JOBB I FOKUS: MUSIC PUBLISHER

Musikbranschen rymmer många spännande jobb, men det är samtidigt en bransch som kan vara svår att navigera runt i. Vad kan man egentligen bli? Och hur får man in en fot? I den här artikeln dyker vi ned i och försöker bena ut vad yrkesrollen “Music Publisher” innebär!

Jobbet som Music Publisher innebär bland annat att man är ansvarig för är säkerhetsställa att låtskrivare och kompositörer får den betalning de ska ha, när låtarna används och distribueras kommersiellt. Detta sker oftast genom att man gör upp en publishing deal, där låtskrivaren ger rättigheterna till deras låtar till ett skivbolag. Utöver det fungerar Music Publishers också som kreativa rådgivare, och vi har snackat med danska Christian Fløe Svenningsen som är Publishing Director på GL Music Publishing.

Vägen till att bli Music Publisher


Likt som för många andra i musikbranschen, tog det Christian en tid att komma på precis vilket jobb han ville satsa på. Han har provat på att vara allt från musiker och ljudtekniker till koordinator och manager, tillsammans med andra branschrelaterade jobb. Christian berättar:

“Min väg har varit krokig, precis som vägen in i branschen i regel är. Jag var trumslagare, och var på väg till Musikkonservatoriet en dag när det gick upp för mig att jag hellre ville arbeta på den andra sida av trummorna. Mitt första betalda jobb var som ljudtekniker, koordinator och bokare på ett företag som heter Pitstop. Efter det gick jag en Music Management-utbildning i Århus, arbetade med bokning, management och turnéproduktion för Alive Music och senare Recart/Copenhagen Music. Jag höll på med mitt egna management, men hade också ett jobb som säljare på vinylfabriken Dicentia,  där jag sålde appar till spelställen och stod för vinyltryck till bland andra Iceberg Records och Universal. Därigenom mötte jag Kim Nowak-Zorde som är partner i GL Music, och det resulterade i mitt nuvarande arbete. Ren tur egentligen.”

Ren tur kallar Christian det. Men utöver att stöta på rätt personer vid rätt tillfälle, vad krävs för att bli Music Publisher?

Vad innebär jobbet?


Som sagt lägger Christian stor vikt vid den kreativa delen av arbetet som Music Publisher. han förklarar att en typisk vanlig dag är delad mellan administrativt arbete kring låtarna, och det kreativa; där han dyker ned i musiken. Vi frågade honom om han kunde förklara lite närmare:

“Det kreativa arbetet består av att lyssna och ge kritik på låtar, pitcha låtar till olika projekt och synka möjligheter, hålla på med A&R arbete i projekt (mitt fokus är nästan uteslutande på låtarna) samt ordna sessions, writing camps och arrangera resor för låtskrivare så de kan besöka våra studios i andra länder. Det administrativa arbetet består av att hålla styr på de låtar vi har och vem vi pitchat de till, vilka som är i drift, vilken projektstatusen är och skriva kontrakt osv. Jag har det allmänna ansvaret för kontrakt till våra partners – dels de 14 skivbolag (sub-publishers) som representerar oss ute i världen samt de 18 vi representerar i Norden. Vi är aktiva i 20+ territorier, och vi representerar över 500.000 copyrights i de nordiska länderna, där jag ansvarar för våra partners på båda sidor. Utöver det sköter jag kontakten med A&R’s, managers, låtskrivare, producenter och music supervisors. […]”

Det bästa med att vara Music Publisher


Kärleken för musiken är och har alltid varit det viktigaste för Christian, och även fast det i hans jobb och på GL Music Publishing är mycket administrativt arbete, är hans jobb alltså också att vara en kreativ hjälp för deras samarbetspartners.

“Jag älskar att vara helt inne i musiken och låtarna”, berättar Christian. “Jag kan låta mig bortse från sociala medier, pressfoton, musikvideos och image/branding för en stund. Mitt arbete är att helt dyka ned i musiken, och det är i slutändan grunden till varför jag alltid har velat jobba i musikbranschen.”

Därför, förklarar Christian, “försöker jag alltid att lägga mer tid i studion och vara direkt involverad i musiken, än att begrava mig själv i emails och kontrakt.”

Goda råd till framtida Music Publishers


Likt alla andra jobb i musikbranschen, är att ha goda kontakter ett måste. Utöver det ska du som Music Publisher både ha lust till det administrativa arbetet med exempelvis rättighetsregler och kontrakt, men samtidigt ha en musikalisk och kreativ sida. Christians råd till andra som gärna vill jobba med det han gör, är därför följande:

“Sätt dig in i saker och ting KODA (vilket är den danska motsvarigheten till STIM i Sverige) har några riktigt bra kurser, och Innovative Music Management är också en god väg att gå! Om du känner låtskrivare du tror på, så arbeta med dem många får jobb för att de kommer till existerande förlag med låtskrivare, och därmed visar att de kan hantera uppgifterna och förstår vad det handlar om – ifall du kan utveckla writers som blir signade, kan du också få dig själv signad som en del av dealen!”