fbpx

“Att få ta del av erfarenheter från några av Sveriges ledande personligheter inom musikbranschen har varit ovärderligt!” – Peder Ekman, tidigare kursdeltagare

04 Oct “Att få ta del av erfarenheter från några av Sveriges ledande personligheter inom musikbranschen har varit ovärderligt!” – Peder Ekman, tidigare kursdeltagare

Varje år går flera nya Music Managers ut från vår musikbranschkurs Innovative Music Management med massvis av ny lärdom. Vi är såklart väldigt intresserade av att höra vad de hittar på efter kursen, och därför har vi tagit ett snack med Peder Ekman, tidigare kursdeltagare i Stockholm. Han berättar bland annat om varför han valde att söka till kursen, och om vad han jobbar med idag!

Vilken kunskap och verktyg har du fått med dig av att gå på kursen?


Att gå Innovative Music Management har varit en riktigt bra ingång till kulisserna bakom musikbranschen för mig. En möjlighet att få kunskaper, tips och ideer runt olika delar av branschen. Att få ta del av erfarenheter från några av Sveriges ledande personligheter inom musikbranschen har varit ovärderligt! Mixen av föreläsningar, cases och diskussioner var också mycket utvecklande och givande! Också viktigt att de som föreläste fortfarande är, i högsta grad, aktiva inom branschen. Nämnas bör också vikten av att bygga kontaktnät, både med kurskamrater och föreläsare. Kontakter är, som alltid, A & O!

Varför tycker du att man ska skicka in en ansökan till Innovative Music Management?


Innovative Music Management ger en riktigt bra och bred inblick i branschens olika delar med aktuella föreläsningar av engagerade, erfarna och kunniga personer. Personligen visste jag vad jag ville jobba med i musikbranschen redan när jag gick in i kursen men det är inget måste. Man kan gå den av olika anledningar så klart. För att få större koll som musiker eller för att uppnå en dröm om att jobba som manager, A&R, förläggare, bokare, starta independentbolag, eller annat. Känns också som man får med sig mycket kunskap och kontakter för den relativt låga kostnad som kursen kostar.

LÄS MER OM KURSEN

Vad gör du för någonting inom musikbranschen just nu?


Jag jobbar idag dels som manager/agent på konsultbasis för Scirca Music Group. När jag påbörjade kursen på Innovative Music Management hade jag som ambition att starta eget företag direkt efter avslutad kurs. Att börja som konsult eller som anställd har dock många fördelar och jag är glad att jag valde den vägen. Det är många delar man ska ha koll på (avtal, ekonomi, rättigheter mm, mm) så att skaffa sig erfarenhet på detta sätt är toppen. När man jobbar med/på ett mindre bolag måste man ha koll på det mesta och det är därför en väldigt bra skola. Dessutom är det ju kul och utvecklande att ha kollegor att bolla ideer och tankar med. Jag jobbar även med en idé som handlar om sång och musik inom högtidstillfällen; dop, bröllop, begravning och födelsedagsfest.

Vad drömmer du om att uppnå inom musikbranschen i framtiden?


Jag kommer själv från en bakgrund som musikpedagog/terapeut och musiker och har det perspektivet med mig in i branschen. Jag hoppas att, tillsammans med de jag jobbar, kunna bidra till en mer holistisk syn på jobbet i musikbranschen. Att alla ska må bra och alla ska kunna tjäna pengar på sitt yrke. Att man ska kunna ta sig fram utan sylvassa armar och hårda slag. Att kunna guida människor mot sina största drömmar är ju otroligt stort och roligt men innebär också ett stort ansvar som kräver både ödmjukhet och ett driv eller ”jävlar-anamma-tänk” om du så vill.

Min dröm är att fortsätta kunna jobba för ett bättre arbetsklimat i musikbranschen. Jag vill också bidra till att vi mer och mer ser varandra som kollegor och inte som konkurrenter. Just nu trivs jag utmärkt på Scirca och lär mig något nytt så gott som varje dag. I framtiden vore det absolut roligt att få jobba på något major-bolag så länge som det känns som en schysst verksamhet. Time will tell!

Har du något tips till andra som vill in i musikbranschen?


Våga sätta igång och prova vingarna men var ödmjuk och ärlig med att du är ”grön” (om du nu är det). Jobba hårt och var öppen för att lära dig nya saker hela tiden av folk som har kunskap och erfarenhet. Läs böcker i aktuella ämnen och följ branschen via nyhetsbrev etc, etc.

INNOVATIVE MUSIC MANAGEMENT