fbpx

Joachim Cedlöf, Promotion Manager på Universal Music Sweden: »Berätta varför du älskar Led Zeppelin II så mycket som du gör och liknar det med hela ABBAs diskografi!«

Foto: PR

Promotion och kommunikation är en stor del av musikbranschen och kan hanteras på många sätt – för hur skapar man rätt ram för flera olika unika artister? – och hur får man ut musiken till rätt lyssnare? Det är några av de frågeställningar som Joachim Cedlöf arbetar med dagligen som Promotion Manager hos Universal Music.  Vi har intervjuat honom gällande hur han kom in i musikbranschen och vad han anser är särskilt viktigt i arbetet med att promota artister. 

Hur kom du in i musikbranschen?

– Jag började i musikbranschen under 2016 i samband med en praktik som SoMe Manager för det svenska skivbolaget Woah Dad. Hur det hände är faktiskt en ganska rolig historia: 

Jag skulle egentligen möta en av grundarna för en intervju på deras kontor, men när jag kom dit var kontoret stängt. Plötsligt hör jag en bil tuta bakom mig. Jag vände mig om och såg en man i en guldfärgad dunjacka vifta med armarna och signalera att jag skulle hoppa in i hans bil. Jag kände bara grundaren vid namn och hade aldrig mött honom tidigare, men jag gissade att det nog måste vara han. Så jag hoppade in i bilen, där han satt med sin telefon i handen (som förresten satt i ett gigantiskt mobilskal format som en varmkorv) och skrek åt en stackars filmproducent. Vi körde iväg i full fart utan att jag hade någon aning om vart vi skulle eller om det överhuvudtaget var han. Fem minuter senare lägger han äntligen på och vid den här tidpunkten har jag börjat bli rätt nervös. Efter att ha introducerat mig själv, ställer han den märkliga frågan: “Berätta varför du älskar Led Zeppelin II så mycket som du gör och liknar det med hela ABBAs diskografi!”. Det är så det går, medan vi omotiverat kör runt kvarteret- och 25 svettiga minuter senare släpper han av mig vid hans kontor. 

Jag kan inte riktigt minnas speciellt mycket från den situationen, eller hur väl jag kunde svara på hans fråga, men mystiskt nog slutade det med att jag fick jobbet. 

Vad är din roll i musikbranschen?

– Nu arbetar jag som en av två Promotion Managers på Universals internationella kontor i Sverige. Skivbolagen jag hanterar är bland annat Def Jam, Republic, Polydor, Island US och Decca. 

Vad är det viktigaste att kunna i arbetet som Promotion Manager?

– God kommunikationsförmåga är helt klart nödvändigt, då det ofta är många olika behov som ska mötas. Vad personen som representerar artisten, artisten själv eller journalisten vill ha, överensstämmer inte alltid och att kunna navigera mellan de olikas önskningarna hjälper mycket. Det är väsentligt att ha en god förståelse för de olika projekten du arbetar med, så du kan ta reda på var din arbetsinsats gör störst skillnad. Det är inte bara viktigt med höga “reach” siffror, utan det är lika viktigt att nå ut till rätt personer.   

Är det några trender i musikbranschen, som du tycker är särskilt spännande just nu?

– Promotion generellt är ganska intressant just nu, då både media- och musikanvändningen har ändrats radikalt under de senaste 10 åren. Om det enda målet är att öka streaming-antalet, skulle det vara svårt att legitimera någon form av “old school” press. Artiklar, intervjuer och även stora TV-framträdanden påverkar sällan antalet streams överhuvudtaget. Med det sagt, tror jag fortfarande fullt ut att musikjournalistik gör skillnad i det långa loppet. Det kan helt klart hjälpa till att etablera och utveckla en artists karriär, om det görs på rätt sätt. Med det beror såklart också på artisten. Gjort på rätt sätt, kan en unik dialog mellan artist och duktig journalist ge perspektiv och kontext till musiken, som artisten själv skulle ha svårt att kommunicera genom sina egna SoMe plattformar. Men återigen, finns det otaliga exempel på artister, som slår igenom utan någon mediainvolvering överhuvudtaget. I slutändan tror jag att det är artisten som är avgörande.

Varför är det viktigt att hålla sig uppdaterad på och känna till de olika mekanismerna i musikbranschen? 

– Eftersom de ändrar sig snabbare än någonsin tidigare! I en tid där de gamla branschreglerna ständigt förändras och utmanas är möjligheterna även större, så länge du håller koll på din omgivning. 

Drömmer du också om en framtid i musikbranschen? Kanske som Promotion Manager? Ansök om en plats på den karriärfrämjande utbildningen Innovative Music Management!