kreativ strategi & innehåll

Yuval har spenderat mycket av sitt vuxna liv i New York där han har arbetat som Label Manager för Studio, på den tiden, den andra största independent musikgrupp och distributör i Amerika.
Han representerade och skapade det som behövdes för Amerikanska och Europeiska skivbolag i den Nordamerikanska marknaden som täckte många olika genre, byggde eklektisk katalog, arbetandes vid artister och smakmakare och samarbetade med internationella brands som Puma och Adidas.

Efter att ha flyttat till Sverige, Yuval tog rollen som International Label Manager hos Cosmos Music Group/Amigo och representerade företagets internationella listor i Norden.

Han studerade Digital and Strategic Communications på Berghs School of Communication och har arbetat med svenskbaserade byråer och start ups medan har fortsatte sitt arbete med internationella underhållningsmärken, artister och prisvinnande multimediaprojekt men även lansera musik själv med sitt egna skivbolag. Han jobbar inom många områden, tillhandahålla kreativa strategiska konsultverksamhet där media, teknologi och brands möts och utvecklar originella innehåll för en förenad digital värld.
“Innovative Music Management är en spännande ny typ av ”utbildning” som ger deltagarna ett helhetsperspektiv på hur det är att arbeta inom musik- och eventbranschen. Genom olika lektioner med experter från branschen kommer deltagarna att få utveckla och ta del av en ekonomisk vision, ett företagsamt sätt att tänka på och ett antal verktyg för att navigera inom ett komplext fält. Det har varit ett nöje för mig att se hur flera av deltagarna på Innovative Music Managements kurs har förverkligat sina drömmar och numera arbetar med de verktyg de fått lära sig att använda under kursen.”

– Cille Veje, Cille Veje Oplevelsesdesign

”Oavsett om du arbetar med försäljning, ordnar en turné, ett musikevent eller en festival måste du känna till grunderna i management för att på ett effektivt sätt uppnå resultat. Därför är de grundläggande verktygen för projektmanagement, som att ha ett tydligt mål, hantering av olika intressenter, planering av uppgifter och arbetsorganisering användbara färdigheter att ha med sig i den verkliga musikbranschen.”

– John Ryding Olsson, Implement Consulting Group P/S