fbpx

Möt musikbranschen – Ole Nørup från The Bank: »Vi vill ta dansk musik ut i världen”

Foto: Privat
Text: Nikoline Skaarup
Översättning: Frida Burell

I ett byggnadskomplex i Köpenhamns Nordvestkvarter fattas många beslut som påverkar musiken som vi får höra från de danska radiostationerna. Där spelas artister som Hugo Helmig, SAVEUS, The Minds of 99, Nephew och Peter Sommer. I byggnaden fattas det beslut om allt från liveuppträdanden och visuellt uttryck till pressmeddelanden och utgivningsdatum. Det är här den danska verksamheten The Bank/The Artist (booking) håller till. Det är ett oberoende, så kallat ‘full service-musikföretag’ som i skrivande stund, utöver kontoret i Nordvestkvarteren, även håller till i Stockholm. Näst på tur finns det också planer på att expandera till Oslo och Helsingfors. Med andra ord är The Bank ett starkt och snabbväxande företag som är i full gång med att sätta dansk och svensk musik på den internationella agendan.

Ole Nørup är en av grundarna av The Bank, och i den här artikeln berättar han vad The Bank är för företag, vad de jobbar med för grundläggande idéer och vad de har utvecklats till hittills.

Men låt oss först återgå till uttrycket ‘full service-företag’. Om du inte redan är bekant med det konceptet inom musikindustrin, så är det dags att bli det nu. Det är viktigt för att förstå vad The Bank arbetar med. Hugo Helmig är den första artisten som, med Ole Nørups egna ord, är “född ur vårt system”; ett system som samlar alla huvudgrenar inom branschen under ett och samma tak. Management, publishing (inklusive studios), skivbolag och booking samlas här på ett ställe. För Hugo Helmig började allt under studietiden. När han var omkring 15 år gammal skrev han både med producenter och låtskrivare. Som 18-åring blev han signad och det var kort efter det som de första tonerna till megahiten “Please Don’t Lie” kom. Låten, som också markerade Helmigs debutsingel, blev utgiven på The Banks skivbolag. Ur kölvattnet av den stora succén påbörjades bokningsarbetet med de första spelningarna.

Han lyckades eftersom vi fick honom att börja med att skriva riktiga låtar, och hela teamet stod bakom honom och var redo så snart Hugo var redo. Den första singeln listades som trea i Tyskland, och det gjorde den året därpå också. Fördelen med att allt händer i samma hus är att alla anställda vet vad som händer och varför, säger Ole Nørup.

Eftersom hela processen sker mellan samma fyra väggar, så har överflödiga steg kapats, vilket minskar avståndet mellan idé och handling. Detta ser Nørup som en av de avgörande styrkorna som ett ‘fullservice-företag’ besitter.

Drömmer du om att jobba med musik? Innovative Music Management kan vara något för dig

The Bank föddes

Vi måste se tillbaka några år för att kartlägga början på när allt startade. Ole Nørup studerade Music Management på Musikkonservatoriet i Köpenhamn, och vid sidan av studierna startade han sin första firma, We Do Management. Företaget hade redan vuxit sig stort och arbetade med artister som Karl William och The Minds of 99. We Do Management drev också hiphop-kollektivet CHEFF Records med TopGunn, Klumben, ELOQ och KIDD, vars låtar satte sig i allas huvuden.

Omkring 2015 slogs We Do Management ihop med Jakob Sørensen, som vid den tiden efter en lång period, precis hade slutat som direktör för Copenhagen Records. De tog en kaffe, vilket ledde till en öl, och medan timmarna passerade analyserade de musikmarknadens framtid. Tillslut kunde de slå fast att enbart släppa singlar skulle komma att dominera mer och mer i framtiden.

Vi var överens om att albumen definitivt skulle få det svårare de följande åren, och att ett rent label inte skulle vara den rätta vägen för oss. Åtminstone inte om det skulle etableras på dansk mark, berättar Ole Nørup.

Nørup och Sørensens etablering av The Bank härstammar ursprungligen från det klassiska ‘find a job you love and you never go to work’-tänket, där man varje dag ser fram emot att kliva in genom dörren på jobbet.

