fbpx

Vi har samlat musikbranschens elit.

Simon - ny.square (2)

Simon Mark Sørensen

Referenser: Universal Music Denmark, B Group, Roskildefestivalen

Simon Mark Sørensen har en bakgrund från Universal Records Denmark, där han varit verksam som A&R och produktansvarig. Sedan 2011 har Simon arbetat med att släppa en rad olika danska skivor. Under denna period har några av Universal Records största artister varit Shaka Loveless (9xPlatinum, 1XGold), Wafande (4xPlatinum, 2xGold), L.I.G.A (2xPlatinum, 2xGold), Cisilia (1xPlatinum, 2xGold), Vild Smith(1xPlatinum, 2xGold), Panamah (5xPlatinum, 1xGold) och Julias Moon (2xPlatinum).

Simon är också en av grundarna och samarbetspartner till konsultföretaget B Group, med referenser såsom Carlsberg, Royal Unibrew, SmukFest, WiMP, Vega och många fler. Simon har dessutom en kandidatexamen i musikmanagement vid danska Rytmisk Musikkonservatorium.

emma-svensson

Emma Svensson

Referenser: Warner Music Sweden, Aftonbladet, Microsoft/MSN, Vattenfall, Universal Music Sweden

Emma Svensson är Digital Marketing Manager på Warner Music Sweden. Hon är ansvarig för att ta fram digitala kampanjplaner och strategier för svenska och internationella artister, samt varumärkena Topsify och Absolute Music i Spotify.  Emma är även ansvarig för Warners Musics YouTube-kanal (som är en av Sveriges största). Några av de artister Emma jobbat med är Håkan Hellström, Miriam Bryant, Coldplay, Måns Zelmerlöw och Ed Sheeran. 

Emma är utbildad journalist men efter en snabb sejour på Aftonbladet sadlade hon om till digital allvetare och har därefter jobbat på Microsoft/MSN, Vattenfall och Universal Music Sweden.

BjornSjogren

Björn Sjögren

Referenser: FKP Scorpio, BMG Chrysalis, MTA Production

Björn Sjögren arbetar sedan 2014 på FKP Scorpio Sverige. Där ansvarar han för ticketing, vilket innebär att han sköter kontakten med biljettföretagen, samt följer och analyserar försäljningen till bolagets konserter och festivaler. På festivalerna Where’s The Music? och Bråvalla Festival ledde han även arbetet med festivalarmbandsutlämning.

Under sin tid på bolaget har han axlat olika roller, såsom marknads-, boknings- och ekonomiassistent. På konsertsidan har han jobbat med bl a Justin Bieber, Radiohead, Celine Dion, Håkan Hellström och Pusha T.

Björn är utbildad inom Music & Event Management vid Linnéuniversitetet. Under studietiden var han volontär på flera festivaler och drev både bokningsbolag och indieklubb. Efter universitetet jobbade han på BMG Chrysalis, MTA Production och som turnéledare.

”Musikbranschen har förändrats enormt mycket under de senaste åren och det finns en ökande efterfrågan på kvalificerat arbete. Innovative Music Management utgör ett viktigt bidrag för dem som vill ha en framtid inom branschen”

– Simon M. Sørensen, Universal Music / B Group

Johan Majer

Johan Majer

Referenser: Universal Music & Brands, Nöjesguiden, Oatly

Johan har 10 års erfarenhet av att jobba med olika typer av partnerskap inom musik-, media- och populärkultur. Under åren har han skapat musik- och innehållsstrategier för både stora svenska och internationella varumärken.

Mellan 2016 och 2019 var Johan Sverigechef för Universal Music & Brands som är Universal Music globala funktion för att skapa samarbeten mellan varumärken och Universals musik, artister och olika produkter. Idag arbetar han med Partnerships för Oatly.

hilda2

Hilda Sandgren

Referenser: MTA Production

Hilda Sandgren grundade MTA Production AB år 2000 efter flera års arbete inom musik- och teaterindustrin. MTA Production AB är ett produktionsbolag som specialiserat sig på att skapa, producera och boka turnéer och genomföra konserter.

