MÖT: Marcus Törncrantz “Var inte rädd att prova nya saker”

Marcus Törncrantz har en minst sagt mångfacetterad karriär med erfarenhet av allt ifrån PR, planering och turnéledning, inköp och försäljning av merchandise till att ha arbetat som manager för band som bland annat Bob Hund och Moon City Boys. Utöver sin roll som manager har Marcus även drivit ett fanzine, varit med och startat ett mp3-företaget Hypermusic samt förlaget och skivbolaget Törncrantz rock’n’rol. Han har också jobbat med kampanjer som har gett Guld- och Silverägg, Expressens Spelmanspris, Rockbjörn och Grammisar. Ni kommer möta Marcus under modulen Idé och konceptutveckling.

Du har haft många spännande yrkesroller, vill du berätta lite om din karriär inom musikbranschen?

I slutet av 80-talet gjorde jag ett fanzine. Jag skrev i huvudsak om pop och saker som jag tyckte var pop. 1991 intervjuade jag bandet Oven & Stove. En av medlemmarna i Oven & Stove bad mig att gå och se hans andra band Bob Hund. De spelade i sin replokal och det var en ganska stökig spelning. Det var rätt bra och jag ville höra mer. Ett par spelningar senare så frågade bandet om jag ville bli deras manager. Jag hade ingen aning om vad en manager var för något, eftersom det inte var så vanligt med managers på den tiden. Men jag tackade ja och stannade hos dem i 20 år.

Management har för mig alltid betytt ledning och ledarskap men vid denna tidpunkt hade jag ingen direkt erfarenhet av vare sig ledarskap eller musikbranschen. Jag fick lära mig mycket från grunden. Arbetsuppgifterna kunde vara allt från att boka bilar och hotell till att ringa spelställen. Det var mycket som var svårt men jag gillade utmaningen. I anknytning till bandet utvecklade jag ett jag ett skivbolag samt ett förlag och 1999 var jag med och startade ett mp3-bolag, Hypermusic.

Efter detta blev jag manager för ett rock’n’roll band kallat The Teenage Idols och electropunkarna Revlon 9. Senare fick jag även vara med i lite olika band.  2013 startade jag ett skivbolag med en vän som skulle ge ut små okända stockholmsband. Vi gav ut bland annat Moon City Boys, vilka jag även blev manager, skivbolag och förläggare för.

Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?

En lärdom som jag fått tack vare att jag licenserade ett av mina band till ett stort indie-bolag i Frankrike, är att alltid se till att det finns en tidsfrist på alla avtal. Vi fick vänta i två år innan de släppte skivan och då hade vår entusiasm svalnat. Musiken kändes gammal.

En annan insikt är att inte vara rädd för att prova nya saker och våga göra det på ditt eget sätt. Snegla inte så mycket på andra. Se vad det speciella är med just det bandet eller den artisten du arbetar med. Fundera sen på hur du kan kommunicerar på ett trovärdigt sätt.

Med många års erfarenhet av branschen, vad är enligt dig det bästa sättet att nätverka på?

Mitt tips är våga sträcka ut handen och skapa kontakter. Börja med de i din Innovative Music Management-klass. Linkedin är en fantastisk plattform för nätverkande. Använd dina kontakter till att ta reda på hur du når de människor du önska få kontakt med och hur du kan göra det på bästa sätt.

Vill du dela ditt bästa tips för den som själv vill ta första steget in i musikbranschen?

Tänk på varför du gör det du gör. Ta reda på vad som är din drivkraft. Rannsaka din första initiala anledning till varför du håller på med musik. Jag rekommenderar även att sätta upp mål, långsiktiga lika väl som kortsiktiga. Gör en 15-årsplan, oavsett vilken ålder du är. Musik är ett livsprojekt.

Foto: Marcus Törncrantz

Text: Alva Skoglund

Vill du läsa mer om modulen Idé & Konceptutveckling?