LISA HULTENGREN FRÅN SONY: JUST NU LEVER JAG MIN DRÖM

Vi tog ett snack med Lisa Hultengren, Creative Manager på Sony Music Sweden, och bad henne berätta om hur hennes intresse för musikbranschen startade, vad som är roligt med hennes yrke och hur man bör göra som ny för att få in en fot inom musikindustrin.

Vad triggade igång ditt intresse för musikbranschen?

Musik har alltid varit en viktig del av mitt liv och jag spelade själv instrument när jag var liten, men jag har aldrig riktigt tänkt på att jobba inom musikindustrin. För två år sedan träffade jag min nuvarande kollega Ellen som berättade om hur det är att jobba på ett skivbolag och då bara visste jag att det var detta jag ville hålla på med.

Du har utbildat dig i New York, praktiserat som AD på byråer i New York och Göteborg och nu är du Creative Manager på Sony i Stockholm där du tar fram unika kampanjer, digitala strategier och skapar visuella koncept för olika artistsläpp. Wow! Har du några ytterligare karriärdrömmar?

Just nu lever jag min dröm. Jag får jobba väldigt kreativt, strategiskt och har en nära relation med de artister jag jobbar med. Det roligaste projektet hittills har varit att jobba med och lansera artisten Alan Walker – att få vara med från början och sätta strategin för en artist och en låt som tog hela världen med storm är en magisk känsla!

Vad är ditt bästa råd till deltagarna på Innovative Music Management som har ambitioner att arbeta professionellt inom musikbranschen?

Mitt bästa tips är att från dag ett försöka bygga relationer till personer inom den delen av musikbranschen du vill vara. Det kan vara genom att praktisera på ett ställe eller helt enkelt genom att bjuda någon på lunch för att få personliga råd.

Vill du göra din karriär i musikbranschen till en verklighet? Läs mer om kursen här