Idag arbetar MTA Production exklusivt med ett 80-tal artister och koncept. Viljan att alltid leverera kvalitet, oavsett vem man samarbetar med har gjort att företaget byggt nära relationer med både artister och arrangörer.

bild

Jonas Fläckerud

Referenser: The Stockholm Act, FKP Scorpio, Gather

Jonas Fläckerud är generalist, som kan lite om mycket. Under årens arbete med kommunikation och arrangörskap har han studsat mellan fin- och fulkultur, såväl som kommersiellt och ideellt arbete. 

Jonas har bland annat arbetat med FKP Scorpio, Luger/Live Nation, Riksteatern, STIM, Trädgården, Billetto, Nattskiftet, Höj Rösten, Way out West, Fritz’s Corner, Sthlm Kulturfestival, Umeå Open och Stockholm Resilience Center.

_MG_8423

Lydia Kellam

Referenser: The Swede Beat, Kellam Communication, SVT, Blixten & Co

Lydia Kellam frilansar inom sociala medier och digital kommunikation och har jobbat med marknadsföring av musik i både Stockholm och New York. Med ett starkt driv för strategi, digital kreativitet och storytelling hjälper hon företag inom musik och andra branscher att bli bättre på sociala medier och digital kommunikation. Hon har bl.a. jobbat med Blixten & Co, Warner Music Sweden, musikstartupen Soundtrap och utbildningsföretaget The Indie Business Toolbox.

Lydia har även drivit nättidningen The Swede Beat som uppmärksammade svensk musik, mode och kultur mot amerikansk publik. I samband med tidningen anordnade hon event, klubbkvällar, DJ-spelningar och samarbeten med bl.a. Svenska Institutet, Rough Trade Records Export Music Sweden och Monki. Hon är dessutom utbildad vid Uppsala Universitet och Bergs School of Communication.

alex

Alex Esser

Referenser: Deezer Nordics, HMWL, Tunaspot, We Manage With Love,

Alex Esser är verkställande direktör för Deezer Nordics, där han ansvarar för streamingstjänsten i Sverige, Danmark och Norge. Han är även en av grundarna av HMWL, ett elektronisk skivbolag där Alex arbetar som A&R och har hand om marknadsföring.

 

Tidigare har han bland annat varit med och startat musikplattformen Tunaspot, som vunnit pris för ”Årets musikinnovation” av danska Musikparlamentet. Innan det arbetade han på We Manage With Love, en nordisk DJ-byrå som samarbetade med partners som Heineken, Red Bull och Pioneer. Alex har tagit masterexamen på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Han har vid flera olika tillfällen blivit uppmärksammad i media för sina projekt och sitt entreprenörskap.

Peter

Peter Åstedt 

Referenser: Live at Örebro, Musichelp Publishing, DFR/Distrosong, SOM

Peter Åstedts meritlista är lång. Han har i över 25 år haft ett eget skivbolag, äger en del av Sveriges största showcase-festival, Live at Heart, och sitter i ledningen för SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter) och Mbin (Music Business Independent Network). Peter grundade även ett av de största fysiska och digitala distributionssystemen i Sverige, DFR/Distrosong, och har hållit i ett flertal svenska showcases på internationella tillställningar så som SXSW, Canadian Music Week och CMJ.

Musichelp Publishing är namnet på ytterligare ett av hans företag som samarbetat med Sync och stora företag som Coca Cola, BMW och Microsoft. Peter har även talat på flera internationella konferenser, såsom SxSW, Future Music Forum och Canadian Music Week och hållit föredrag på universitet i både Sverige och USA.

EMIL_MG_9814HD_s

Emil Rossling

Referenser: Blixten & Co, Live Nation, Monstera, Beat Agency

Emil Rossling Larsson arbetar som Agent/A&R på Blixten & Co och representerar en stor bredd av både nationella och internationella artister, såsom Miss Li, Nause, Style of Eye, Mariette, Eric Saade och Nico & Vinz.

