fbpx

KURSEN

Drömmer du om att arbeta som tourmanager, konsertarrangör eller skivbolagsdirektör? Eller är du kanske en aspirerande musiker som söker en ökad insikt i musikbranschen? Då har vi kursen för dig! Innovative Music Management är kursen som kan ge din karriär en push i rätt riktning.

Under kursen blir du undervisad av etablerade branschfolk som kan dela med sig av sina kunskaper, erfarenheter och upplevelser samt ge dig som deltagare verktyg för att kunna skapa dig en lyckad karriär i musikbranschen. Innovative Music Management ger dig värdefulla kunskaper oavsett om du har långa erfarenheter och vill bredda din kunskap eller om du är helt ny i musikvärlden. Ett stort kontaktnät är avgörande för att få en framgångsrik karriär i musikbranschen, vilket är varför stor vikt läggs på mötet mellan de professionella undervisarna och elever samt elever emellan. Vem vet, kanske kommer kursen introducera dig för din framtida chef eller kollega? 

 

Kursen är uppdelad på sju lektioner, där vi behandlar ämnen som ska ge dig en överblick av musikbranschens olika delar. Vi kommer bland annat dyka in i branschkunskap, idé- och konceptutveckling, företagskunskap, projektledning, musikkontrakt, marknadsföring och partnerskap. 

”Kursen har gett mig rätt verktyg för att kunna gå från teori till handling! Jag har nu ett jobb i musikbranschen och jag har fortfarande i åtanke vad jag lärde mig på kursen” – Liljan Nicolajsen, Sony Music

“Jag tycker kursen har varit fantastisk. Vänliga, härliga och professionella föreläsare som gjort sig etablerade i branschen. Stämningen har varit peppande och positiv. Ser fram emot varje föreläsning/modul” – Jonny Niemalä, Music Manager

“Kursen har  fungerat som ett fantastiskt komplement till min utbildning […]. Jag hoppas, och vet, att Innovative Music Management kommer hjälpa mig med att skapa en framtida karriär i musikbranschen.” – Jonas Binder Porsborg, Student

Ansökan stänger den 23 februari.

Du får svar på din ansökning den 24 februari. Datum för kurstillfällena hittar du här nedan:
Stockholm – Vår 2020
Kurslokal: Impact Hub, Jakobsbergsgatan 22, Stockholm.
4 apr (lektion 1+2, kl 10-16)
2 maj (lektion 3, kl 10-14)
9 maj (lektion 4, kl 10-14)
23 maj (lektion 5, kl 10-14)
6 jun (lektion 6, kl 10-14)
13 jun (lektion 7, kl 10-14)

TOTALT PRIS

7450 kr
Du kan välja att delbetala upp till 4 gånger
Första inbetalningen ska göras 1 mars 2020

LEKTIONER

Lektionerna består av en kombination av föreläsning och case-arbete för att du som deltagare både ska introduceras till nya koncept och få använda dessa rent praktiskt. 

 

KICK-OFF & BRANSCHKUNSKAP

Under den första kursen träffar du de andra deltagarna i kursen, varpå ni får möjlighet att lära känna varandra samt blir introducerade till upplägget för kursen. Du kommer även få en överblick över musikbranschens uppbyggnad, samt en genomgång av dess största aktörer.

FÖRETAGSKUNSKAP

I takt med att konkurrensen i musikbranschen ökar, ökar även kraven på att du bland annat ska ha en förståelse för företagande och budgetering. Under den här lektionen introduceras du därför för de ekonomiska- och affärsmässig aspekterna av musikbranschen. Du får bland annat en rad viktiga verktyg för att kunna analysera och värdera dina musikprojekts ekonomiska potential. 

IDÉ- & KONCEPTUTVECKLING

Under den här lektionen får du lära dig hur man går från idé till handling genom att presenteras för metoder användbara vid idé- och konceptutveckling. Du kommer arbeta med hur du, som music manager, vidareutvecklar dina ideér och säkrar att de genererar värde på både kort- och långsikt. 

PROJEKTLEDNING

Oavsett om du arbetar på ett skivbolag eller med att arrangera en festival, är det viktigt att veta hur man leder stora och små projekt. Under denna lektion kommer du därför att introduceras för de mest användbara och nödvändiga verktygen för projektledning.

MUSIKKONTRAKT

Kontrakt och avtal förekommer i en mängd olika format. Den här lektionen syftar därför till att hjälpa dig navigera detta komplexa område. Du kommer bland annat presenteras för olika avtalstyper och förhandlingstekniker samt få en ökad förståelse för upprättandet av musikkontrakt. 

PR, MARKNADSFÖRING & SOCIALA MEDIER

Majoriteten av kommunikationen inom musikbranschen sker idag på digitala och sociala medieplattformar, vilket har gjort att även marknadsföringen har behövt anpassas efter detta format. Under den här lektionen kommer du därför få möjligheten att utveckla dina kunskaper inom PR och marknadsföring med fokus på digitala kanaler för att kunna hänga med i denna utveckling. 

PARTNERSKAP

Man kommer inte långt i musikbranschen utan partnerskap och starka affärsrelationer. Under denna lektion kommer du därför bland annat att lära dig hur du kan arbeta med samarbetspartners för att utveckla dina affärsidéer och ta dina projekt till en ny nivå. 

ANSÖKAN & DELTAGANDE

Innovative Music Management är en kurs för alla som på ett eller annat sätt brinner för att arbeta professionellt med musik. När vi värderar din ansökan, lägger vi stor vikt vid att du har drivkraften och motivationen att engagera dig. Det är inte ett krav att ha tidigare erfarenhet från branschen – men kursen passar även dig som vill utvecklas i det arbete du redan gör.

 

Skicka in din ansökan till oss online via formuläret på hemsidan.

KURSBEVIS

När du genomfört kursen mottager du ett kursbevis, som du kan använda tillsammans med ditt cv eller presentera för framtida arbetsgivare. Utöver det får du tillgång till vår slutna nätverksgrupp för tidigare deltagare, där du kan hålla ditt nätverk aktivt och träffa likasinnade tidigare Innovative Music Managers.