Det var det första succékriteriet vi satte. För att uppnå detta, satte vi redan samma kväll upp ett annat mål – vi vill ta dansk musik ut i världen. Annars skulle vår önskan om att arbeta strategiskt och långsiktigt med få artister, inte lyckas. Det skulle helt enkelt inte finnas några pengar för att betala lön till framställda anställda.

Ett sätt att få ut dansk musik i världen var att redan från början tänka utanför de danska gränserna, rent fysiskt. Därför stod det klart redan innan verksamheten sattes igång, att de inte skulle vara begränsade till enbart Danmark, utan fungera i hela Norden.

När vi har som mål att arbeta internationellt, så måste vi redan från starten ha insikt i att vi är ett litet, litet, land som konkurrerar med USA och Europa. Ja, med hela världen, för den delen. I enbart USA bor det 400 miljoner människor, så redan där ligger vi i lä i talang bara på antal.

Under det följande året satsade de på att undersöka hur den svenska marknaden hade knäckt koden för att lyckas internationellt. De kom fram till var att det måste vara en kombination av hur den svenska musikbranschen fungerar och det mindset man löser uppgifter med.

Vid den tiden började de även överväga att börja jobba med publishing, så när de kom hem från möten med ett antal svenska företag, var det dags för inspelningsstudios att bli fler.

Sverige är bra på att skriva bra låtar, oavsett om det handlar om ett rockband, en popartist eller indie. Deras bra låtar är en del av deras grundsubstans. Det är vi i Danmark på väg att bli nu, men vi är fortfarande bara i början av det. Mötet med drivet och cynismen, som de har i Sverige, inspirerade vår publishing-gren i The Bank.

The Bank byggde alltså ett antal inspelningsstudios bredvid kontorslandskapet, där låtskrivare kunde arbeta på sina senaste hits. Det var även med vetskapen om att det skulle bli en långdragen process. Vid den tiden var det inte vanligt i musikbranschen att ha låtskrivare så nära inpå, som det i högre utsträckning är idag. Därför var det dags för en förändring i kulturen:

Bara att förklara att en publisher faktiskt kan vara den första du signar, och att det är vanligt i Sverige, var fortfarande ovanligt för många i Danmark, berättar Ole Nørup om skillnaden mellan de två marknaderna.

Innovative Music Management kan hjälpa dig ta klivet in i musikbranschen

The Banks roll i musiklandskapet

The Bank bygger på tre ledord: strategiskt, långsiktigt och professionellt. Det kan låta banalt, men det är faktiskt ord som Ole Nørup upplever att många andra i branschen inte arbetar utifrån.

Jag har många riktigt duktiga kollegor, som jag också arbetar enormt mycket tillsammans med, så det är inte för att säga något ont om någon. Men utifrån sett kan det idag uppfattas som om att ett label enbart kastar ut lockbeten och hoppas på att någon nappar. Det har labels utvecklats till idag.

Den olyckliga utvecklingen i hur labels idag drivs ser Ole Nørup som en följd av de strukturella förändringar som ökat fokus på singlar har lett till. Att arbeta med långdragna album lönar sig inte längre, och det sätter press på skivbolagen.

Ofantligt begåvade människor lägger inte längre tid på djupa tankar och viktiga beslut. Det blir alltmer flytande. Och om du sitter på ett label, tror jag att det vanligtvis inte finns mycket tid till att coacha en ny artist eller utveckla en strategi för flera år framöver, för att flera år senare hålla fast vid samma strategi.

Men det är precis det, coachning och strategi, som är drivkraften bakom The Bank – Det har gradvis blivit ett anställningskrav, förklarar han och fortsätter:

Vi älskar att vara nära konstnärliga själar och vara där för dem dag ut och dag in i många, många år. Tänka stora tankar och idéer för och med dem, gå samma väg, uppleva problem och succéer tillsammans.