Under sina mer än 20 år i musikbranschen har Emil arrangerat 100-tals livespelningar, drivit eget bokningsbolag, varit manager och personlig rådgivare för artister samt arbetat som agent/A&R för världens största konsertarrangör Live Nation. Han har upptäckt och signat artister som Daniel Adams Ray, Kleerup, Familjen, Graveyard, Rebecca & Fiona, Eric Amarillo, Niki & The Dove, Hästpojken, Erik Hassle och många fler.

Emil startade första gången som agent 2001 och hans första signering var, det då helt okända bandet, The Sounds som snabbt blev en stor succé. Genom sin karriär har han sedan fortsatt arbeta med en stor del av Sveriges mest populära artister och band.

Elena-9

Elena Smon Wolay

Referenser: Jazz Är Farligt, Lira Musikmagasin, Inkonst i Malmö, Gone Beyond Records

Elena Smon Wolay är frilansare inom musikbranschen och arbetar främst med underground artister och band. Hon driver det egna företaget Jazz Är Farligt, som för sex år sedan startade som en klubb men idag även har utvecklats till ett fanzine, en festival på Liseberg samt en barnföreställning.

Hon arbetar också bland annat som DJ, skribent för Lira Musikmagasin och med radio. Tidigare var hon Artistic Director för konst- och musikscenen Inkonst i Malmö och hon har även hunnit med att starta skivbolaget Gone Beyond Records.

Processed with VSCO with b1 preset

Linn Björlund

Referenser: Edition Björlund

Linn Björlund har en bakgrund från publishing-företaget Edition Björlund, där hon varit Creative Manager. I samband med Edition Björlund var hon med och startade upp ett independentskivbolag som fokuserar på att signa nya ‘up-and-coming’ artister. Linn har också tidigare varit Manager Assistant för Panda Da Panda, samt Manager för En Drös Poeter, Luma och Vilma Colling.

Linns huvudprojekt vid Edition Björlund var att synkronisera deras katalog, innehållande 400 000 låtar, sammanställa co-writes samt att hålla kontakten med författare och producenter. Hon började som administrativ konsult och PR-konsult i företaget då hon läst PR och Kommunikation vid både Stockholms Universitet och Bergs School of Communication. Linn har även studerat musikrätt vid Linnéuniversitetet.

AnnaMoore-60-crop-kopia-350x210

Anna Moore

Referenser: Moore To Be, MCA Music, Rodeo Records, Sony Music

Anna Moore är beteendevetare och jobbar som PR och artistcoach. Hon har byggt stjärnor samt hanterat framgångens baksidor med personlig coachning. Anna har över 20 års erfarenhet från musikbranschen och har arbetat på MCA Music, Rodeo Records och Sony Music. Anna har under sina anställningar samt på egna bolaget Moore To Be arbetat med artister som Slash, Emilia, Meja, Kapten Röd, The Poodles och Wiktoria för att nämna några.

Yuval

Yuvall Ullmann

Referenser: Studio, Cosmos Music Group/Amigo

Yuval har spenderat mycket av sitt vuxna liv i New York där han har arbetat som Label Manager för Studio, på den tiden, den andra största independent musikgrupp och distributör i Amerika. Han representerade och skapade det som behövdes för Amerikanska och Europeiska skivbolag i den Nordamerikanska marknaden som täckte många olika genre, byggde eklektisk katalog, arbetandes vid artister och smakmakare och samarbetade med internationella brands som Puma och Adidas.

Efter att ha flyttat till Sverige, Yuval tog rollen som International Label Manager hos Cosmos Music Group/Amigo och representerade företagets internationella listor i Norden.

