fbpx

Möt musikbranschen och ge din karriär en push i rätt riktning

KURSEN

Ge din karriär en push i rätt riktning med Innovative Music Management. Under kursen träffar du etablerade kontakter från musikbranschen samtidigt som du utvidgar ditt nätverk och blir redo för klivet in i branschen. 

Har du en dröm om att arbeta i musikbranschen?

Har du arbetat med musik tidigare, eller vill du kickstarta din karriär i branschen? Drömmer du om att arbeta på en festival, eller ett skivbolag? Vill du arbeta som tourmanager, konsertarrangör eller booking agent? Eller har du ett brinnande intresse för musik och vill få mer kunskap om branschen generellt. Då är Innovative Music Management kursen för dig.

”Kursen har gett mig rätt verktyg för att kunna gå från teori till handling! Jag har nu ett jobb i musikbranschen och jag har fortfarande i åtanke vad jag lärde mig på kursen. Lärarna på Innovative Music Management är extremt inspirerande och engagerade.”

– Liljan Nicolajsen, Sony Music

Innovative Music Management kommer ge dig verktygen att omvandla dina ambitioner till verklighet. Under kursen kommer du ha möjlighet att skaffa dig viktiga kontakter och kunskap för en ny eller fortsatt karriär i den konkurrenskraftiga musikindustrin. Under kursen kommer duktiga och etablerade branschfolk dela med sig av sin kunskap, erfarenhet och sina upplevelser inom områden som partnerskap, musikkontrakt, marknadsföring, projektledning och mycket mer.

PRIS

Priset för kursen är 7250:- SEK

Du kan välja att delbetala upp till 4 gånger

Första inbetalningen ska göras den 3 november 2019

Ansökan stänger den 27 oktober.

Du får svar på din ansökning den 28 oktober. Kursen finns både i Stockholm & Göteborg. Datum för kurstillfällena hittar du här nedan:
Stockholm – Vår 2020
Kurslokal: The Park, Sveavägen 98, Stockholm.
25 jan (lektion 1+2, kl 10-16)
15 feb (lektion 3, kl 10-14)
07 mar (lektion 4, kl 10-14)
28 mar (lektion 5, kl 10-14)
25 apr (lektion 6, kl 10-14)
16 maj (lektion 7, kl 10-14)
Göteborg – Vår 2020
Kurslokal: Creative Loop, Haga Kyrkogata 28, Göteborg.
18 jan (lektion 1+2, kl 10-16)
08 feb (lektion 3, kl 10-14)
29 feb (lektion 4, kl 10-14)
14 mar (lektion 5, kl 10-14)
28 mar (lektion 6, kl 10-14)
25 apr (lektion 7, kl 10-14)

LEKTIONER

KICK-OFF & BRANSCHKUNSKAP

Under den första kursen träffar du de andra deltagarna i gruppen, varpå ni får möjlighet att lära känna varandra samt blir introducerade till upplägget för kursen. Det är avgörande att ha ett starkt nätverk i musikbranschen, och därför arbetar vi särskilt med denna aspekt under det första lektionstillfället med en kick off. Du kommer även få en överblick över musikbranschens uppbyggnad, samt en genomgång av dess största aktörer.

FÖRETAGSKUNSKAP

Musikindustrin är i konstant förändring. Förmågan att tänka kreativt och innovativt efterfrågas mer än någonsin. Musikbolagen förväntar sig att din förståelse för företagande och din skicklighet att hålla koll på budgetering är i toppklass. Lektionen ger dig en inblick i de ekonomiska- och affärsmässiga aspekterna av musikbranschen, samt ger dig en rad essentiella verktyg för att kunna analysera och värdera ekonomisk potential i musikprojekt och koncept.

IDÉVERKSTAD OCH KONCEPTUTVECKLING

Under den här lektionen presenteras du för metoder du kan använda dig av för idé- och konceptutveckling för att hjälpa dig att att omvandla idé till handling. Du kommer arbeta med hur du, som music manager, vidareutvecklar dina ideér och säkrar att de genererar värde – både på kort- och långsikt. 

PROJEKTLEDNING

Både små och stora projekt kräver ett effektiv och starkt ledarskap för att kunna utvecklas och förverkligas med framgång. Oavsett om du arbetar på ett skivbolag eller med att arrangera en festival, är det viktigt att veta hur man leder ett projekt optimalt. Under denna lektion kommer du att introduceras för de mest användbara och nödvändiga verktygen för projektledning. Du presenteras för relevanta case där ni tillsammans testar verktygen med verkliga exempel.

MUSIKKONTRAKT

Kontrakt och avtal kommer i många olika former. Den här lektionen redogör de avgörande elementen inom detta komplexa område i musikbranschen. Du kommer få en inblick i de förutsättningar och möjligheter som finns samt lära dig att navigera effektivt genom de många olika avtalsalternativen och dess utformningar.

PR, MARKNADSFÖRING & SOCIALA MEDIER

Majoriteten av kommunikationen inom musikbranschen sker idag på digitala och sociala medieplattformar. Detta har ändrat villkoren för marknadsföring radikalt, vilket ställer höga krav på allt från arrangörer till managers. Under den här lektionen kommer du ta emot konkreta PR- och marknadsföringsredskap. Du blir även presenterad för spännande case och annorlunda exempel på hur du marknadsför i musikbranschen.

PARTNERSKAP

Man kommer inte långt i branschen utan partnerskap och starka affärsrelationer. Under denna lektion kommer du bland annat att lära dig hur du kan sammarbeta med partners för att utveckla din affärsidé . Vid samma tillfälle kommer vi även att ta en titt på de internationella möjligheter som partnerskap öppnar upp för, för att på så sätt skapa mervärde för ditt projekt eller din artist.

ANSÖKAN & DELTAGANDE

Innovative Music Management är en kurs för alla som på ett eller annat sätt brinner för att arbeta professionellt med musik. När vi värderar din ansökan, lägger vi stor vikt vid att du har drivkraften och motivationen att engagera dig. Det är inte ett krav att ha tidigare erfarenhet från branschen – men kursen passar även dig som vill utvecklas i det arbete du redan gör.

 

Skicka in din ansökan till oss online via formuläret på hemsidan.

KURSBEVIS

När du genomfört kursen mottager du ett kursbevis, som du kan använda tillsammans med ditt cv eller presentera för framtida arbetsgivare. Utöver det får du tillgång till vår slutna nätverksgrupp för tidigare deltagare, där du kan hålla ditt nätverk aktivt och träffa likasinnade tidigare Innovative Music Managers.