Q&A med Claes Roepstorff, frivillig bokare hos Roskilde Festival

Foto: PR

Claes Roepstorff arbetar dagligen med kapitalförvaltning, men hans hjärta slår också mycket för musiken, att han varje år får hjälpa till att avgöra vem som ska uppträda på Apollo-scenen på Roskilde Festival. Här har han genom sitt volontärarbete stått för många stora artister över åren och är ett gott exempel på hur ett stort engagemang ofta bär frukt i andra änden.

Hur kom du in i musikbranchen?

Jag fick frågan om jag ville hjälpa till på Roskilde Festival, och eftersom jag deltog på nästan alla konserter i Köpenhamn. Så det är som ett brinnande engagemang för (live) musik.

Vad är din roll i branschen?

Volontär bokare åt musikgrupper till Roskilde Festival.

Vad är det viktigaste att veta i arbetet som bokare på en festival?

Att placera sig på publikens plats och att bedöma artister utifrån deras liveframträdande snarare än deras släpp.

Finns det några trender inom musikbranschen som du tycker är särskilt spännande just nu?

Bortsett från att det alltid finns olika undergenrer och nya platser där relevant och landmärke uppstår, är det naturligtvis intressant att relatera till en verklighet där ingenting eller en mycket begränsad publik är närvarande fysiskt, men omvänt kan en global publik uppleva musiken digitalt.

Varför är det viktigt att hålla dig uppdaterad om / känna till de olika mekanismerna i musikbranschen?

Genom att känna till mekanismerna kan du lättare hitta nya sätt som är effektivare än om du inte kände till mekanismerna.