Han studerade Digital and Strategic Communications på Berghs School of Communication och har arbetat med svenskbaserade byråer och start ups medan han fortsatte sitt arbete med internationella underhållningsmärken, artister och prisvinnande multimediaprojekt. Han har även lansera musik själv med sitt egna skivbolag.
Per Alexanderson

Per Alexanderson

Referenser: Liseberg, Hultsfredsfestivalen, Malmöfestivalen, P3/SR, SVT, Bonniers Musiklexikon, National

Per Alexanderson är sedan år 2011 underhållningschef på Liseberg, med ett ansvar för bokningar av artister till nöjesparkens stora scen. Under åren har Per bokat internationella världsartister som Snoop Dogg, Mary J. Blige, Alice Cooper och Emmylou Harris, men också populära svenska namn som Oskar Linnros, First Aid Kit, Veronica Maggio och Hov1.

Per är en av grundarna till Hultsfredsfestivalen, som han arbetade med i princip hela tiden under dess existens, som både VD och ordförande i ledningsgruppen. Per är även delägare i skivbolaget National och har hunnit med att vara festivalchef för Malmöfestivalen, musikchef för P3/SR, frilansat på SVT som redaktör, varit medförfattare till Bonniers Musiklexikon och projektlett radioserien “Livet är en fest”.

”Oavsett om du arbetar med försäljning, ordnar en turné, ett musikevent eller en festival måste du känna till grunderna i management för att på ett effektivt sätt uppnå resultat. Därför är de grundläggande verktygen för projektmanagement, som att ha ett tydligt mål, hantering av olika intressenter, planering av uppgifter och arbetsorganisering användbara färdigheter att ha med sig i den verkliga musikbranschen.”

– John Ryding Olsson, Implement Consulting Group P/S

Kerstin Sjögren bild sh

Kerstin Sjögren

Referenser: Fender Musical Instruments Corporation, Hi-Fi Klubben, SVT

Kerstin Sjögren har över 30 års erfarenhet av marknadsföring och projektledning inom underhållningsbranschen. Hon kommer närmast från Fender (FMIC), där hon sedan 2009 varit Marketing Manager och ansvarig för Artist Relations i Norden och Baltikum. Att arbeta med musiker är ett ständigt pågående arbete med att bygga förtroende, skapa förutsättningar, se och utveckla framgångsrika samarbeten med såväl nya som väletablerade musiker och artister.

Innan Fender var Kerstin med och byggde upp Hi-Fi Klubben – Nordens största specialistkedja inom hemelektronik, där hon var Marketing Manager för butikerna i Sverige. Hon har också en stor erfarenhet av direktsänd TV, då hon varit projektledare för ett av Sveriges mest sedda nöjesprogram på Sveriges Television.

Daniel Johansson sh beskåret

Daniel Johansson

Referenser: Göteborg & Co, PK Musik, KB West

Daniel Johansson har varit verksam i musikbranschen i drygt 12 år. Han startade sin bana som produktionsansvarig på PK Musik och blev sedan delägare och promotor hos en av Sveriges största konsertarrangörer, Kulturbolaget (KB West). Genom åren har Daniel bokat och arbetat med hundratals artister runt om i Norden och har arbetat med allt från lokala akter till globala världsstjärnor, som t.ex Beach Boys, Kevin Costner och Robert Plant.

Sedan 2018 ansvarar Daniel för programmet på de större scenerna på Gothenburg Culture Festival (tidigare Göteborgs Kulturkalas), en av nordens största kulturfestivaler med över 1,5 miljoner besök och över 1000 programstarter.

Alexander Bernhard sh

Alexander Bernhard

Referenser: Blue Note Records, Barkley Kalpak Agency, Timing Scandinavia, Berklee Collage of Music, Musicians Institute

Alexander Bernhard har jobbat inom underhållnings, events- och mötesbranscherna stora delar av sin karriär, och har således samlat på sig massvis av teoretisk och praktisk erfarenhet. Alexander har arbetat som musiker, producent och undervisare. Därtill har han arbetat med A&R på Blue Note Records i New York, och genomgått utbildningar vid Berklee College of Music och Musicians Institute. I sin roll som exekutiv producent i eventbranschen har han också producerat, köpt upp och förmedlat underhållning inom affärsvärlden och även som CMO för det internationella företaget Enefit.

