Tidigare deltagare på Innovative Music Management, Bianca Embrén från TEN Music Group

Bianca Embrén är en av våra tidigare deltagare på Innovative Music Management. Vi har frågat henne om hur hennes vardag ser ut nu efter kursen. Vad är det som krävs för att ta sig dit hon är nu?  Och varför är det så viktigt med erfarenhet?

“Jag hade nog inte varit där jag är idag utan mina erfarenheter.”


Bianca är bosatt och uppväxt i Uppsala och med en bakgrund inom event och media har hon nu spenderat över ett år i musikbranschen.

Även fast mina tidigare erfarenheter inom Sociala Medier (So/Me) från att praktiserat på FairFax Media* samtidigt som jag blev Study Groups* första bloggare och Sociala Medieansvariga i Sydney, Australien, var det Innovative Music Management-kursen som öppnade min dörr för musikbranschen. Jag hade nog inte varit där jag är idag utan mina erfarenheter och vilja att utvecklas.”

En vardag med Bianca


Bianca jobbar som Digital Marketing Manager på TEN Music Group där hon hanterar artisternas sociala medier. Hon skapar och planerar content tillsammans med det digitala teamet inför artisternas releaser. En vanlig dag kan inkludera att planera en artists release på Sociala Medier, posta på deras kanaler, redigera videos och bilder och åka med på event för att filma och ta bilder.

Jag vill se det som att jag hjälper artisterna att få sätta sin egna prägel på sina socials likväl att kanalerna utvecklas, medan jag även hjälper fansen att få se in i sina idolers vardag”.

Bianca anser att även fast man vill ha ett snyggt flöde och vackra bilder så är engagemanget av sina följare av yttersta vikt. Det är ju trotts allt lyssnarna som ser till att artisterna hamnar på topplistorna.

Vägen till jobbet hos TEN


Efter min första lektion på Innovative Music Management så vart jag så inspirerad att slänga mig in i allt så jag åkte hem, sökte igenom Facebook och LinkedIn och kom över TENs annons då de sökte praktikanter.”

Två veckor senare började hon som praktikant och har nu varit anställd sedan juni 2017.

När märkte du att du brinner för musikbranschen?


Jag minns inte den exakta stunden utan jag spenderade mycket tid i tonåren på YouTube, Tumblr, Soundcloud eller vart jag kunde drunkna i ny musik och artister. Jag har nog alltid dragit mig mot att leta efter nya unga artister som själv-publicerar sin första EP eller singel. Detta beror nog på att jag älskar att följa personers utveckling och resor och min dröm är att få vara del av en artists resa och utveckling för att nå dennes dröm och mål i karriären. När jag väl växte upp önskade jag nog att få hitta ett jobb där alla mina timmar på YouTube skulle kunna vara av användning istället för slöseri med tid som troligtvis min mor tänkte medan detta skedde” säger Bianca.

Med tiden kom hennes intresse för eventbranschen också och hennes dröm om att få vara Floor Manager på MTV’s VMA 2030.

Men så snabbspolar vi fram och nu sitter jag här i en charmig 6 rummare på Odenplan och tänker att min passion för musiken och historierna dem berättar har nog alltid varit där.”

Varför ansökte du till Innovative Music Management och vad fick du ut av kursen?


“Jag ville komma in i musikbranschen men hade ingen utbildning eller erfarenhet inom branschen så 
när jag kom över annonsen på Facebook så tyckte jag att det var ett ypperligt tillfälle att börja sätta mig in i branschen. Med en bakgrund inom events så var det just eventsidan av musikbranschen som jag var intresserad av vilket denna utbildning kunde hjälpa mig med. Jag hade redan en bra insikt inom eventområdet men ville få en bättre insikt inom musik-event. Jag lärde mig mycket på kursen medan jag även lärde mig oerhört mycket av min praktik på TEN. Jag fick den grundkunskap som jag förväntat mig och lärde känna några vänner på vägen. Men utbildningen blir enbart så givande man gör den. Kunskapen och kontakterna man får, utvecklas beroende på hur mycket engagemang man lägger i och lyckligtvis märkte jag att det var många likasinnade på kursen.”

Goda råd till dig som brinner för branschen

  • Släng ut dit i branschen. Börja med en praktik och var beredd på att jobba hårt.
  • Vad är det som gör dig annorlunda? Ditt driv, kreativitet, kunskap, utveckla dina goda kunskaper men glöm inte att bygga på de som kan vara bra att kunna även fast det kan verka svårt.
  • Ta vara på alla möjligheter du har att utvecklas och utnyttja verktygen du får använda när du väl får en fot in branschen.

*Australia’s leading media company. http://www.fairfaxmedia.com.au
*Global student company. http://www.studygroup.com