fbpx

Anette Hökengren, General Manager & Director hos Sony/ATV Music Publishing Scandinavia: »Var öppensinnad, anpassningsbar och håll lugnet mitt i en storm«

Foto: Privat
Text: Martin Rahbek

I samband med den norska musikbranschfestivalen by:Larm hade vi en Q&A med Anette Hökengren, som är General Manager & Director Film, TV & Advertising hos Sony/ATV Music Publishing Scandinavia. Hon berättar om vad hennes roll innebär, vad deras verksamhet gör, vad de kan erbjuda artister eller managers och mycket mer. Läs vidare för att bli klokare på Music Publishing. 

Anette Hökengren är lite av en tungviktare inom musikbranschen. Hon har suttit hos Sony Music Entertainment sedan 1980* och år 2000 blev hon en del av verksamhetens egna musikförlag Sony/ATV, där hon idag sitter som huvudansvarig. Sony/ATV är en ‘Full-Service Music Publisher’ (där vissa förlag specificerar sig inom vissa delar av publishing). Därför har vi i denna Q&A försökt göra oss klokare på Music Publishing med allt vad det innebär- där är Anette som tur är en av de mest kunniga inom ämnet. Trevlig läsning!

*Företaget hette en gång CBS Records. 1988 blev det uppköpt av Sony Music, som 1991 ändrade namn till Sony Music Entertainment 

Kan du kort förklara några av de termer man stöter på när man arbetar på ett musikförlag?

Publishing:
Om man ska beskriva det väldigt kort handlar det om sångskrivare och copyright. 

Administration:
När musik används tillkommer royalty till låtskrivarna. Vi ser till att kräva, samla in och redovisa dessa och säkerställa att den inkomst som samlas in är riktig.

Beskydd:
Vi skyddar våra låtskrivares musik från obehörig användning, för att säkerställa att de som använder musiken utan tillstånd eller på ett sätt som bryter mot låtskrivarens moraliska rättigheter hålls ansvarig för sitt obehöriga användande. 

Kreativitet:
På den kreativa sidan letar vi alltid efter nya talanger. Vi hjälper dem utvecklas som låtskrivare och producenter genom att  föra ihop dem med mer erfarna sångskrivare och pitchar deras låtar till artister och skivbolag så att de kan bli inspelade för första gången. Vi utnyttjar deras låtar till fullo genom att säkra möjligheter i form av sync-licenser till film, tv, reklam, datorspel etc., då vi pitchar deras musik till film och TV-producenter, regissörer, agenturer etc. Genom våra globala nätverk kan deras låtar nå klienter över hela världen. 

Finans:
För att möjliggöra att våra låtskrivare ska kunna fokusera på sin utveckling som låtskrivare utan att behöva oroa sig för sin inkomst stöttar vi dem genom att betala förskott på framtida inkomster. 

Music Supervision:
En Music Supervisor övervakar all musik som förekommer i en film, TV-serie, datorspel, reklamfilm etc. och väljer låtar som passar stämningen och tonen i varje scen. En Music Supervisor är ofta självständig och mellanhanden mellan publisher och producent/klient, men en Music Publisher kan lika gärna göra samma jobb direkt mot producenten/klienten [utan en Music Supervisor som mellanhand, red.]. Ofta hjälper en självständig Music Supervisor också till med att cleara musiken hos rättighetshavaren. 

Kan du ge en överblick över hur “en vanlig dag på kontoret” ser ut för dig?

Jag kommer in på kontoret 9.00 och sitter på olika sorters interna möten, där vi går igenom och delar information om nuvarande situationer (pågående förhandlingar, inkommande briefs*, nya signeringar etc.). Utöver att övervaka och coacha sync-teamet, sitter jag även i ledningsgruppen [på Sony/ATV, red.] såväl som i styrelsen för Swedish Music Publishing Association och Stim (Swedish Performing Rights Organisation), vilket också tar upp mycket av min tid. Så jag skulle säga att jag spenderar ungefär 35-50% av min tid på olika möten. Resterande tid läggs på att coacha mitt team, utnyttja vår fantastiska katalog i scenproduktioner** samt hjälpa vår personal med olika frågor. Eftersom jag har varit i musikbranschen under så lång tid och har erfarenhet från alla möjliga olika områden får jag många frågor. 