Men det finns ett annat mantra, eller en grundläggande tankesätt, utöver de tre ledorden som driver The Bank. Det är deras svenska partner Ben Malén som har definierat det; First write a great song – then get a hair cut. Och det är kärnan i drivkraften för att skapa musik:

Vi tror att bra låtar förändrar allt i en karriär. Du kan se skitbra ut, ha en fet video, göra riktigt bra promo och så vidare. Men det är alltid den där bra låten som sätter agendan för din karriär.

Med syftet att skapa dessa bra låtar har The Bank etablerat fyra studios i Köpenhamn och fem studios i Stockholm. Om du frågar Ole Nørrp, så är det där som magin uppstår. Och det är magin som man ska ha tålamod till att vänta länge på. Det måste artisterna, som samarbetar med The Bank, ha förståelse för. The Bank arbetar så att säga med dig, och inte för dig. Om du tror att du har hamnat på ett serviceföretag, så tror du fel:

Vi kommer att arbeta noga, men förväntar oss, att de [artisterna, reds. anm.] förstår vårt mindset och vårt slit tills de är där. Vi är alltså ett kreativt kollektiv där vi tillsammans med låtskrivare, begåvade medarbetare och goda faciliteter skapar en grund för att kunna lyfta en talang till en framtida stjärna. Vi förväntar oss att de ger allt vad de har; så att vi tillsammans kan slå våra kloka huvuden ihop för att skapa en musikkarriär med genomslagskraft.

Managers roll enligt The Bank

Det var, som tidigare nämnt, med en bakgrund i management som Ole Nørup var med och grundade The Bank. Liksom många andra yrken som man kan stöta på i branschen, så kan det vara något svårt för utomstående att förstå vad det innebär att arbeta med management.

Enligt Ole Nørup innefattar managementrollen att man är den »strategiska partnern som ser till att alla funktioner rullar.« Och så kommer vi tillbaka till alla de beslut som fattas under taket på The Bank i Nordvest; vad man ska prata om i en intervju, och hur ekonomin ser ut i både ett mikro- och makroperspektiv. Managern är »i grund och botten en partner i allt hur och varför allt i en karriär görs.«

På samma sätt som det tar tid och krävs tålamod för att skriva en bra låt, ska man också kunna planera för framtiden och vara steget före när man arbetar som manager. Efter erfarenhet har Ole Nørup utvecklat något som kan konkretiseras ned till en “tre-års-regel”:

Om man inte har lyckats efter tre år så är det över, och det gäller för både artisten och managern. Det tar tid att bli något, oftast är det mest lönsamt för en artist att utvecklas på ett naturligt sätt på lång sikt. Med den strategin är chanserna större att du stannar längre på scenen, än vad en one hit wonder gör. En snabb succé brinner ofta ut snabbt.
Det är också därför långsiktigt har blivit ett ledord. Varje gång Ole Nørup arbetar med en artist, lägger han vanligtvis till ett år i strategin: Så jag är ofta säker på att var vi än hamnar, så kan musiken följa med, säger han.

Och nu…

Förhoppningsvis har du nu bekantat dig med vem Ole Nørup är, vad The Bank är och vad det innebär att arbeta med ‘full service’ i både Danmark och Sverige. The Bank har nu varit igång i några år, och lyckligtvis kan både grundarna och medarbetarna fortsätta arbeta utifrån de tre ledorden: strategiskt, långsiktigt och professionellt, som tanken var från början. Tidigare var förståelsen för vad ett företag, som The Bank, har för funktion kanske mindre. Men enligt Ole Nørup själv kan fler, även de som var skeptiska i början, nu se att företaget har fått ett stadigt fotfäste och kommer fortsätta ha det i flera år framöver. Medan Nørup som manager ser tre år framåt, ser han som grundare för The Bank långt mer än tre år fram:


Det verkliga målet är att bli en ordentlig konkurrent till de stora spelarna i branschen, på nordiskt plan. Därefter kan man arbeta i flera länder och göra det en gång till. Vi har också bestämt att vi inte kommer sälja firman, vi vill vara här i 100 år framöver. Vi har en idé som är viktigare än pengar under en kort tid. Det är både Jakob och jag själv helt eniga om. Företaget ska gärna leva vidare efter oss.

Du kan ta klivet in i musikbranschen idag!