fbpx

Q&A med Martin Rosell – Agent & Brand Manager på Jubel

FOTO: Noah Agemo
TEXT: Fanny Isgren

Från att dj:a för skojs skull till att en arrangera stora konserter med tusentals besökare och boka headlines till Arvikafestivalen. Martin Rosell arbetar idag som Agent & Brand Manager hos Jubel. Vi har ställt några frågor till han om hans karriär i musikbranschen, hans roll som Agent & Brand Manager och tips till dig som själv drömmer om det. Läs vår Q&A här nedan.

Hur startade din karriär i musikbranschen? Har du alltid haft ett intresse för musik? 

Musik har alltid varit närvarande i mitt liv, min pappa spelade alltid sina favoritplattor hemma och min mamma sjöng i kör och tog ofta med mig på deras rep. Men mitt hjärta började brinna för musik ganska sent, högstadiet skulle jag säga. Det var först då jag verkligen klev in och lät mig förtrollas av musikens kraft. Att jobba med musik kom stegvis och parallellt med andra kneg, jag jobbade i restaurangbranschen och i om det började jag dj:a för skojs skull och så småningom startade jag en rockklubb med min bästa polare. Sen fortsatte det och utvecklades med tiden och helt plötsligt kom jag på mig själv med att arrangera stora konserter med tusentals besökare och när jag 2006 fick äran att boka headlines till Arvikafestivalen förstod jag att det faktiskt hade blivit något större än bara en hobby.

Du arbetar som Agent & Brand Manager hos Jubel. Vill du berätta lite mer om din titel, vad den innebär och hur en vanlig arbetsdag ser ut hos dig. 

Agent innebär kort och gott att jag är bokare/säljare med strategiskt ansvar för artisten. Rollen som Brand Manager innebär att jag utvecklar koncept och projektleder dem. Det kan vara exempelvis en ny festival eller ett artistsamarbete med ett varumärke.

Vilka är de viktigaste färdigheterna man ska ha när man arbetar med det du gör? 

Jag tror att det är viktigt att ha sociala färdigheter, att älska att få saker gjorda, respektera människorna du möter och att brinna för konsten.

Vad är det roligaste med ditt arbete? Och musikbranschen i helhet. 

Mötena med alla olika människor och glädjen av att vara del av något så viktigt som att sprida och tillgängliggöra kultur och musik.

Vill du berätta om någon erfarenhet du har varit med om som har gjort lite extra avtryck hos dig? 

En av mina första bokningar var i början av 2000-talet då vi fick Nicke och Strängen (vila i frid) från Hellacopters att komma till vår lilla rockklubb Loaded i Karlstad och spela tillsammans med våra polare i lokala bandet Mellowmen. På den här tiden var Hellacopters störst av alla så det var liksom helt osannolikt att det kunde ske men på nåt vis funkade det och det i sin tur gjorde att vi vågade ha otroligt höga ambitioner fortsättningsvis också.

Vilka är dina bästa tips till den som vill jobba inom musikbranschen? 

Gör det för att du älskar musik och människor. Skaffa en mentor. Var ödmjuk men målmedveten.