*Om en brief förklarar Anette: Det är en kort beskrivning från en kund (reklambyrå, produktionsbolag, regissör, producent etc.) på vilken typ av musik dom letar efter. Man får en kort beskrivning av användandet, ibland även själva filmen tillsammans med en önskan om vilken typ av musik dom söker. Det kan vara alla möjliga kriterier, innehåll i text, instrumental, typ av tempo och uppbyggnad, om den ska vara musik med igenkänning, eller om den ska vara osläppt musik som har release i samband med en kampanj etc. etc.

**[Inom den här delen av branschen arbetar man också med teateruppsättningar (typiskt teaterkonserter och musikaler), även om det egentligen inte kan kallas sync, eftersom det handlar om att placera musik i ett live-sammanhang och inte något audiovisuellt, red.]

Hur får du artister/låtskrivare att vilja bli signerade och anslutna sig till ert företag? Finns det en standardprocedur?

Det gör vi genom att göra en skillnad för dem. Ju nöjdare låtskrivare vi har, ju attraktivare blir vi. Våra låtskrivare är de bästa ambassadörerna för vårt företag. Vårt A&R-team arbetar hårt för att finna och signera nya talanger och man måste alltid finnas på plats, på konserter, social medier, digitala plattformar etc.  

Kan du berätta om ett intressant avtal eller extraordinärt projekt du nyligen var en del av?

Vi har precis färdigställt och stängt en global deal med två svenska märken som ville använda samma låt. Efter veckor och sena timmar av diskussioner med två klienter, både under vardagar och helger, lyckades vi äntligen övertala en av dem att ändra låt. Så allt slutade bra, men det var en otroligt utmattande process att försöka få båda klienter nöjda. Ett annat interessant projekt är en ny musikal som är baserad på The Beatles musik. Det är väldigt ovanligt att få sådana rättigheter. 

Som en aspirerande manager i musikbranschen, vad hade varit en vettig väg att gå om man vill arbete på en sync-avdelning?

Håll ögonen på musikbranschpressen för lediga ställningar. Om du går en music business-orienterad utbildning, försök få ett internship på en sync-avdelning hos en Music Publisher eller ett skivbolag. 

Vad ska en manager vara uppmärksam på när en artist ska presenteras för er för att dennes musik och talang ska bli en del av er katalog?  

En A&R lyssnar inte efter samma saker som någon som arbetar med att placera musik i reklamer, film och TV – som jag gör. Så svaret på den frågan kan variera beroende på vem du frågar. Om vi ser en talang och en potential att växa hos en låtskrivare/producent/artist, så vill vi göra allt vi kan för att stötta den utvecklingen inom det område denne fokuserar på. 

Vad förväntas av en artist efter signering?

Det beror väldigt mycket på vilken typ av avtal man har och vad låtskrivarens fokusområde är. Men utifrån ett sync-perspektiv blir vi väldigt glada om de är öppna för sync-placeringar och är villig att skapa skräddarsydd musik. Men det är inte något vi förväntar oss så länge inte låtskrivaren är intresserad av det, så det är absolut inte ett av villkoren för en signering – så länge du inte är signerad för det syftet såklart.  

Har du några goda råd till framtida artister och managers som vill arbeta med Music Supervision? 

Lär dig musikhistorien samtidigt som du är uppdaterad på ny musik inom alla genrers. Var öppensinnad, anpassningsbar och behåll lugnet mitt i en storm. Ha en förståelse för filmproduktionsprocessen och ett gott audiovisuellt öra och öga. Pitcha alltid musik i linje med briefen, ifall du vill pitcha musik utanför briefen måste du kunna rättfärdiga varför och ha en god anledning att du pitchar det. 

Drömmer du också om en karriär i musikbranschen? Ansök till Innovative Music Management!