fbpx

MÖT MUSIKBRANSCHEN: JOHAN MAJER, UNIVERSAL MUSIC & BRANDS

02 Oct MÖT MUSIKBRANSCHEN: JOHAN MAJER, UNIVERSAL MUSIC & BRANDS

Musikbranschen är bred och kan vara svår att skaffa sig ett grepp kring, just för att det finns så många olika yrken och saker man kan arbeta med. Därför introducerar vi nu “Möt musikbranschen”, där vi intervjuar spännande profiler som får berätta lite om sin väg in i branschen som så många drömmer om. Först ut är Johan Majer, som undervisar på vår musikbranschkurs kurs Innovative Music Management i Stockholm!

Vi har tagit ett snack med Johan Majer, som sedan 2015 är Sverige-chef på Universal Music & Brands, vilket är Universal Music’s globala funktion för att skapa samarbeten mellan deras artister och olika kommersiella varumärken. Johan Majer har 10 års erfarenhet av att jobba med olika typer av partnerskap inom musik-, media- och populärkultur, och har under åren skapat musik- och innehållsstrategier för både globala och svenska varumärken. Idag arbetar han alltså med Music & Brands på Universal, för att strategiskt och kreativt producera varumärkesupplevelser och kampanjer.

Intresset för musiken, och jobbet med Music & Brands


Att arbeta inom musikbranschen är en ambition många har, och medan vissa vet exakt vad det är de vill syssla med i framtiden, är det inte lika självklart från första stund för andra. Det är däremot viktigt att man har ett intresse för musik för att lyckas inom branschen, och när vi frågade Johan Majer om när han fick upp ögonen för musikbranschen svarade han såhär:

“Faktiskt inte förrän jag började jobba i den. Har alltid varit intresserad av musik och populärkultur, och såklart då också nyfiken på hela industrin, men musikbranschen var aldrig ett självändamål på så sätt. Väl på plats upptäckte jag dock en otroligt mångfacetterad bransch som erbjuder massor av olika möjligheter för folk som vill jobba både nära musiken och/eller specialisera sig inom specifika affärsområden.”

Johan Majer arbetar som sagt med att koppla ihop Universal’s artister med olika varumärken för att skapa kreativa samarbeten och partnerskap. Vi frågade vad hans dagliga arbete består av och hur en vanlig dag på jobbet kan se ut, och till det svarade han såhär:

“Massor av workshops, interna möten och strategi/planering med teamet jag jobbar i. Tonvis med pill, ad hoc-grejer, mejl, rapportering och konceptualisering av olika slag. Men framförallt möten med våra kunder, olika externa varumärken och andra vi samarbetar med. Möten med våra kunder utgör nog 50-60% av arbetsveckan skulle jag tro.”

Det roligaste med arbetet?


Vi undrade också om Johan hade någon särskild framgångshistoria att dela med sig av, men han tyckte det var svårt att lyfta fram enbart en:

“Eftersom Universal Music är ett väldigt stort bolag finns sjukt många framgångshistorier att dela med sig av, inte minst från det svenska kontoret som verkligen ligger i framkant globalt. För min personliga del är det roligt att få möjligheten att jobba i ett team bestående av typ landets vassaste personer inom sina områden. Känner mig extremt framgångsrik på grund av det. Sen finns det projekt jag är lite extra stolt över, men inga nämnda inga glömda.”  

… och vad är det roligaste med ditt jobb?

“Oj, svår fråga. Jag tycker det är roligt att hitta röda trådar och försöka lösa utmaningar. Det kan vara ett samarbete med en artist, organisation eller något annat projekt som vid första anblick inte verkar ha några gemensamma nämnare, men när man börja nysta i det växer massor av möjligheter och kopplingar fram. När omöjliga saker faller på plats brukar jag ha väldigt roligt. Och närheten till all musik, såklart.”

Goda råd om vägen in i branschen


Allas väg in i musikbranschen ser olika ut, men ett generellt tips är att skaffa sig goda kontakter som kan hjälpa en på traven:

“Jag jobbade med kommersiella partnerskap främst inom kultur-, media- och konstvärlden i ca 10 år och efter det blev jag rekryterad in i branschen av en person som ville titta lite utanför den traditionella musikbranschen.”

Johan Majer säger sig själv ännu vara för ung för att vara den som sitter inne på sanningen om hur man tar sig in i musikbranschen, men har ändå ett väldigt gott svar på frågan om vad han har för gott råd till andra som drömmer om att arbeta med det han gör;

“Känner mig fortfarande på tok för ung för att dela med mig av några universella sanningar MEN tror generellt så här: slipa på skills som på sista raden ger tillbaka den energi du plöjt in. Omge dig med personer som inte är, tänker eller ser ut som dig själv. Förvaltar du essensen av det där på rätt sätt borde du kunna penetrera i princip vilken bransch som helst, musikbranschen inkluderad.”

Har du också ambitioner om att arbeta med musik på olika sätt? Läs mer om kursen Innovative Music Management som ger dig en push i rätt riktning till en framtid inom musikbranschen!

Kurs & Pris