“Innovative Music Management är en spännande ny typ av ”utbildning” som ger deltagarna ett helhetsperspektiv på hur det är att arbeta inom musik- och eventbranschen. Genom olika lektioner med experter från branschen kommer deltagarna att få utveckla och ta del av en ekonomisk vision, ett företagsamt sätt att tänka på och ett antal verktyg för att navigera inom ett komplext fält. Det har varit ett nöje för mig att se hur flera av deltagarna på Innovative Music Managements kurs har förverkligat sina drömmar och numera arbetar med de verktyg de fått lära sig att använda under kursen.”

– Cille Veje, Cille Veje Oplevelsesdesign

Louise Hammar sh

Louise Hammar

Referenser: Kning Disk & Kween Disk Music, Delabel Music Publishing, Blue Mountain Music, EMI Music, Telegram Rights/Studios

Louise Hammar är manager och partner på skivbolaget Kning Disk och Kween Disk Music där hon hanterar en rad olika internationella skivbolag. Hon har varit aktiv i musikbranschen i 20 år, med arbetslivserfarenhet som bland annat VD för publishingbolaget Delabel Music Publishing och Blue Mountain Music och som Head of A&R hos tidigare musikbolaget EMI Music.

Utöver det har Louise varit producer på Martin Scorseses framgångsrika dokumentär ”The History of Blues” samt varit exekutiv producent för musikprogrammet till Olympiska spelen i Aten 2004. Tidigare har hon även varit partner och VD för indieskivbolaget Telegram Rights/Studios i Sverige.

pelle

Pelle Eriksson

Referenser: Border Music Scandinavia, Folk & Rock

Pelle Eriksson har jobbat i musikbranschen i 35 år. Pelles ingång i branschen startade med ett stort och brett musikintresse, som resulterade i ett jobb på anrika Göteborgsbutiken Folk & Rock. Denna butik blev under resans gång distributionsbolaget Border Music Scandinavia som idag är det största oberoende distributionsbolaget för fysisk musik (vinyl och CD) i Skandinavien.

Idag ansvarar han för de mesta av repertoaren på bolaget. Han håller i kontakten med det stora flertalet av de internationella kontakterna, ansvarar för den nordiska försäljningen via bolagets fyra kontor (belägna i Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo) och ansvarar för informationsflödet. Han försöker också vara på plats på mässor runt om i världen för att skapa nya spännande kontakter med diverse skivbolag, artister och liknande.

Petter-Seander-2019-1-blackwhite

Petter Seander

Referenser: Birds Will Sing For You, Birds Records

Petter Seander är grundare av Birds Will Sing For You, ett PR/press/management-företag som funnits sedan 2011. Han jobbar till största delen med independentakter och har samarbetat med en stor del av de svenska indielablarna på PR-sidan.

Under de senaste åren har han bland annat företrätt artister som Sarah Klang, Mando Diao, Saga Becker, Rickard Söderberg, Vasas Flora och Fauna, Moto Boy, och Love Antell. Birds Will Sing For You arbetar också mycket med uppbyggnadsfasen av en karriär – en stor del av verksamheten utgår från en artists resa från första släpp till de större sammanhangen.

Innan Birds Will Sing For You arbetade Petter som heltidsmusiker under ett flertal år, ett perspektiv som finns med i allt företaget gör.

69573062_10216020547127118_4990275329596588032_n-blackwhite

Mirre Sennehed

Referenser: Subkultfestivalen, Arrangörer utan Hinder, Creative Point

Mirre Sennehed arbetar som projektledare för Creative Point, ett projekt som drivs av föreningen Arrangörer utan Hinder och ägs av Brewhouse i Göteborg. Ett projekt som strävar efter en mer tillgänglig kulturscen där personer med olika funktionsvariationer får chans att bli arrangörer inom kultur-och eventbranschen.

