JOBB I FOKUS: BOOKING AGENT

Musikbranschen innefattar en mängd olika jobbmöjligheter, och en av dessa är arbetet som Booking Agent. Men vad innebär det egentligen att vara Booking Agent? Vilka är arbetsuppgifterna? Och vad krävs för att kunna bemästra yrket? Det ska vi försöka skapa lite mer klarhet i här.

Vad är en Booking Agent? 


I musikbranschen skiljer man arbetet som Booking Agent ifrån det som Booker. Det är dock vanligt att dessa två befattningar samarbetar en hel del med varandra. En Booker är främst anställd hos ett specifikt spelställe eller konsertlokal, medan en Booking Agent arbetar på ett bokningsbolag och kan ha hand om flera olika artister. Här är det en Booking Agents uppgift att boka de bästa spelningarna till sina artister och förhandla fram så fördelaktiga avtal som möjligt. Detta gäller också när ett spelställes Booker tar kontakt för att boka någon av bolagets artister till en konsert. En Booking Agent har till uppgift att planera framåt i tiden för sina artister och lägga upp strategier för kommande bokningar. Det är också dennes ansvar att boka artisten till konserter på rätt ställen, inför den rätta publiken och med rätt villkor, och helst med en ekonomisk vinst som följd.

Vilka arbetsuppgifter har en Booking Agent?

 
Arbetet som Booking Agent är ofta mycket varierande, där ingen dag är den andra lik. Här är ett urval av några av huvudarbetsuppgifterna:

  • Undersöka marknaden i förhållande till artistens live-profil och den aktuella live-scenen, för att hitta de bästa möjliga bokningarna av både fristående konserter, turnéer och festivalkonserter.
  • Kontakta spelställen och scener för att promota artisten och se till att den blir bokad.
  • Förhandla kontrakt rörande bland annat pris, faciliteter, tider, utrustning och så vidare.
  • Stå för den praktiska planläggningen av eventuella turnéer, som till exempel transport av både artist och utrustning, samt övernattning.

Vad krävs för att kunna bli Booking Agent?

 
Det finns flera olika redskap som är bra att ha med sig i arbetet, några av dem är:

  • God kommunikationsförmåga
  • Djupgående branschkunskap
  • Brett nätverk i branschen
  • God överblick och strategisk kompetens
  • Stor kännedom om festivaler och generellt god kännedom om den aktuella livescenen
  • Fördelaktigt också teknisk kunskap om livespelningar

 


Vill du också ha en vardag omgiven av musik och konserter?

ANSÖK OM EN PLATS PÅ INNOVATIVE MUSIC MANAGEMENT