fbpx

Om kursen

Ge din karriär en push i rätt riktning med Innovative Music Management. På kursen träffar du etablerade människor från musikbranschen samtidigt som du utvidgar ditt nätverk och blir redo för klivet in i musikindustrin.

Går du med en dröm om att arbeta i musikbranschen? Du har kanske jobbat med musik tidigare, eller så vill du kickstarta din karriär i branschen? Kanske på en festival, eller ett skivbolag? Eller som tourmanager, konsertarrangör eller booking agent! Det kan också vara så att du bara har ett genuint intresse för unika musikupplevelser och en önskan om att bli klokare på branschen generellt.

Oavsett vad, kommer Innovative Music Management ge dig verktygen att omvandla dina ambitioner till verklighet. Du kommer skaffa dig viktiga kontakter, och kunskap att påbygga eller fortsätta ditt arbete i den konkurrenspräglade musikindustrin. Genom hela kursens gång kommer duktiga och etablerade branschfolk sprida sin kunskap, erfarenhet och upplevelser inom områden som partnerskap, musikkontraft, marknadsföring, projektledning och mycket mer.

Vem är kursen för?

Innovative Music Management är för dig som brinner för en framtid inom musikbranschen och som vill ha insikt och kunskap om den, samt ett utvecklat nätverk. Kursen riktar sig till både nybörjare och mer erfarna deltagare.

Ansökan stänger den 23 februari.

Du får svar på din ansökning den 24 februari. Datum för kurstillfällena hittar du här nedan:
Stockholm – Vår 2020
Kurslokal: Impact Hub, Jakobsbergsgatan 22, Stockholm.
4 apr (lektion 1+2, kl 10-16)
2 maj (lektion 3, kl 10-14)
9 maj (lektion 4, kl 10-14)
23 maj (lektion 5, kl 10-14)
6 jun (lektion 6, kl 10-14)
13 jun (lektion 7, kl 10-14)

TOTALT PRIS

7450 kr
Du kan välja att delbetala upp till 4 gånger
Första inbetalningen ska göras 1 mars 2020

Lektioner

Lektionerna består av en kombination av föreläsning och case-arbete för att du som deltagare både ska introduceras till nya koncept och få använda dessa rent praktiskt. 

 

KICK-OFF & BRANSCHKUNSKAP

Under den första kursen träffar du de andra deltagarna i kursen, varpå ni får möjlighet att lära känna varandra samt blir introducerade till upplägget för kursen. Du kommer även få en överblick över musikbranschens uppbyggnad, samt en genomgång av dess största aktörer.

FÖRETAGSKUNSKAP

I takt med att konkurrensen i musikbranschen ökar, ökar även kraven på att du bland annat ska ha en förståelse för företagande och budgetering. Under den här lektionen introduceras du därför för de ekonomiska- och affärsmässig aspekterna av musikbranschen. Du får bland annat en rad viktiga verktyg för att kunna analysera och värdera dina musikprojekts ekonomiska potential. 

IDÉ- & KONCEPTUTVECKLING

Under den här lektionen får du lära dig hur man går från idé till handling genom att presenteras för metoder användbara vid idé- och konceptutveckling. Du kommer arbeta med hur du, som music manager, vidareutvecklar dina ideér och säkrar att de genererar värde på både kort- och långsikt. 

PROJEKTLEDNING

Oavsett om du arbetar på ett skivbolag eller med att arrangera en festival, är det viktigt att veta hur man leder stora och små projekt. Under denna lektion kommer du därför att introduceras för de mest användbara och nödvändiga verktygen för projektledning.

MUSIKKONTRAKT

Kontrakt och avtal förekommer i en mängd olika format. Den här lektionen syftar därför till att hjälpa dig navigera detta komplexa område. Du kommer bland annat presenteras för olika avtalstyper och förhandlingstekniker samt få en ökad förståelse för upprättandet av musikkontrakt. 

PR, MARKNADSFÖRING & SOCIALA MEDIER

Majoriteten av kommunikationen inom musikbranschen sker idag på digitala och sociala medieplattformar, vilket har gjort att även marknadsföringen har behövt anpassas efter detta format. Under den här lektionen kommer du därför få möjligheten att utveckla dina kunskaper inom PR och marknadsföring med fokus på digitala kanaler för att kunna hänga med i denna utveckling. 

PARTNERSKAP

Man kommer inte långt i musikbranschen utan partnerskap och starka affärsrelationer. Under denna lektion kommer du därför bland annat att lära dig hur du kan arbeta med samarbetspartners för att utveckla dina affärsidéer och ta dina projekt till en ny nivå. 

Vad får du?

  • Möten med etablerat och aktuellt branschfolk, som kan introducera dig till ett exklusivt och värdefullt nätverk.
  • Högklassiga kunskaper om musikbranschen och en inblick i hur denna kreativa bransch fungerar.
  • Möjlighet att samarbeta och möta andra kursare med samma mål och motivation som dig.
  • Lära sig redskap för ett framgångsrikt arbete inom musikbranschen.
  • Unik insikt i områdena Företagskunskap, Idé-och konceptutveckling, Projektledning, Marknadsföring och Partnerskap och Musikkontrakt.

Kursbevis & nätverk

Efter genomförd kurs mottager du ett kursbevis och får även tillgång till vår slutna nätverksgrupp för tidigare deltagare och branschfolk, där du kan hålla ditt nätverk aktivt.

My Björklund
kundservice@innovativemusic.se
Tel: +46 08 525 028 77