Mirre har stor erfarenhet av att arbeta med bidrag, samt ideella och samhällsnyttiga projekt. 2016 grundade hon Subkultfestivalen ihop med den ideella föreningen Subvox. Subkult är en 3-dagars utomhusfestival med camping i Trollhättan.

Mirre Sennehed startade sin karriär som klubbarrangör/DJ i Göteborg 2008, och har sedan dess drivit eget företag som klubb- och konsertarrangör. Vid sidan av arrangörskapet är hon även författare till 3 böcker och föreläser om att leva med ADHD som driven entreprenör.

sissi_pic-e1573125760531-blackwhite

Sissi Hagald

Referenser: ART:ERY, MNW Records, BMG Sweden, Hagald & Eriksson AB

Under 90-talet verkade Sissi Hagald som bolagsjurist på anrika MNW Records Group, hem till många fantastiska svenska artister såsom Ebba Grön, Thåström, Eldkvarn, KSMB, Clawfinger, Peter Le Marc, Stefan Sundström, Björn Afzelius och Mikael Wiehe. Efter många år på MNW gick hon vidare som chefsjurist till BMG Sweden och dess nordiska systerkontor. BMG stod framför allt i slutet av 90-talet och i början av 2000-talet som vagga till svensk Hip Hop och var hem till bland annat Petter och hans etikett Bananrepubliken men även storheter som Robyn, Kent, Christina Walz samt finska HIM.

Sedan 2003 drev hon tillsammans med kollegan Jonas Eriksson juristfirman Hagald & Eriksson AB. Sissi företrädde främst artister, låtskrivare och producenter. Bland klienterna återfanns väletablerade artister som Ghost, In Flames, NONONO, Zara Larsson samt svenska välbekanta namn såsom Norlie&KKV, Maskinen, Infinite Mass och John De Sohn. Sissi jobbade ofta nära den kreativa sidan där studion är den givna arbetsplatsen. Under denna tid startade Sissi även ett management under Hagald & Eriksson paraplyt. Första året släpptes ”Du Swipa Höger” med artisten Emil Berg Warner. Låten blev den stora sommarhiten 2015 och ligger nu på över 30 miljoner streams.

Sedan 2017 jobbar Sissi på ART:ERY Music Group som kreativ chef där tonvikten ligger på traditionellt A&R arbete samt ansvar för studion som är den gamla anrika Decibel Studion vid Slussen där merparten av den svenska eliten, såsom Veronica Maggio, Ace Of Base, Lykke Li, First Aid Kit men även storheter som Céline Dion, Kelly Clarkson och Backstreet Boys har spelat in sina skivor. ART:ERY är hem till bland annat Mwuana, ORKID och Kanadensiske COTIS.

image001

Robert Olausson

Referenser: Universal Music Sweden

Robert Olausson är Senior Project Manager och mentor på Universal Music Sweden. Han har en stor passion för musik, emotionell kommunikation, talang-genererat content, star performance, social intelligens, AI & collective genius.

Ida-Lee_bild
Ida-Lee Brandel

Referenser: Musikförläggarna, kulturarbetsgivaren Musikalliansen, Peace & Love, UNG 08, FST, STIM 

Ida-Lee Brandel har i 10 år arbetat inom musikbranschen, bl.a. på branschorganisationen Musikförläggarna, som kulturarbetsgivare på Musikalliansen och som frilansande konsult med festivaler som Peace&Love, UNG 08 samt uppdrag för FST och STIM. 

 

Ida-Lee är utbildad projektledare från utbildningen Musik-och Eventarrangör och har även erfarenhet från olika slags projekt, alltifrån mindre klubbkvällar till mässor, prisgalor, utbildningsdagar och konferenser. Senaste utmaningen är i egenskap som Music Supervisor inom film, tv och reklam. Under åren har hon byggt upp ett gediget kontaktnät inom hela den breda musikbranschen såväl som inom kulturlivet.