JOBB I FOKUS: BACKSTAGE MANAGER

Foto: Stock
Text: Ditte Nebeling Jensen (översatt av Isa Ellman)

Det finns många spännande jobb inom musikbranschen, men det är samtidigt en bransch som kan vara svår att navigera i. Vad kan man egentligen bli? Och hur får man in en fot?

I denna artikel reder vi ut vad jobbet som Backstage Manager innebär, och vi undersöker bland annat vilka krav som finns, och vilka saker man ska vara särskilt uppmärksam på. Vi har snackat med Kasper Lindballe, som i många år både arbetat som Backstage Manager och Koordinator.

Som Backstage Manager är du ansvarig för det som sker bakom scenen, men också ansvarig för att planera för det uppträdande artisten, det vill säga allt praktiskt som sker under dagen. Likt väldigt många andra jobb inom musikbranschen, kan det vara svårt att leva på att bara vara Backstage Manager, då det är ett väldigt säsongsbaserat jobb; du behövs som mest under sommaren i och med dess festivaler.

Det samma gäller för Kasper, som utöver att vara Backstage Manager, därför också jobbar som Production Manager på DR. I denna artikel är det dock hans jobb som Backstage Manager som är i fokus!

En Backstage Managers arbete


En Backstage Managers arbete börjar redan upp till en månad innan en konsert: Man måste stämma av alla tekniska behov, göra upp en tidsplan för dagen och andra praktiska göror, som artistens crew ska ha koll på.

Utöver det är det också särskilt viktiga krav på arbetet som sker under dagen en konsert ska hållas. Vi bad Kasper att beskriva hur en typisk dag kan se ut för honom som Backstage Manager:

“På själva konsertdagen är jag den första som kommer till spelstället, och den sista som lämnar. Det är mitt ansvar att backstage-faciliteterna fixas med efter artistens önskan innan ankomst. När artisten och dess crew anländer, är jag deras kontaktperson under dagen och ser till att alla uppgifter följs: tid för ljudtest, kvällsmat och konsertstart/slut, till gästlista och andra oförutsedda händelser. Efter konserten ser jag till att all utrustning som använts blir nedpackad, och ser till att artisten kommer därifrån och vidare.”

Enligt Kasper måste en bra Backstage Manager ha en god överblick:

“Det är viktigt att kunna ha många bollar i luften på samma gång, samtidigt som man inte kan vara sen på att fatta snabba beslut, eftersom din roll går ut på att ha svar på frågor andra kan tänkas ha. Dessutom är det viktigt att du trivs med ett högt tempo, och klarar av att vara på två platser samtidigt, haha.”

Frivilligt engagemang


Kaspers väg mot att bli Backstage Manager startade för flera år sedan, och han har hunnit samla på sig en del erfarenheter sedan dess. Hans råd till andra som drömmer om en karriär likt sin egen, är helt enkelt att anmäla sig till att volontära på olika event; lokala spelningar, teaterföreställningar, kulturhus eller på en festival. Kasper berättar att han och hans vänner var trötta på att det aldrig bokades några hårdrockskonserter i deras hemby, så de tog helt enkelt saken i egna händer och började boka små band själva.

Engagemang och att volontärarbete var alltså det som hjälpte Kasper på vägen mot att bli Backstage Manager. Utöver de två sakerna är det en tredje egenskap som är väldigt viktig att ha i musikbranschen: Goda kontakter!

“Ofta krävs det många års frivilligt arbete innan man får sitt första betalda jobb, och även fast det kan verka ovisst så gäller det att skaffa sig ett stort kontaktnät; ett gott rykte är något som kan spridas snabbare än vad man tror.”

Det bästa med att vara Backstage Manager


En Backstage Manager ansvarar som sagt för allt som händer under dagen inför en konsert. Det handlar om att koordinera konserten på bästa möjliga sätt så att artisten, dess crew och inte minst publiken får det bästa möjliga upplevelsen.

Den goda upplevelsen som en Backstage Manager är med och bidrar till står högt hos Kasper:

“För mig är den roligaste biten av mitt jobb känslan man upplever när en artist går på scenen, och publiken utgör det första vrålet som kickar igång konserten. Tanken på att man är med och bidrar med en upplevelse för livet till flera tusen personer, är fantastisk. Det är en magisk stämning minuterna innan en konsert, som jag inte har upplevt i andra situationer, och det är nog därför jag inte drömmer om att jobba med något annat.”