Lars Nylin, redaktören med ett halvt dussin egna skivbolag och tre grammis

Foto: Privat
Text: Maja Frick

Lars Nylin har varit med i musikbranschen länge och har varit och är verksam inom olika områden. Just nu är han chefredaktör och ansvarig utgivare på Musikindustrin.se. Musikindustrin (MI) bevakar den svenska musikbranschen och publicerar nyheter bland annat på webbplatsen men också via nyhetsbrev. Vi frågade Lars om han ville svara på några frågor och har samlat dem här så att även du kan ta del av dem.

Vilka utmaningar har du varit med om inom din karriär i musiken?

– “Jag har en lång karriär i musikbranschen, 40 år, och utmaningarna har personligen framförallt varit att byta riktning/jobb plus att hålla sig kvar i den. Jag bytte från journalist till skivbolag första gången 1985, sedan 1995, för att 2008 åter bli musikjournalist. Jag hann att vara med om såväl övergången till CD som nedgången innan Spotify. Det var STORA utmaningar.”

Hur började du jobba med MI?

– “MI fanns som tryckt tidning och sedan som nättidning när jag jobbade på skivbolag fram till 2008. När jag slutade på det skivbolaget fick jag frågan om att ta över och rycka upp den. Nu har jag drivit den i 13 år. Vid sidan av det är jag författare och sportjournalist.”

Vad har ni för mål och vision med Musikindustrin?

– “Att SUMMERA vad som händer primärt på skivbolag och musikförlag, det vill säga de som betalar MI. Men vi tittar även på i synnerhet live och organisationer i mån av tid. MI är ett frilansjobb och vi har inte resurser att göra så mycket av ”undersökande” journalistik. Det får som sagt mest bli en sammanfattning.”

Vill du berätta om någon erfarenhet du har varit med om som har gjort lite extra avtryck hos dig?

– “På MI är det några djupintervjuer som gjort avtryck. Även skildringarna av Pirate Bay och senare Spotify. I övrigt är det främst några intervjuer jag gjorde som journalist (som till exempel Ebba Grön, U2, Peter Gabriel, Madonna, Ulf Lundell) men även när jag fick chefsjobb på skivbolag (först Warner 1995) och startade ett halvdussin egna skivbolag. Det senare ledde bland annat till tre Grammisar vilket är fina minnen/avtryck.”

Hur bestämmer ni vad som ska ingå i ert nyhetsbrev och inte?

– “Vi vill som sagt summera det viktigaste varje vecka på skivbolag och förlag. Det ger sig ganska mycket av sig själv, på intuition. Sedan försöker vi regelbundet porträttera nyckelpersoner. Mycket är ”business-to-business”, vi gör ytterst lite om nya releaser och så.”

Finns det några särskilda krav som nyheten behöver uppnå?

– “Oftast att den ska intressera en bred grupp av våra ca 5000 läsare. Men vi tar också på oss att ta upp viktiga ”smala” nyheter, sånt som kanske bara intresserar några få, men är desto mer viktigt för dessa.”

Hur tycker du att musikbranschen har utvecklats sen du började i den?

– “Det är som natt och dag. Jag började 1980 när det var LP som gällde och den svenska musikbranschen i mycket var i sin linda. I dag är det streaming och tyvärr extrem fixering vid trendande topp 50. Det är enorma skillnader. Inte alltid till godo, enligt mig. Men det är trevligt att svensk musikbransch alltid är alert och med även globalt. 1980 var det nästan bara ABBA som gick på export.”

Vilka är dina bästa tips till den som vill jobba inom musikbranschen?

– “Att hänga med i nyheter såväl i musikbranschen som i tech och startups. Tips: webbtidningen musicbusinessworldwide, tidningen Complete Music Update, DI Digital, tidningen Breakit, i någon mån tidningen Gaffa, och så givetvis musikindustrin.se.”

Drömmer du om en framtid inom musikbranschen?
Innovative Music Management kan hjälpa dig på vägen.