fbpx

Möt musikbranschen och ge din karriär en push i rätt riktning

KURSEN

Ge din karriär en push i rätt riktning med Innovative Music Management. På kursen träffar du etablerade människor från musikbranschen samtidigt som du utvidgar ditt nätverk och blir redo för klivet in i musikindustrin. 

Går du med en dröm om att arbeta i musikbranschen?

Du har kanske jobbat med musik tidigare, eller så vill du kickstarta din karriär i branschen? Kanske på en festival, eller ett skivbolag? Eller som tourmanager, konsertarrangör eller booking agent! Det kan också vara så att du bara har ett genuint intresse för unika musikupplevelser och en önskan om att bli klokare på branschen generellt.

”Kursen har gett mig rätt verktyg för att kunna gå från teori till handling! Jag har nu ett jobb i musikbranschen och jag har fortfarande i åtanke vad jag lärde mig på kursen. Lärarna på Innovative Music Management är extremt inspirerande och engagerade.”

– Liljan Nicolajsen, Sony Music

Oavsett vad, kommer Innovative Music Management ge dig verktygen att omvandla dina ambitioner till verklighet. Du kommer skaffa dig viktiga kontakter, och kunskap att påbygga eller fortsätta ditt arbete i den konkurrenspräglade musikindustrin. Genom hela kursens gång kommer duktiga och etablerade branschfolk sprida sin kunskap, erfarenhet och upplevelser inom områden som partnerskap, musikkontraft, marknadsföring, projektledning och mycket mer.

PRIS

Priset för kursen är 6950:- SEK

Du kan välja att delbetala upp till 4 gånger

Första inbetalningen ska göras den 28 oktober 2018

Ansökan stänger den 21 oktober

Du mottar svar på din ansökning den 22 oktober. Du kan gå kursen i Stockholm och Göteborg. Du kan se datum för kursen här.
Stockholm – Våren 2019
Sveavägen 98
12 jan (lektion 1+2, 10-16)
02 feb (lektion 3, 10-14)
23 feb (lektion 4, 10-14)
16 mar (lektion 5, 10-14)
06 apr (lektion 6, 10-14)
27 apr (lektion 7, 10-14)
Göteborg – Våren 2019
Friggagatan 3
12 jan (lektion 1+2, 10-16)
02 feb (lektion 3, 10-14)
23 feb (lektion 4, 10-14)
16 mar (lektion 5, 10-14)
06 apr (lektion 6, 10-14)
27 apr (lektion 7, 10-14)

LEKTIONER

KICK OFF & BRANSCHKUNSKAP

På den första träffen möter du de andra deltagarna i gruppen; ni lär känna varandra och blir introducerade till kursupplägget. Det är avgörande att ha ett starkt nätverk i musikbranschen, och därför arbetar vi särskilt med denna aspekt under det första lektionstillfället med en kick off! Du kommer även få en genomgång av musikbranschens uppbyggnad, och en överblick över dess största aktörer.

FÖRETAGSKUNSKAP

Framtidens musikindustri är i konstant förändring. Medan förmågor som att tänka kreativt och innovativt efterfrågas mer än någonsin, förväntar sig musikbolagen att din förståelse för företagande och skicklighet att hålla koll på budgetering, är i toppklass. Lektionen är till för att ge dig en inblick i de ekonomiska- och affärsmässiga aspekterna inom musikbranschen, samt att ge dig en rad essentiella verktyg för att kunna analysera och värdera ekonomiskt potential i musikprojekt och koncept.

IDÉVERKSTAD OCH KONCEPTUTVECKLING

Under den här lektionen presenteras du för metoder till idé- och konceptutveckling, som hjälper dig att att förvandla tanke till handling. Du kommer arbeta med hur man värderar och väljer ut nyskapande innovativa musikidéer till vidareutveckling, och hur du som music manager säkrar att idéer och koncept genererar värde – både på kort och lång sikt.

PROJEKTLEDNING

Både små och stora projekt kräver en effektiv och bärande ledning för att kunna utvecklas och förverkligas med framgång. Oavsett om du arbetar på ett skivbolag eller med att arrangera en festival, är det viktigt att veta hur man leder ett projekt optimalt. På denna lektion kommer du att introduceras till de mest användbara och nödvändiga verktygen för projektledning. Du presenteras inför relevanta case där ni tillsammans sedan testar att sätta verktygen i bruk!

MUSIKKONTRAKT

Kontrakt och avtal kommer i många olika former, och under den här lektionen redogörs det för de avgörande elementen inom detta komplexa område i musikbranschen. Du kommer få en inblick i de förutsättningar och möjligheter som finns, och lära dig navigera effektivt genom de många olika avtalsalternativen och dess utformningar.

PR, MARKNADSFÖRING & SOCIALA MEDIER

Majoriteten av musikbranschens kommunikation föregår idag på digitala och sociala medieplattformar. Detta har ändrat villkoren för marknadsföring radikalt, vilket ställer stora krav till allt ifrån arrangörer till managers. Under den här lektionen kommer du ta emot konkreta PR- och marknadsföringstips, och du blir presenterad för spännande case och olika exempel på marknadsföring från musikbranschen.

PARTNERSKAP

Man kommer inte långt i branschen utan partnerskap och starka affärsrelationer. På denna lektion kommer du bland annat att lära dig hur du kan förhålla dig till samarbetspartners när din affärsidé ska utvecklas. Vid samma tillfälle kommer vi även att ta en titt på de internationella möjligheter som partnerskap öppnar upp för och som kan skapa mervärde för ditt projekt eller din artist.

ANSÖKAN & DELTAGANDE

Innovative Music Management är en kurs för alla som på ett eller annat sätt brinner för att arbeta professionellt med musik. När vi värderar din ansökan, lägger vi stor vikt vid att du har drivkraften och motivationen att engagera dig. Det är inte ett krav att ha tidigare erfarenhet från branschen – men kursen passar också dig som vill utvecklas i det arbete du redan gör!

 

Skicka in din ansökan till oss online via formuläret på hemsidan!

KURSBEVIS

När du genomfört kursen mottager du ett kursbevis, vilket du kan använda tillsammans med ditt cv eller presentera för framtida arbetsgivare. Utöver det får du tillgång till vår slutna nätverksgrupp för tidigare deltagare, där du kan hålla ditt nätverk aktivt och träffa likasinnade tidigare Innovative Music Managers!