“Ingen dag är den andra lik och jag utvecklas konstant” – Annie Mellström, festival och event manager hos Jubel AB.

Text: Fanny Isgren
Foto: Fritz Dölling

Annies resa i musikbranschen startade redan som 15 åring då hon höll sitt första event, efter det har resan varit lång och hon har fått med sig massa erfarenhet till den dagen då hon blev headhuntad av Erik Ohlsson VD på Jubel, där hon arbetar idag. Vi har fått ställa några frågor till Annie om hennes resa och karriär i musikbranschen. Läs intervjun här nedan. 

Annies resa och karriär i musikbranschen.

Allt började redan när Annie var 15 år och hon började hålla i mindre event. Och som artonåring “råkade” hon få hela backstage ansvaret på den första festivalen hon jobbade på (som dessutom var internationell) och efter det gjorde några till festivalgig.

“Efter det har jag rest runt världen flera gånger och jobbat med allt – skola, bygg, butik, krog, utomlands, sjukhus you name it. Någonstans när man skulle bli “vuxen” så var det dags att reflektera över vad man egentligen skulle bli när man var stor och festivalerna jag jobbade på som 18 åring vann. Den känslan går inte att få i något annat jobb och eftersom jag då hade ca 40 år kvar av jobbliv så ville jag lägga det på något som var kul. Festivaler och event är svinkul. Mina vänner började bli ekonomer, läkare och socionomer och jag kände att jag också behövde utbilda mig och hamnade på Musik & Eventarrangör på Campus Nyköping.” 

Under hennes tid när startade Annie Pridefestival ihop med två vänner, jobbade på management, startade eget management, jobbade runt på TV/event och sen headhuntad av Erik Ohlsson VD på Jubel. Innan Annie hade gått klart utbildningen var hon Projektledare på HudikKalaset och fast anställd på Jubel.  

“Där jag är kvar idag och har under resan varit med och byggt upp vår eventavdelning som nu går under namnet “Brand Experience Agency”.”

Annies roll som festival och Event manager.

Vi frågade Annie om hur en vanlig arbetsdag ser ut för henne, och vad egentligen hennes titel innebär.

Det är enormt varierande (vilket är det absolut bästa med mitt jobb). En dag kan jag vara president över Republic of Woodland på en öde ö i skärgården, en annan spelar jag in konsert på Dalhalla mitt i vintern, en tredje kan jag vara på festivalen HudikKalaset och ha koll på över 40 artister på 5 scener med 16 000 i publiken och 100 pers i crew.”

Men efter pandemin kom har arbetsdagen blivit ännu mer varierande berättar Annie. Det kan vara allt från att göra små intima event till stora digitala företagskonferenser till den digitala festivalen Låt Live Leva för hela landet. Annie berättar också att köra minibuss halva nätterna är inget ovanligt och att telefonlistan i mobilen är enorm.

“Ibland kånkar jag ljud och byggstängsel och ofta kör jag minibuss halva nätterna. När jag inte är ute på event sitter jag i möten, pepprar excel och mailar. Sen pratar jag i telefonen, hjälp vad jag pratar i telefonen. Min kontaktlista i mobilen är enorm, alla jag någonsin jobbat med, allt från elektriker i Sundsvall till sveriges största artister. Kort och gott så innebär mitt jobb kontakt med otroligt mycket roliga (och olika) människor, en massa ansvar och att ha lösningar på allt.”

Vi frågade vad det roligaste med arbetet är. Annie berättar att hennes dagar är så varierande och alla roliga människor man lär känna. Att ingen dag är den andra lik och hon utvecklas konstant.

“Man står aldrig still – varken bokstavligen eller som människa. Rent praktiskt är det roligaste de 3 minuterna varje gig/event/festival då man har tid att stå bakom scenen och njuta av allt man slitit för. Ett kort magiskt ögonblick när man stannar upp som gör att allt är värt det. Den känslan är kort men oslagbar.”

Annies största lärdomar i karriären och hennes bästa tips.

Att det är otroligt mycket arbete och otroligt svårt att separera arbete/privatliv när man jobbar med sin passion och största hobby är någonting Annie själv fortfarande jobbar på att få någon form av balans mellan. Hon berättar att man behöver vara konstant inställd på att överleverera i varje projekt, speciellt när man är “ung tjej” i de flesta sammanhang.

“Det är hemskt att det fortfarande är så men personligen så har det faktiskt varit en stor trigger för mig. Dels för att jag genom mitt jobb tar plats och kan göra skillnad men också för att jag jobbar bäst under press. Jag gillar att överleverera och har aldrig fattat varför man gör något om man tänker göra det lagom.”

För att summera berättar Annie sina bästa tips till den som själv vill arbeta i musikbranschen.

“Ingen kommer någonsin att ge dig något gratis, jobba hårt och överleverera. Det viktigaste att komma ihåg är att vi jobbar med människor i alla led – artister, publik, tekniker, PR-team, bokare, managers osv osv. Det är så många inblandade i alla projekt man gör och hela musikbranschen är byggd på kontakter. Behandla alla du möter med respekt, var snäll, lyssna och kommunicera. Nätverket är allt och du vet inte vilka du kommer jobba med nästa gång – var en person man vill jobba med.”