fbpx

MATIES GORMSEN: “KONSERTEN BLEV UTSÅLD OCH GAV OSS MODET ATT GÖRA ÄNNU EN TILL KONSERT PÅ IDEAL BAR, SOM LYCKLIGTVIS OCKSÅ BLEV SLUTSÅLD.”

FOTO: PR
Text: Sofie Segall

Mitt i en föränderlig musikindustri och en fullbokad sommar möter vi konstnären och turnéchefen Maties Gormsen. 2015 grundade han företaget Matiego, där han arbetar som både artist och turnéchef för ett antal danska artister. Hans rötter i den danska musikindustrin går dock något längre tillbaka. Redan året efter gymnasiet var han på turné i USA och Kanada och strax efter det gjorde han en konsert på Ideal bar – med ingen mindre än Alex Vargas.

Vad är din roll som artist och tour manager för Matiego? 

Kort sagt kan du säga att båda rollerna handlar om att ha en översikt och se till att logistik och budget följs, och att du tar hand om det team som är involverade och ser till att alla mår så bra som möjligt. Jag började som tour manager redan 2012 och grundade mitt företag Matiego 2015, då jag var väldigt upptagen som tour manager samtidigt som jag studerade för en kandidatexamen vid Roskilde University. Hösten 2018 kastade jag mig på artist management på allvar med min första artist, BATHSHEBA, och idag, två år senare, har jag tre artister på min lista.

När förstod du att du ville arbeta inom musikbranschen?

Jag har alltid älskat att göra evenemang och andra arrangemang. Saken med att spendera mycket tid på att organisera något och sedan genomföra det och se glädjen hos dem som är närvarande – det har alltid varit en enorm drivkraft för mig. Efter gymnasiet fick jag frågan om jag ville åka på turné med bandet The Asteroids Galaxy Tour genom USA och Kanada. Jag arbetade som en uppsättning extra händer och med många hattar på, både som assistent till tour manager, scenchef, backstage man, försäljning av varor och mycket mer. Under turnén blev jag ganska säker på att det var inom musikbranschen, och väldigt gärna i samband med liveshower, som jag skulle arbeta med.

Och hur fick du det till att ske?

Jag tänkte att jag skulle behöva utöka mitt nätverk inom musikbranschen och därför flyttade jag till London i mitt andra sabbatsår, där min storebror Dyre, som är producent och ljudtekniker, bor. Här träffade jag Alex Vargas, som tog mig under sina vingar och introducerade mig till sitt nätverk. Jag såg ett koncept som heter ‘Your Concert’ som Vega stod bakom, vilket i korthet innebär att du kunde ordna en kväll och ha Ideal Bar tillgänglig som en plats. Så jag frågade Alex om vi skulle anordna en konsert i Köpenhamn och det gjorde vi. Konserten blev slutsåld och fick oss då att göra en ny ett halvt år senare, och som blev ännu en utsåld konsert på Ideal Bar. Alex signade kort därefter på Copenhagen Records och sedan dess har jag varit turnéchef för honom.

Vilken har varit din galnaste dag på jobbet?

Det finns så många bra, vilda och olika upplevelser i jobbet jag har, så det är verkligen inte lätt att välja en enda dag. Det är så i den här branschen att det alltid är nästa show eller nästa release som är viktigast, vilket också håller spänningskurvan uppe på jobbet.

Men en av dagarna som sticker ut var sommaren 2016, då Alex Vargas skulle spela på Roskilde festival för första gången. Vi var tvungna att spela på Gloria, vilket visade sig vara en felbokning, eftersom det finns plats för ca. 1500 personer och det fanns ca. 10 000 i kö. Det var bara en helt vild upplevelse att stå på Roskilde med en artist för första gången och att 6-7 gånger så mycket människor dök upp som det fanns plats för i publiken. En helt fullbokad konsert är en dröm för alla i teamet runt artisten och i sig också för publiken, åtminstone för de som kommer in. På sådana dagar finns det en mycket speciell energi och stämning som har en tendens att lämna mina kollegor och jag i en gemensam berusning med känslan av att vi har det bästa arbetet i världen.

Har du märkt några förändringar i musikbranschen senaste åren? 

Det råder ingen tvekan om att 2020 präglas av situationen Covid-19 och att det har haft en enorm inverkan på musikindustrin. Särskilt för live sidan av branschen, eftersom det verkligen har gått utöver konsert- och festivaler. Denna sida av branschen är mycket viktigt för att få verksamheten att hålla ihop. Det är lika viktigt för artister att komma ut och spela, skapa intryck, inspiration och relationer med sina lyssnare och fans. Dessutom var det bara en konflikt mellan YouTube och KODA, som nu lyckligtvis har lösts och dansk musik är åter tillgänglig på YouTube.

Vad har det betytt för dig i ditt arbete?

Som tour manager har detta inneburit att alla planerade konserter och festival föreställningar avbröts och därmed att jag förlorade en stor del av min årliga inkomst. Som artistchef har man tyvärr många av festivalerna som mina artister borde ha spelat på avbokade. Det betyder att vi inte kommer ut på några av de platser där du kan få nya fans och följare. Det kan vanligtvis vara avgörande för om du som ny artist når den punkten. Det är viktigt för mig att säga att det har påverkat många av mina kollegor och att alla bokningsbyråer, underleverantörer och alla de (ni som publik) som vi inte tänker på och som arbetar bakom scenen, ha det riktigt svårt ekonomiskt.

Tror du att de nya initiativen som har skapats kommer att fortsätta i framtiden?

Jag tvivlar på att begrepp som drive-in konserter är något som verkligen kommer att ta plats som ett koncept. Men tanken uppstod från det faktum att många hade en enorm önskan att uppleva kultur, särskilt utöver det faktum att alla festivaler avbröts. Samtidigt borde du kunna hålla avstånd till andra människor, och eftersom en bil i princip fungerar som en glasbur var det ett självklart sätt att samla människor “på avstånd” för upplevelser i form av live musik, stand-up eller underhållning. Många av de initiativ som följer av Covid-19 kommer från vad vi redan visste, men de är bara anpassade till begränsningarna. Jag tror att människor är hungriga att stå tillsammans och dansa och gå på konserter som vi gjorde 2019.