fbpx

Möt: Petter Seander “Ordning, reda och struktur i ett kreativt kaos”

Petter Seander är CEO och grundare till PR/press/management-företaget Birds Will Sing For You. Petter jobbar till största delen med independent akter och har samarbetat med en stor del av de svenska indie-lablarna på PR-sidan. Under de senaste åren har han representerat artister som bland annat Sarah Klang, Mando Diao, Saga Becker, Rickard Söderberg, Vasas Flora och Fauna, Moto Boy, och Love Antell. Petter har undervisat i modulen marknadsföring och här kan ni ta del av hans bästa tips och råd för den som själv drömmer on en karriär inom musikbranschen.

Vill du berätta lite om din karriärväg inom musikbranschen?

Jag började som musiker under många år och har alltid varit intresserad av den administrativa sidan, det vill säga att boka spelningar, planera, presentera och ge ut musik. Från demos på brända CD-R-skivor till streamingeran. Någon gång runt 2010 började jag fundera på vad jag kunde göra för att stötta upp mina musikervänner och kollegor som såg tuffa tider under piracy-eran och så föddes idén till Birds Will Sing For You. Företaget består av ett småskaligt och snabbrörligt team som fokuserar både på planering, utförande och utbildning vilket är samma ledord företaget lever efter fortfarande skulle jag säga. Jag har drivit företaget från start, 2011, och har egentligen aldrig funderat på att jobba någon annanstans inom branschen. Jag trivs med att driva mina idéer och att ha stor rörelsefrihet.

Hur ser en arbetsdag ut för dig som CEO på Birds Will Sing For You?  

Morgonen börjar alltid med en kopp kaffe och scrolla igenom inboxen. En stor del av vårt arbete är textbaserat, det blir mycket mail eller liknande textutbyten. Jag försöker svara på det mest akuta och sedan gå tillbaka till veckans to-do. Eftersom vi jobbar med relativt många projekt parallellt så är det viktigt att komma ihåg linjerna, vad som är viktigt just den här specifika dagen, istället för att springa på varje boll. Jag försöker jobba koncentrerat fram till lunch. Eftermiddagarna är lite friare – lyssnar mycket på musik, skriver texter, vidareutbildar mig. Allt från att göra en mediaöverblick till att utvärdera pågående projekt och tar möten, främst digitalt nuförtiden. Vi försöker också bolla mycket, kollegor emellan, på kontoret. Kvällarna brukade vara mycket event och spelningar men nuförtiden är jag mer selektiv med just den biten. Jag går väldigt gärna på gig men inser också att det är otroligt viktigt att ha andra intressen och en fritid som inte bara handlar om musik!

Vad ledde dig in i musikbranschen till att börja med? 

Svårt att säga men gissningsvis någon slags blandning mellan Roxette, Nirvana och Guns N Roses ungefär 1991, då var jag nio år. I köp-VHSen från Guns N Roses ”Use Your Illusion”-turné, tror den är inspelad i Tokyo, så går kamerateamet runt under scenen och visar olika skrymslen och vrår tillsammans med bandets turnéledare. Någonstans där grodde jag min fascination för “bakomarbetet” – ordning, reda och struktur i ett kreativt kaos. Jag har sedan dess vetat att det är det här jag vill hålla på med, sedan om formen varit att spela musik, att skriva om musik eller att arbeta med artister som musikbolag, det har varierat lite under de 30 år som passerat.

Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?

En sak som jag tycker är viktig att betona är att väldigt få saker i musikbranschen händer lika snabbt som de verkar hända. Artisten Sarah Klang, som jag jobbat med sedan hennes allra första låt, är ett bra exempel på detta. För den breda allmänheten slog hon igenom i ett tv-program (SVTs På Spåret) men innan dess släpptes en hel del musik, gjordes en del spelningar och så vidare som i det mediala narrativet inte alltid syntes. Alla älskar ett genombrott över en natt, men kom ihåg att det nästan aldrig är sanningen. Tugga på, bit för bit, med en plan. Trist va!

Med över 10 års erfarenhet av musikbranschen, vad är enligt dig det bästa sättet att nätverka på?

Att inte fokusera så mycket på att nätverka. Du träffar rätt människor i dom sammanhang som är rätt för dig. Kontakta istället folk som du kanske ser upp till eller som du tycker gör ett bra jobb och kanske ta en lunch, ett telefonsamtal eller något i den stilen. Eller så ses ni på någon spelning av en händelse. Försök inte för mycket, helt enkelt! Du har gott om tid.

Vill du dela ditt bästa tips för den som själv vill ta första steget in i musikbranschen? 

Lyssna otroligt mycket på musik. Läs om musik. Våga var nördig och smal. Se det som en viktig del att kunna ”dina” genres. Att var påläst är det bästa sättet att vinna en artists förtroende. Mindre yta. Läs på om strukturerna bakom dina favoritartister. Testa dig fram med artister/akter som du kanske känner på ett personligt plan först – learning by doing. Gör mycket själv, innan du tar hjälp. Lär känna vad du tycker är roligt.

Foto: Fabian Rosenberg

Text: Alva Skoglund

Vill du läsa mer om modulen PR, marknadsföring & sociala medier?