GUIDE: 5 GODA RÅD TILL DIG SOM VILL ARBETA I MUSIKBRANSCHEN

Det här kommer endast handla om dig, men först vill jag gärna förklara varför du (kanske) kan använda något av det jag skriver i din egen karriär!

Dock vill jag allra först berätta lite om vem jag är. Mitt namn är Simon och i mer än 10 år har jag arbetat i musikbranschen. Jag är utbildad vid Rytmisk Musikkonservatorium i Köpenhamn och har arbetat på världens största skivbolag: Universal Music (ja, de som har The Weeknd, Rihanna, Justin Bieber, James Bay osv). Jag har arbetat med några av landets största artister, har glädjen att ha ett par guld- och platinaskivor hängande där hemma och inte minst har jag turen att ha blivit upplärd av några av de duktigaste människorna i musikbranschen. Genom detta har jag samlat på mig oräkneliga erfarenheter, dessa erfarenheter är precis vad som är grunden till att jag startade Innovative Music Management. Jag kunde se hur svårt det var att skapa en karriär i musikbranschen, vilket leder mig tillbaka till dig!

För det är ingen tvekan om att du går runt med tankar om att skapa en karriär i musikbranschen, kanske är du redan på god väg eller så är du helt ny, men behöver någonstans att börja. Innovative Music Management samlar landets största talanger som vill komma in i musikbranschen, och det har vi gjort med så stor framgång att de allra flesta av våra tidigare deltagare idag arbetar i musikbranschen. Kursen startade i Danmark och har sedan spridit sig till Sverige, där den fått ett minst lika bra mottagande som i hemlandet.

Men vad är hemligheten?

Det är ganska enkelt faktiskt. Genom vårt stora nätverk i branschen samlar vi landets vassaste hjärnor och ser till att du möter dem på riktigt nära håll – så att du skapar ett helt eget nätverk av personer som kan hjälpa dig in i branschen. Vi sätter ihop ett unikt program, som du inte kan finna någon annanstans och som vi vet att den professionella musikbranschen efterfrågar. Det betyder att du står i framkant när det gäller att göra karriär i musikbranschen.

Jag är ledsen att du var tvungen vänta, men jag har sparat det bästa till sist. Nämligen mina 5 goda råd till dig som vill arbeta i musikbranschen.

#1 Mitt första råd är avgörande

Först och främst är det avgörande att skapa sig ett starkt nätverk, vilket är sinnessjukt svårt. Man knackar ju inte bara på hos skivbolagen och säger: ”Här är jag”. Man är tvungen att bygga upp det från grunden genom att träffa de rätta människorna, som i sin tur kan bidra med att utvidga ens nätverk ytterligare. I musikbranschen betyder nätverket allt, har du inte detta så kan du inte starta snart nog med att bygga upp det.

#2 Branschkännedom är A och O

Få koll på branschen och hur den fungerar. Det finns otroligt mycket kunskap som är införstådd bland de som verkar i musikbranschen. Baskunskap, som det förväntas att du kan ända ut i fingerspetsarna. Vad är koda, gramex, en splitdeal, recoupment, hur ser samarbetet ut mellan skivbolag, bokningsbolag och management? (Du kan läsa mer om branschkännedom i vår kursbeskrivning)

#3 En stark navigatör

I en mycket kreativ bransch är något av det mest eftersökta en stark navigatör. Det är nödvändigt att du är bra på att leda projekt och att styra dem från start till slut. Nästan allt arbete i musikbranschen är projektbaserat, så har du inte koll på grundläggande projektledning, då ska du se till att få det. Arbetet med superkreativa och talangfulla artister, innebär ofta att den arbetsuppgiften hamnar på ditt bord för att kunna säkerställa en strikt styrning av projektet så att det kan bli framgångsrikt. Oavsett om det gäller utgivning, bokning av turné etc. (läs mer om projektledning i musikbranschen här)

#4 Den kreativa aspekten

När man arbetar med väldigt kreativa människor kräver det att man själv också har ett visst kreativt tänk. Hur kommer man från idé till handling, hur sorterar man ut de bra idéerna och säkerställer att de skapar värde på både kort och lång sikt. Det är alltså avgörande att ha en rad metoder och verktyg för att identifiera en bra idé som kan skapa framgång för artisten och för dig.

#5 Få koll på det tråkiga

Det är inte många som hoppar upp och ner av glädje när man talar om lagar och regler. Men oj vad det är viktigt, speciellt i en komplex bransch med många klausuler och villkor som gäller. Man kan snabbt hamna ute på hal is, om man saknar grundläggande förståelse för hur avtal i musikbranschen ser ut. Oavsett om det är ett skivkontrakt, management, bokning etc. (få koll på musikavtal, läs mer i vår kursbeskrivning)

Har du fått mersmak? Det kan jag verkligen förstå. Det är en helt fantastisk bransch, och vi är stolta över att vi har hjälpt så många människor till en karriär. Vill du också göra drömmen till verklighet, läs mer om vår kurs här.

/ Simon Mark Sørensen, Managing Director