Går du med en dröm om att arbeta i musikbranschen? Du har kanske arbetat med musik tidigare, eller så vill du gärna kickstarta din karriär i branschen? Kanske på ett skivbolag, bokningsagentur eller en festival? Det kan också vara så att du bara har ett stort intresse för unika musikupplevelser och en önskan om att göra dig klokare på branschen generellt.
Oavsett vad, kommer Innovative Music Management ge dig verktygen för att omvandla dina ambitioner till verklighet. Du kommer skaffa dig viktiga kontakter, och kunskap för att påbörja eller fortsätta ditt arbete i den konkurrenskraftiga musikindustrin. Genom kursens gång kommer duktiga och etablerade branschfolk sprida sin kunskap, erfarenhet och upplevelser inom områden som partnerskap, musikkontrakt, marknadsföring, projektledning och mycket mer.
Under Innovative Music Managements första lektion möter du de andra deltagarna på kursen, ni lär känna varandra och bli tillsammans introducerade för kursen. Det är avgörande att ha ett starkt nätverk i musikbranschen, vilket är varför vi vill arbeta särskilt med nätverksbyggande under den första lektionen.
Under den här lektionen får du lära dig hur man går från idé till handling genom att presenteras för metoder användbara vid idé- och konceptutveckling. Du kommer arbeta med hur du, som music manager, vidareutvecklar dina ideér och säkrar att de genererar värde på både kort och lång sikt.
Musikbranschen förändras ständig, och även om efterfrågan på din förmåga att tänka kreativt och innovativt är större än någonsin tidigare, förväntar sig musikföretagen även att du har en förståelse för företagande och budgetering. Under den här lektionen introduceras du därför för de ekonomiska- och affärsmässig aspekterna av musikbranschen samt ges en rad essentiella verktyg för att kunna analysera och värdera den ekonomiska potentialen hos olika musikprojekt och koncept.
Både stora och små projekt kräver effektiv och hållbar ledning för att kunna utvecklas och genomföras med framgång. Oavsett om du arbetar på ett skivbolag eller med att arrangera en festival, är det viktigt att veta hur man leder ett projekt på bästa sätt. Under denna lektion kommer du därför att introduceras för de mest användbara och nödvändiga verktygen för projektledning. Du kommer även få arbeta med utvalda case, där verktygen sätts på prov och diskuteras.
Musikkontrakt och avtal förekommer i en mängd olika format. Den här lektionen syftar därför till att hjälpa dig navigera detta komplexa område inom musikbranschen. Du kommer bland annat presenteras för olika avtalstyper och förhandlingstekniker samt få en ökad förståelse för upprättandet av musikkontrakt.
Majoriteten av kommunikationen inom musikbranschen sker idag på digitala och sociala medieplattformar. Detta har ändrat villkoren för marknadsföring radikalt och större krav ställs på nuvarande arrangörer och managers. Under den här lektionen kommer du få konkreta PR- och marknadsföringsredskap, som du kan använda i din karriär samt blir presenterad för spännande case och exempel på marknadsföring i musikbranschen.
Man kommer inte långt i musikbranschen utan partnerskap och starka affärsrelationer. Under denna lektion kommer du därför bland annat lära dig om hur du kan förhålla dig till samarbetspartners och intressenter för att utveckla din affärsidé. Vi kommer samtidigt kika på vilka internationella möjligheter partnerskap kan öppna upp för och hur mervärde kan skapas för ditt projekt eller din artist.
Innovative Music Management är för dig som brinner för musik och vill skapa en karriär i musikbranschen. Du ska ansöka om en plats på kursen om du vill utveckla dina kompetenser och få en djupare inblick i musikbranschens många aspekter. Genom de sju kursdagarna utvecklas ditt nätverk med hjälp av erfarna branschfolk och likasinnade, som likt dig drömmer om att arbeta seriöst med musik. Du undervisas i varje modul av en lärare som har konkret kunskap om det specifika ämnet.
När du genomfört kursen mottar du ett kursintyg, som du kan använda tillsammans med ditt CV eller till kommande arbetsgivare. Därutöver får du tillgång till våra stängda nätverksgrupper för tidigare kursister och branschfolk, där du kan upprätthålla ditt nätverk.
"Jag är mycket glad över att ha deltagit på den här kursen. Det är något av det bästa jag har gjort eftersom jag har lärt mig så mycket som jag inte hade kunskap om, vilket kommer att vara till stor hjälp i framtiden."
Cecilia - ★★★★★
"Jag tycker kursen har varit fantastisk. Vänliga, härliga och professionella föreläsare som gjort sig etablerade i branschen. Stämningen har varit peppande och positiv. Ser fram emot varje föreläsning!"
Johny - ★★★★★
"Jag har mött fantastiskt många trevliga människor igenom Innovative Music Management. Om du går runt med en dröm om att arbeta med musik, så vill jag varmt rekommendera detta"
Magnus - ★★★★★
“Innovative Music Management har givit mig en god inblick i hur musikbranschen hänger samman och har givit mig några konkreta verktyg som jag kan fortsätta använda i mitt arbete i branschen..."
Louis - ★★★★★
"Jag är verkligen nöjd med Innovative Music Managements kurs och jag tyckte att många av lektionerna var extremt spännande. Jag har aldrig spenderat mina lördagar på något vettigare än när jag gick på kursen, och jag lärde mig en hel del där."
Natalie - ★★★★★
"Som självlärd manager, booker och promoter, var Innovative Music Management exakt vad jag letade efter. Intressanta föreläsningar med människor från musikbranschen"
Heidi - ★★★★★
Innovative Music Management är för dig som brinner för musik och vill skapa en karriär i musikbranschen. Du ska ansöka om en plats på kursen om du vill utveckla dina kompetenser och få en djupare inblick i musikbranschens många aspekter. Genom de sju kursdagarna utvecklas ditt nätverk med hjälp av erfarna branschfolk och likasinnade, som likt dig drömmer om att arbeta seriöst med musik.
Nej, kursen är inte CSN-berättigad, men vi erbjuder möjlighet till delbetalning av kursavgiften.
Tidigare erfarenheter från branschen är inte ett krav innan kursen, utan vi hjälper dig på den nivån du befinner dig på.
Ja, det finns möjlighet att delbetala kursens avgift uppdelat över 4 månader.
kundservice@innovativemusic.se
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
AWSALBCORS | 7 days | This cookie is managed by Amazon Web Services and is used for load balancing. |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
laravel_session | 7 days | laravel uses laravel_session to identify a session instance for a user, this can be changed |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
XSRF-TOKEN | 7 days | This cookie is set by Wix and is used for security purposes. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__cf_bm | 30 minutes | This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management. |
__zlcmid | 1 year | __zlcmid is a cookie set by Zopim to help identify a user's chat session between page loads. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__utma | 2 years | This cookie is set by Google Analytics and is used to distinguish users and sessions. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics. |
__utmb | 30 minutes | Google Analytics sets this cookie, to determine new sessions/visits. __utmb cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. It is updated every time data is sent to Google Analytics. |
__utmc | session | The cookie is set by Google Analytics and is deleted when the user closes the browser. It is used to enable interoperability with urchin.js, which is an older version of Google Analytics and is used in conjunction with the __utmb cookie to determine new sessions/visits. |
__utmt | 10 minutes | Google Analytics sets this cookie to inhibit request rate. |
__utmz | 6 months | Google Analytics sets this cookie to store the traffic source or campaign by which the visitor reached the site. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_gcl_au | 3 months | Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
vuid | 2 years | Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
NID | 6 months | NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
m | 2 years | No description available. |