fbpx

Q&A med Therese Hädinggård – Head Of Communications and Partner Relations på TEN Music Group

Va lyhörd, ta kontakt och läs på om vilket område du intresserar dig av”

Vi fick turen att byta några ord med Therese Hädinggård som jobbar som Head Of Communications and Partner Relations på TEN Music Group. Therese gav oss en bra inblick i hennes arbete och karriär samt att hon delar fina minnen från Melodifestivalen 2018.

Hej Therese, hur startade din karriär i musikbranschen? Har du alltid haft ett intresse för musik? 

Hej! Va kul att få vara med här! Jag har haft en dröm om att jobba i musikbranschen sedan jag var 13 år (2003) och var på studiebesök på Live Nation. 2014 kom jag in på Musik- & Eventarrangörutbildningen i Nyköping som gav mig mycket inblick och kontakter i branschen. Min första praktikperiod hade jag på Luger/Live Nation där jag jobbade mycket med Way Out West. Under min andra praktikperiod blev jag kontaktad av TEN och hamnade på skivbolaget som assisterande projektledare. Gjorde mig ’oersättning’ genom att hela tiden finnas behjälplig för mina kollegor och det var många timmars slit tills jag fick en anställning efter att praktiken var slut. Startade som projektledare men flaggade snabbt för att jag tycker PR är kul – och har sedan 4 år fokuserat på PR & kommunikation internt och externt på bolaget.

Du arbetar som Head Of Communications and Partner Relations på TEN Music Group. Vill du berätta lite mer om din titel, vad den innebär och hur en vanlig arbetsdag ser ut hos dig? 

Mitt dagliga arbete ligger i att tillsammans med artisternas team planera inför, under och efter, releaser, turnéer och andra happenings. Vi sätter strategier och gör marknadsplaner på var vi vill att artisten ska synas och höras under en viss period och strävar sedan efter att följa planen så gott det går i media & sociala medier. På mitt bord ligger också att underhålla våra partners som Spotify & Apple mfl på vad som händer inom bolaget. Det är i perioder mycket flängande på promotionsaktiviteter men också mycket mejlande med logistik och att sätta dealer med partners.

På sidan av TEN är jag också med i gänget SLÄS – grundare av initiativet Her Songs For Him. Svergies första camp för kvinnor och ickebinära att skriva till manliga etablerade artister. Det för att på lång sikt få upp procenten på andelen kvinnliga upphovspersoner på topplistor runtom i världen. 

Vilka är de viktigaste färdigheterna man ska ha när man arbetar med det du gör?

Man måste vara stresstålig och social. Det går väldigt fort i vår bransch och man måste vara öppensinnad för sista-minuten-ändringar och att se lösningar när det dyker upp oplanerade saker. Jag tycker att det är viktigt att man har koll på sin marknad och sitt arbetsområde, vilket också innebär mycket jobb att hålla sig uppdaterad på vilka personer som jobbar var och vad dom gör. Man måste känna sin publik för att nå den helt enkelt.

Vad är det roligaste med ditt arbete med PR? Och musikbranschen i helhet?

Alla underbara människor man träffar! Ingen dag är den andra lik och jag älskar att vara ’ute på fältet’. En dag att komma ikapp på kontoret med sina kollegor är superhärligt – men jag trivs som bäst när jag åker med på jobb runtom i Sverige /Europa.  Det känns många gånger inte som ett jobb för att man har kul och är omgiven av sprudlande människor!

Vill du berätta om någon erfarenhet du har varit med om som har gjort lite extra avtryck hos dig? 

Kommer aldrig glömma stunden jag och min kollega/lillebror Benjamin Ingrosso åkte iväg på jobb i 3 dagar – båda nydumpade och väldigt sköra. Istället för att festa med gänget på turné satte vi oss i ett rum med flygel där Benjamin spelade de vackraste pianostycken jag någonsin hört. Lyssnar ofta på röstmemon från den kvällen och blir tårögd. Ett annat stort ögonblick var när Benjamin vann Melodifestivalen och Felix Sandman (som jag också jobbar med) kom tvåa. Det var så stort och så overkligt att ’lilla’ TEN briljerade i Sveriges största musiktävling och hela landet fick ta del av Benjamin & Felix fina relation och musik.

Vilka är dina bästa tips till den som vill jobba inom musikbranschen?

Vara lyhörd, ta kontakt och läs på om vilket område du intresserar dig av. Söker man praktik/jobb är det så viktigt att veta vilka artister/låtskrivare/producenter man ska jobba med och förstå bolagets struktur/vision för att göra ett bra avtryck. Det är en bransch i ständig rullning så viktigt att hålla sig uppdaterad om musik-Sverige generellt. Finns massa bra forum och communitys på Instagram, Facebook, nyhetssidor & många bra bloggar om musikindustrin och vad som är bra att ha koll på. Brukar också alltid tipsa om att söka sig ut på showcases, seminarium mm för att nätverka och inspireras.

Gav Thereses arbete dig mersmak på en karriär i branschen? Spana då in vår kurs. Mer information finner du i KURS & PRIS.

Text: Linn Hammarlund
Foto: Therese Hädinggård