Möt musikbranschen – Naomi Wood från Sony Music Sweden

Foto: PR

Text: Tanja Brinks Toubro

Naomi Wood är bara 23 år gammal, men har redan landat ett jobb som A&R hos Sony Music Sweden. Vi fick fatt i henne på by:Larm Festival i Oslo, där hon berättade för oss om sin resa genom musikbranschen så här långt, och delade med sig av sina bästa tips till aspirerande A&R’s.

Kan du berätta lite om din väg in i musikbranschen?

– Mitt allra första jobb inom musikbranschen var som volontär på Siestafestivalen, och det var där det faktiskt gick upp för mig att folk arbetar med musikevent på heltid. Där och då bestämde jag mig för att jag också ville ha ett roligt jobb precis som de, och från början tänkte att jag alltså att jag ville jobba med musikfestivaler i framtiden. Sedan under sommarlovet innan jag började gymnasiet så var jag med i ett program där studenter fick skapa sina egna sommarjobb – vi fick 2000 kr var att starta våra egna företag med. Jag valde att sätta upp beer pong-turneringar på Emmabodafestivalen, och därigenom träffade jag en kille som heter Frans Nilsson, som tillsammans med rapparen Frej Larsson startat klädföretaget Pizzaslize. Jag hjälpte dem att sälja kläder vid olika festivaler, och då Pizzaslize efter några år blev till ett skivbolag fortsatte jag helt enkelt att jobba med artisterna där.

– Jag har också studerat Music & Eventmanagement vid Linnéuniversitetet i Kalmar, där jag under tre månader gjorde praktik hos Ten Music Group i Los Angeles. Efter det fick jag mitt jobb hos Sony Music Sweden, där jag varit i ungefär sex månader nu. Just nu arbetar jag med sex artister, som alla är upcoming vilket jag gillar väldigt mycket. Det är roligt att vara en del av något enda från start, och spännande att inte riktigt veta vad som kommer ske med det i framtiden.

Innovative Music Management är en kurs för dig som vill ta klivet in i musikbranschen!

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

– Jag börjar oftast min dag med att uppdatera mig själv bland musik- och technyheter, ser över hitlistorna och ser vad som trendar i branschen just nu. Jag svarar på mail och kollar genom vår demo-mail. Mina dagar varierar mycket, ibland har jag artister som ger ut ny musik, och andra gånger signar jag nya artister. Det kan vara allt från att hantera kontakt med managers och artister till interna teammöten och brainstorming. Jag går också på väldigt många event och konserter i mitt arbete.

Vad är den viktigaste egenskapen att ha när man arbetar som A&R?

– För det första måste du ÄLSKA musik och verkligen vara passionerad kring det. Du måste också ha en musikaliskt öra och kunna höra när en låt kan utvecklas till dess yttersta potential. Du behöver inte vara teknisk som en producent eller vara en kunnig ingenjör, men du måste kunna förklara till dem som skapar låten hur de kan göra det ännu bättre. Du måste också lyssna på mängder av musik för att lära dig just det. När jag lyssnar på demos är jag uppmärksam på texten och melodin. För att vara helt ärlig så är de flesta demos kopior av vad som redan har gjorts av andra, och mitt jobb är att bortse från det och istället föreställa mig hur vi kan utveckla musiken tillsammans.

Har du några tips till andra som drömmer om att jobba som A&R?

– Du måste vara driven. Musikindustrin är relativt liten, och det är bra att försöka få in en fot någonstans – till exempel genom att vara volontär på en festival, så du lär känna folk på plats. Ta de möjligheter som kommer din väg utan att vara kräsen. Du kan inte vara det utan erfarenhet. Att studera är också en bra väg in, då det givetvis ger dig kunskap men också ett nätverk, och har du möjligheten att praktisera är det också ett bra råd. Det ger en massa arbetserfarenhet och det är många som får sitt första jobb efter sin praktik. Du ska mer eller mindre bara börja handla!

Ansök till Skandinaviens största musikbranschkurs Innovative Music Management