JOBB I FOKUS: PRODUCT MANAGER

Foto: Stock
Text: Isa Ellman

Musikbranschen är bred, och innefattar många intressanta jobb, men det är samtidigt en bransch som kan vara svår att navigera i. Vad kan man egentligen bli? I den här artikeln dyker vi ned i och försöker bena ut vad yrkesrollen “Product Manager” innebär!

Att jobba inom musikbranschen är en ambition många har, men att hitta rätt inriktning kan vara svårt. Många testar på olika yrkesroller innan de hittar det som känns helt rätt – för andra är det glasklart från första stund. Oavsett vilket, kan alla som är intresserade av branschen ta hjälp och bli inspirerade av vår guide “Jobb i fokus”, där vi reder ut olika yrken och hur man kan gå tillväga för att landa det där drömjobbet!

Denna vecka tar vi oss en närmare titt på vad jobbet som Product Manager innebär, och till hjälp har vi snackat med Malin Persson, Sr. Product Manager på skivbolaget Caroline International. Hon berättar bland annat för oss om vad en vanlig arbetsdag kan bestå av, sin resa dit, och om att möta utmaningar i en föränderlig bransch!

Vad gör egentligen en Product Manager?


Om du aldrig har stött på titeln “Product Manager” förut, så innebär det att man kort och gott ansvarar för marknadsföringen kring olika artister. Tillsammans med ett team, ofta bestående av en A&R, Promotion Manager och en Creative Manager, arbetar man för att ta fram olika strategier för artisters nya releaser; man har en typ av projektledarroll helt enkelt! Vi frågade Malin Persson om hon kunde berätta lite mer om vad en Product Manager gör, och hur en vanlig dag för henne ser ut på ett ungefär:

“I mitt jobb som Sr. Product Manager har jag ett budgetansvar för våra aktuella projekt, jag ansvar för att hålla externa och interna partners uppdaterade om våra kommande releaser, samt planera och utföra marknadsföringsaktiviteter. Även att göra marknadsplaner, samt att se till att dessa följs upp under arbetets gång. Vi är relativt litet team som ansvarar för hela Norden så det är viktigt att försöka ha en bra överblick över alla projekt samt hur dessa utvecklas i de olika länderna.”

Att vara haj på marknadsföring och strategisk kommunikation är alltså viktiga kvaliteter hos en Product Manager, och att ha en känsla för kreativitet och en passion för musik är nästintill avgörande. ‘Att kunna ha många bollar i luften’ är ofta en sägning som florerar när man talar om hur man lyckas inom musikbranschen – och kanske är det just det som krävs för att bli riktigt, riktigt duktig.

Vägen till jobbet på Caroline International


Alla tar sig in i musikbranschen på olika sätt, och det beror självklart mycket på vilket typ av jobb man aspirerar att ha, och vad man är intresserad av helt enkelt. Men för många är en god utbildning något som ligger till grund, och vi frågade Malin om hon kunde berätta lite om vad hon har läst tidigare:

“Min utbildning startade jag i Hultsfred 2005, som då kallades Music Management. Det är en treårig utbildning som har sin bas i företagsekonomi, och jag valde marknadsföring som inriktning. Det gav mig en stark grundutbildning blandat med kurser inriktade på musikindustrin, med föreläsare från musikbranschen.”

Malin Persson har hunnit med att testa på en rad olika jobb med fokus på marknadsföring innan hon hamnade på Caroline International där hon arbetar idag. Bland annat har hon testat på Warner Music’s internationella marknadsavdelning, och Hultsfredsfestivalens pressavdelning:

“Vägen till mitt jobb hos Caroline International började med en 6 månaders praktikperiod på 50 % på Warner Musics internationella avdelning. Där jag samtidigt som jag skrev min C-uppsats, praktiserade på marknadsavdelningen. Efter min praktikperiod fick jag ett sommarvikariat som senare ledde till en fast anställning. I min utbildning fick jag även möjligheten att tidigt börja arbeta med Hultsfredsfestivalens pressavdelning vilket gav mig mycket erfarenhet och många kontakter. Det nära samarbetet med Hultsfredsfestivalen gav mig en unik chans att använda mina teoretiska kunskaper i praktiken. Efter nästan 5 år på Warner Music provade jag även att jobba för ett managementföretag vilket gav mig en ny inblick i musikbranschen. För lite drygt 4 år sedan hittade jag tillbaka till skivbolagsvärlden hos Caroline International, där jag trivs väldigt bra.”

En bransch i ständig förändring, och ett gott råd!


I en bransch som aldrig står stilla, där ingen vilar eller sätter saker på paus, måste man vara beredd på att möta utmaningar dagligen och kunna fatta snabba beslut. Vi frågade Malin om hennes drivkrafter för att jobba inom musikbranschen, vad som ‘gör det värt’ att fortsätta, trots de utmaningar som finns:

“Det roligaste med mitt jobb är att ingen dag är den andra lik, alla projekt är utmanande på olika sätt. Det absolut roligaste är nog att se en ny artist utvecklas och att man får vara med på resan från debutalbum till ett fullsatt Globen till exempel. Utmaningarna är många, främst hela digitaliseringen av branschen, vilket innebär att saker ständigt är i förändring och att det inte finns några facit i hur man ska gå tillväga i alla beslut.”

Slutligen frågade vi om hon hade något bra råd att dela med sig av till andra som drömmer om att jobba med det hon själv gör:

“Mitt bästa tips är nog att visa att man inte är rädd att jobba för att nå sina mål, det första steget i karriären kanske inte är exakt det man drömde om, utan ett steg på vägen till drömjobbet.”

 

En push i rätt riktning mot framtid inom musikbranschen är bara ett stenkast bort, läs mer om kursen Innovative Music Management här: