– Nedan presenterar vi ett urval av de lärare vi använder oss av i våra kurser.
I varje modul undervisas du av en lärare.
Erik Gossas är musikentusiasten med en särskild kärlek till musik i rörligt format. Erik arbetar som operativ chef på United Screens Music, där han ansvarar för artist & label relations- och digital rights-avdelningarna. Dessförinnan jobbade Erik med digitala rättigheter, Youtube-strategier och artisthantering på influencernätverket United Screens, fram till 2019 när han
var med och startade upp dotterbolaget United Screens Music.
Några av de artister som Erik jobbat med under åren är Alan Walker, Zara Larsson, PelleK, Frog Leap Studios, Kapten Röd, Raon Lee, Einár och Mimikry. Erik är utbildad inom Music and Event Management på Linnéuniversitetet. Dessutom har han studerat Music Business vid California State University, Chico, USA.
Emma Svensson är Digital Marketing Manager på Warner Music Sweden. Hon ansvarar för att ta fram digitala kampanjplaner och strategier för svenska och internationella artister, samt varumärkena Topsify och Absolute Music i Spotify. Emma är även ansvarig för Warners Musics YouTube-kanal. Några av de artister Emma jobbat med är Håkan Hellström, Miriam Bryant, Coldplay, Måns Zelmerlöw och Ed Sheeran.
Emma är utbildad journalist men efter en snabb sejour på Aftonbladet sadlade hon om och jobbar idag på Microsoft/MSN, Vattenfall och Universal Music Sweden.
Björn Sjögren arbetar sedan 2014 på FKP Scorpio Sverige. Där ansvarar han för ticketing, vilket innebär att han sköter kontakten med biljettföretagen, samt följer och analyserar försäljningen till bolagets konserter och festivaler. På festivalerna Where’s The Music? och Bråvalla Festival ledde han även arbetet med festivalarmbandsutlämning.
Björn har axlat olika roller, såsom marknads-, boknings- och ekonomiassistent. På konsertsidan har han jobbat med bl a Justin Bieber, Radiohead, Celine Dion, Håkan Hellström och Pusha T.
Björn är utbildad inom Music & Event Management vid Linnéuniversitetet. Efter universitetet jobbade han på BMG Chrysalis, MTA Production och som turnéledare.
Johan har 10 års erfarenhet av att jobba med olika typer av partnerskap inom musik-, media- och populärkultur. Under åren har han skapat musik- och innehållsstrategier för både stora svenska och internationella varumärken.
Mellan 2016 och 2019 var Johan Sverigechef för Universal Music & Brands som är Universal Music globala funktion för att skapa samarbeten mellan varumärken och Universals musik, artister och olika produkter. Idag arbetar han med Partnerships för Oatly.
Hilda Sandgren grundade produktionsbolaget MTA Production AB år 2000 efter flera års arbete inom musik- och teaterindustrin. MTA Production specialiserar sig på att skapa, producera och boka turnéer samt genomföra konserter.
Idag arbetar MTA Production exklusivt med ett 80-tal artister och koncept. Viljan att alltid leverera kvalitet, oavsett vem man samarbetar med har gjort att företaget byggt nära relationer med både artister och arrangörer.
Jonas Fläckerud är generalist, som kan lite om mycket. Under årens arbete med kommunikation och arrangörskap har han studsat mellan fin- och fulkultur, såväl som kommersiellt och ideellt arbete.
Jonas har bland annat arbetat med FKP Scorpio, Luger/Live Nation, Riksteatern, STIM, Trädgården, Billetto, Nattskiftet, Höj Rösten, Way out West, Fritz’s Corner, Sthlm Kulturfestival, Umeå Open och Stockholm Resilience Center.
Saki Markovic jobbar på nordens största independent bolag Playground Music där hon de senaste fyra åren har ansvarat för digital marknadsföring och sociala medier. Innan Playground var hon fyra år på Universal Music Sweden. I hennes arbete ingår både att jobba strategiskt med artisters sociala medier och marknadsföring samt operativt med digital annonsering och mediaköp.
Saki är marknadsföringsexpert med många års erfarenhet av att jobba med artister, både lokalt och internationellt. Några av artisterna hon jobbat med är Mando Diao, Smith & Thell, Hooja, Tomas Ledin, The Rasmus, Lena Philipsson m.fl.
Alex Esser är verkställande direktör för Deezer Nordics, där han ansvarar för streamingstjänsten i Sverige, Danmark och Norge. Han är även en av grundarna av HMWL, ett elektronisk skivbolag där Alex arbetar som A&R och har hand om marknadsföring.
Tidigare har han bland annat varit med och startat musikplattformen Tunaspot, som vunnit pris för ”Årets musikinnovation” av danska Musikparlamentet. Innan det arbetade han på We Manage With Love, en nordisk DJ-byrå som samarbetade med partners som Heineken, Red Bull och Pioneer. Alex har tagit masterexamen på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Han har vid flera olika tillfällen blivit uppmärksammad i media för sina projekt och sitt entreprenörskap.
Peter Åstedts har i över 25 år haft ett eget skivbolag, äger en del av Sveriges största showcase-festival, Live at Heart, och sitter i ledningen för SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter) och Mbin (Music Business Independent Network). Peter grundade även ett av de största fysiska och digitala distributionssystemen i Sverige, DFR/Distrosong, och har hållit i ett flertal svenska showcases på internationella tillställningar så som SXSW, Canadian Music Week och CMJ.
Musichelp Publishing är namnet på ytterligare ett av hans företag som samarbetat med Sync och stora företag som Coca Cola, BMW och Microsoft. Peter har även talat på flera internationella konferenser, såsom SxSW, Future Music Forum och Canadian Music Week och hållit föredrag på universitet i både Sverige och USA.
Anna Moore är beteendevetare och jobbar som PR och artistcoach. Hon har byggt stjärnor samt hanterat framgångens baksidor med personlig coachning.
Anna har över 20 års erfarenhet från musikbranschen och har arbetat på MCA Music, Rodeo Records och Sony Music. Anna har under sina anställningar samt på egna bolaget Moore To Be arbetat med artister som Slash, Emilia, Meja, Kapten Röd, The Poodles och Wiktoria för att nämna några.
Jenny Gustafsson Soovik är artist, låtskrivare och producent från Göteborg. Hon har en kandidatexamen i improvisation från Högskolan för Scen och Musik och släpper sin musik som artisten Paperwing. Hon har stor erfarenhet av att initiera och driva egna projekt och idéer, från att skapa och ge ut egen musik till att arrangera konserter, festivaler och genomföra olika typer av kulturprojekt.
Idag ligger Jenny på skivbolaget Ninetone och är i processen att ge ut sitt andra fullängds-album med Paperwing.
Helene Larsdotter har en bakgrund inom både rese- och mediabranschen. Hon har jobbat på TV4 Gruppens konceptavdelning med program som Let´s dance, Hela Sverige Bakar och Sveriges Mästerkock och jobbar nu som projektledare för evenemang så som P3 Guld-galan och Musikhjälpen på Sveriges Radio.
Emil Rossling Larsson arbetar som Agent/A&R på All Things Live och representerar några av Sveriges största, mest intressanta artister just nu, såsom Miss Li, Myra Granberg, Titiyo, Emma-Lee Andersson, Kristofer Greczula, Uno Svenningsson, Tomas Andersson Wij, Nause mfl.
Under sina dryga 20 år i musikbranschen har Emil arrangerat 100-tals livespelningar, drivit eget bokningsbolag, varit manager och personlig rådgivare för artister samt arbetat som agent/A&R för världens största konsertarrangör Live Nation. Han har upptäckt och signat artister som Jose Gonzales, Anna Ternheim, Snook, Daniel Adams Ray, Kleerup, Familjen, Graveyard, Rebecca & Fiona, Adrian Lux, Niki & The Dove, Hästpojken, Cult of Luna och många fler.
Emil startade första gången som agent 2001 och hans första signering var, det då helt okända bandet, The Sounds som snabbt blev en stor succé. Genom sin karriär har han sedan fortsatt arbeta med en stor del av Sveriges mest populära artister och band.
Yuval har spenderat mycket av sitt vuxna liv i New York där han har arbetat som Label Manager för Studio, på den tiden, den andra största independent musikgrupp och distributör i Amerika. Han representerade och skapade det som behövdes för Amerikanska och Europeiska skivbolag i den Nordamerikanska marknaden som täckte många olika genre, byggde eklektisk katalog, arbetandes vid artister och smakmakare och samarbetade med internationella brands som Puma och Adidas.
Efter att ha flyttat till Sverige, Yuval tog rollen som International Label Manager hos Cosmos Music Group/Amigo och representerade företagets internationella listor i Norden.
Kerstin Sjögren har över 30 års erfarenhet av marknadsföring och projektledning inom underhållningsbranschen. Hon kommer närmast från Fender (FMIC), där hon sedan 2009 varit Marketing Manager och ansvarig för Artist Relations i Norden och Baltikum. Att arbeta med musiker är ett ständigt pågående arbete med att bygga förtroende, skapa förutsättningar, se och utveckla framgångsrika samarbeten med såväl nya som väletablerade musiker och artister.
Innan Fender var Kerstin med och byggde upp Hi-Fi Klubben – Nordens största specialistkedja inom hemelektronik, där hon var Marketing Manager för butikerna i Sverige.
Kerstin har också en stor erfarenhet av direktsänd TV, då hon varit projektledare för ett av Sveriges mest sedda nöjesprogram på Sveriges Television.
Per Alexanderson är sedan år 2011 underhållningschef på Liseberg, med ett ansvar för bokningar av artister till nöjesparkens stora scen. Under åren har Per bokat internationella världsartister som Snoop Dogg, Mary J. Blige, Alice Cooper och Emmylou Harris, men också populära svenska namn som Oskar Linnros, First Aid Kit, Veronica Maggio och Hov1.
Per är en av grundarna till Hultsfredsfestivalen där han axlade rollen som både VD och ordförande i ledningsgruppen. Per är även delägare i skivbolaget National och varit festivalchef för Malmöfestivalen, musikchef för P3/SR, frilansat på SVT som redaktör, varit medförfattare till Bonniers Musiklexikon och projektlett radioserien “Livet är en fest”.
Daniel arbetar för tillfället som evenemangsledare på Got Event, Göteborgs stads arenabolag. Han har en lång bakgrund inom musik och evenemangsbranschen och har sedan 2005 arrangerat över 1000 spelningar, allt från små klubbspelningar till stora arenakonserter. Daniel drivs av sin sanna passion för musik och evenemang och glädje i att hitta nya spännande artister att marknadsföra och hjälpa dem att ta nästa steg till att bygga en karriär.
Alexander Bernhard har jobbat inom underhållnings, events- och mötesbranscherna stora delar av sin karriär, och har således samlat på sig massvis av teoretisk och praktisk erfarenhet. Alexander har arbetat som musiker, producent och undervisare. Därtill har han arbetat med A&R på Blue Note Records i New York, och genomgått utbildningar vid Berklee College of Music och Musicians Institute.
I sin roll som exekutiv producent i eventbranschen har han också producerat, köpt upp och förmedlat underhållning inom affärsvärlden och även som CMO för det internationella företaget Enefit.
Louise Hammar är manager och partner på skivbolaget Kning Disk och Kween Disk Music där hon hanterar en rad olika internationella skivbolag. Hon har varit aktiv i musikbranschen i 20 år, med arbetslivserfarenhet som bland annat VD för publishingbolaget Delabel Music Publishing och Blue Mountain Music och som Head of A&R hos tidigare musikbolaget EMI Music.
Utöver det har Louise varit producer på Martin Scorseses framgångsrika dokumentär ”The History of Blues” samt varit exekutiv producent för musikprogrammet till Olympiska spelen i Aten 2004. Tidigare har hon även varit partner och VD för indieskivbolaget Telegram Rights/Studios.
Pelle Eriksson har jobbat i musikbranschen i 35 år. Pelles ingång i branschen startade med ett stort och brett musikintresse, som resulterade i ett jobb på anrika Göteborgsbutiken Folk & Rock. Denna butik blev under resans gång distributionsbolaget Border Music Scandinavia som idag är det största oberoende distributionsbolaget för fysisk musik (vinyl och CD) i Skandinavien.
Idag ansvarar Pelle för de mesta av repertoaren på bolaget. Han håller i kontakten med flertalet av de internationella kontakterna, ansvarar för den nordiska försäljningen via bolagets fyra kontor belägna i Göteborg, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo samt ansvarar för informationsflödet.
Petter Seander är grundare till PR/press och management-företaget Birds Will Sing For You. Petter jobbar till största delen med independentakter och har samarbetat med en stor del av de svenska indielablarna på PR-sidan.
Under de senaste åren har Petter bland annat företrätt artister som Sarah Klang, Mando Diao, Saga Becker, Rickard Söderberg, Vasas Flora och Fauna, Moto Boy, och Love Antell.
Innan Birds Will Sing For You arbetade Petter som heltidsmusiker under ett flertal år, ett perspektiv som finns med i allt företaget gör.
Ida-Lee Brandel har i 10 år arbetat inom musikbranschen, bl.a. på branschorganisationen Musikförläggarna, som kulturarbetsgivare på Musikalliansen och som frilansande konsult med festivaler som Peace&Love, UNG 08 samt uppdrag för FST och STIM.
Ida-Lee är utbildad projektledare från utbildningen Musik-och Eventarrangör och har även erfarenhet från olika slags projekt, alltifrån mindre klubbkvällar till mässor, prisgalor, utbildningsdagar och konferenser. Senaste utmaningen är i egenskap som Music Supervisor inom film, tv och reklam. Under åren har hon byggt upp ett gediget kontaktnät inom hela den breda musikbranschen såväl som inom kulturlivet.
Linn Björlund har en bakgrund från publishing-företaget Edition Björlund, där hon varit Creative Manager. I samband med Edition Björlund var hon med och startade upp ett independentskivbolag som fokuserar på att signa nya ‘up-and-coming’ artister. Linn har också tidigare varit Manager Assistant för Panda Da Panda, samt Manager för En Drös Poeter, Luma och Vilma Colling.
Linns huvudprojekt vid Edition Björlund var att synkronisera deras katalog, innehållande 400 000 låtar, sammanställa co-writes samt att hålla kontakten med författare och producenter. Hon började som administrativ konsult och PR-konsult i företaget då hon läst PR och Kommunikation vid både Stockholms Universitet och Bergs School of Communication. Linn har även studerat musikrätt vid Linnéuniversitetet.
Agneta Josephson har en lång, gedigen bakgrund som projektledare inom event. Resan började då hon som 24-åring blev projektledare på Microsofts eventavdelning i Sverige och som många år senare resulterade i titeln byråchef för Brand Engagement-byrån Minnesota Communication.
Agneta har också agerat insamlingschef på stiftelsen Zelmerlöw & Björkman Foundation och är fortfarande engagerad där men nu som volontär. Idag är Agneta kursansvarig för flertalet kurser på Musik- och arrangörsutbildningen i Nyköping, sitter i ledningsgruppen för samma utbildning, håller kortare föreläsningar om projektledning samt skriver på en bok i projektledning inriktad på mötes- och kommunikationsbranschen.
Marcus Törncrantz management har bland annat jobbat med Bob Hund (de första 20 åren) och Moon City Boys. För Marcus betyder management att man jobbar bakom sina artister och hjälper dem med allt som de inte klarar av själva. Han har varit turnéledare, scentekniker, bandens företag och – viktigast – den med högst ansvar.
Hans ordningssinne och strategier har varit stor del i att skapa högst respekterade och framgångsrika artister. Han har jobbat med kampanjer som har gett Guld- och Silverägg, Expressens Spelmanspris, Rockbjörn och Grammisar.
Få är så mångfacetterade som Marcus. Han har sålt synkar till Calvin Klein. Utöver detta har han drivit poptidning, komponerat reklamjinglar, gjort radio- och TV-program. Han är dessutom aktiv som DJ och artist.
Efter nästan 4 år på Bauer Media gick Martin vidare i samband med en omorganisation och har sedan dess jobbat med sponsorer och partnerskap för både Stockholm Live och Stiftelsen Let’s Make Love Great Again. Utöver detta frilansar han för PR-byrån Republic 66, sitter i Rockskolans Advisory Board, föreläser om marknadsföring för musiker på Studiefrämjandet med mera.
2003 drev Sissi tillsammans med kollegan Jonas Eriksson juristfirman Hagald & Eriksson AB. Sissi företrädde främst artister, låtskrivare och producenter. Bland klienterna återfanns artister som Ghost, In Flames, NONONO, Zara Larsson samt svenska välbekanta namn såsom Norlie&KKV, Maskinen, Infinite Mass och John De Sohn. Under denna tid startade Sissi även ett management under Hagald & Eriksson paraplyt. Första året släpptes ”Du Swipa Höger” med artisten Emil Berg Warner.
Sedan 2017 jobbar Sissi på ART:ERY Music Group som kreativ chef där tonvikten ligger på traditionellt A&R arbete samt ansvar för studion som är den gamla anrika Decibel Studion vid Slussen där merparten av den svenska eliten, såsom Veronica Maggio, Ace Of Base, Lykke Li, First Aid Kit men även storheter som Céline Dion, Kelly Clarkson och Backstreet Boys har spelat in sina skivor. ART:ERY är hem till bland annat Mwuana, ORKID och Kanadensiske COTIS.
Mirre Sennehed arbetar som projektledare för Creative Point, ett projekt som drivs av föreningen Arrangörer utan Hinder i Göteborg. Ett projekt som strävar efter en mer tillgänglig kulturscen där personer med olika funktionsvariationer får chans att bli arrangörer inom kultur-och eventbranschen.
Mirre har stor erfarenhet av att arbeta med bidrag, samt ideella och samhällsnyttiga projekt. 2016 grundade hon Subkultfestivalen ihop med den ideella föreningen Subvox. Subkult är en 3-dagars utomhusfestival med camping i Trollhättan.
Mirre Sennehed startade sin karriär som klubbarrangör/DJ i Göteborg 2008, och har sedan dess drivit eget företag som klubb- och konsertarrangör. Vid sidan av arrangörskapet är hon även författare till 3 böcker och föreläser om att leva med ADHD som driven entreprenör.
Sedan 2015 är Pierre VD och har specialkunskap kring moms i kultursektorn. Han leder en verksamhet med 45 konserter om året, en festival och omkring 100 musiker. Våren 2020 tog Pierre även examen från ekonomprogrammet vid Handelshögskolan i Göteborg.
Robert Olausson är Senior Project Manager och mentor på Universal Music Sweden. Han har en stor passion för musik, emotionell kommunikation, talang-genererat content, star performance, social intelligens, AI & collective genius.
Magnus jobbar som A&R managing director på GL Music och har Catapult Music som är ett nätverk med A&R kontakter i alla major skivbolag och ett nätverk i de mest inflytelserika management byråer i hela världen från deras 40 år långa karriär. Magnus har arbetet i publishingindustrin i över 25 år och har arbetat i följande verksamheter i Sverige: BMG Music Publishing Scandinavia, Diesel 2 Publishing & Management, Kojam/Kobalt Music. 2004 flyttade han till Köpenhamn för att starta en egen verksamhet inom publishing, Good Songs Publishing under MBO som senare blev uppköpt av Universal Music.
Han har arbetat med och/eller signat Jörgen Elofsson (Britney Spears, Westlife, Kelly Clarkson), Savan Kotecha (Ariana Grande, The Weeknd, Katy Perry), Johan Åberg (Christina Aguilera), Anders Hansson (Cher), Leif Larson (Faith Hill), Louise Hoffsten, Jay Jay Johanson, Kleerup, Titiyo, Alphabeat, Aura Dione, Mads Langer, Go Go Berlin, Sanne Salomonsen, etc.
David Hudert är en affärs utvecklare som har varit med i skapandet och utvecklingen av internationella tjänster åt ett flertal bolag. Som Head of Digital and Mobile Business Development hos Sony Music, var han ansvarig för utvecklingen av artist hemsidor, CMS (licensiering & distribution av musik and videor på hemsidor och till mobilen), bestämmelser på globala standarder för innehåll, appar för installation i mobiltelefoner, o.s.v. Han har samarbetat med många industritoppar. Allt från Fraunhofers Institutets Karl-Heinz Brandenberg som skapade MPEG (MP3, MP4…), till VD/chefer hos Ericsson, Universal Music, Sony Music, Nokia, 3 och fler.
Med mer än 35 år i branschen har David jobbat i de flesta områden. Han har varit ljudtekniker, indie skivbolags chef, nattklubbs ägare, boknings agent, produktionsansvarig på konserter med Rolling Stones, Aerosmith, Madonna, festival producent, digital innehålls expert, applikations leverantör till alla stora skivbolag, CTO för global distributions system, och mer. Han har producerat fler än 1200 konserter med artister som Red Hot Chili Peppers och Bruce Springsteen. Han har även byggt bolag som köpts av stora spelare på marknaden.
Roger Östman jobbar i dag som A&R på skivbolaget Mottowsoundz Records och deras förlag Banjar Publishing . Under mer än 20 år i musikbranschen så har han arbetat med: kontraktsförhandlingar, synkronisering, förlagsadministration på A&R såväl som musikförlags skivbolag. Roger jobbar även med promotion åt indieartister då han har en relativt ny examen i Social Media Marketing. Summar summarum så har han en gedigen bakgrund i musikbranchen och har jobbat med allt inom musik, förutom att boka artister.
Några artister och låtskrivare som Roger har arbetat med är: Håkan Lidbo, Kee Marcello, Damien Dempsey, Mat Sargent, Benni Dernhoff, Stonebridge, Subway To Sally , No Angels, Micke Axelius, Peo Thyrén Sunrise Avenue, Amit Paul, Spotnicks, She-Bang , Romano Nervoso, Pariserhjulet, Randy, Falconer, Spånka Norrköping, Grace Solero, No Fun At All, Hederos&Hellberg, Sonic Surf City, Macy Gray, Stuart Epps (producer for Elton John, Led Zeppelin, Oasis osv.), Alan Glas (Earth Wind and Fire, Aretha Franklin … ), Steve Brown (manic Street Preacher, Wham, Abc, The Cult, Boomtown Rats, osv).
Josefin Solberg arbetar som projektledare för Creative point. Ett projekt som drivs av Svensk Live – Unga Arrangörsnätverket med bas i Göteborg. Ett projekt som strävar efter en mer tillgänglig kulturscen samt ett tillgängligt och välkomnande arrangörskap för alla.
Josefin Solberg har arbetat med många olika typer av event, på olika verksamheter och positioner. Allt från festivaler, teatrar, fotbollsmatcher, möten, bröllop och det bästa hon vet är att se kreativa idéer bli till verklighet och se publik och personal ha positiva upplevelser.
Hon har en bakgrund som bla musiker och arrangör i Australien och denna höst släpper Josefin sin första EP, CHEST under eget namn.
Alexander var en del av den DJ-underground-rörelse som ägde rum i början av 90-talet i Palma de Mallorca. Han bokade och upptäckte kommande DJ:s som bidrog till födelsen av det baleariska sound som etablerade sig och blev Ibizas varumärke. Idag är Alexander chef för A Star Entertainment, ett bokningsbolag som bokar internationella artister och arrangerar konserter över hela Sverige.
Med stor erfarenhet i bagaget är Alexander väl insatt i samtliga processer som krävs för att boka och marknadsföra artister. Som diplomerad coach fortsätter Alexander att inspirera andra. Hans outtröttliga drivkraft lockar fram och ger näring åt det pigga och modiga sinnet.
Tanja Tabrizian är grundare av Tabrizian PR & Management. Hon har 15 års erfarenhet av PR och kommunikation från ett flertal branscher i olika roller, såsom presschef på TV4, kommunikationschef på Liberalerna samt PR-konsult på Westander.
Tabrizian PR & Management erbjuder tjänster inom PR där Tanjas specialområde är person-PR och kriskommunikation, samt en managementdel där hon bland annat har artisterna Tusse och Ida-Lova samt skådespelaren Adrian Öjvindsson bland talangerna. Hon har även haft roller som pressansvarig för Melodifestivalen och Polar Music Prize.
Gabriella Wilsson är en banbrytande konstnär som utmanar gränser inom ideer och koncept.
Hennes verk utforskar komplexa teman som gemenskap, relationer, och djupa känslor som skam och rädsla. Hennes kommande album representerar hennes mest djupgående och innovativa arbete, där musikens möjligheter utmanas och lyssnarna lämnas berörda. I kursen får du en exklusiv inblick i Gabriellas skapande process och hennes unika syn på ideer och koncept. Välkommen till en inspirerande föreläsning med Gabriella Wilsson.
Jessica har senast arbetat som programproducent för Göteborgs 400-årsjubileum, för Jubileumsfestivalen i Frihamnen. Hon arbetar för att lägga program med olika kulturella uttryck som kan rymma både spets och bredd och med jämlikhet och representation som en målsättning.
Jessica har varit en del av Klubb DIVAN Pustervik, Klubb Love mötesplats på Göteborg dans- och teaterfestival, I cant keep quiet Göteborg, Klubb Artdur Nefertiti, Artdur FM på studentradion, Jazz å sånt P4, kulturKRAM workshopfestival, Sommarhäng (konsertserier på Stora teater, Villa Belparc, Rosenkaféet Göteborg) mm.
Hon har också arbetat med konstprojekt såsom AIR-400, ett konstnärligt nationellt kulturutbyte mellan Piteå, Luleå, Borås och Göteborg, samt arbetat med konst i det offentliga rummet och producerat utställningen ”Att bli synlig” om psykisk ohälsa och kreativt skapande.
Jessica är utbildad musiker, kulturprojektledare och har en kulturvetarexamen från Göteborgs universitet. Hon har arbetat som producent och projektledare med mötesplatser för musik och kultur i 25 år.
Helia Hole är verksamhetskoordinator på Popkollo Stockholm. Hon ledde framgångsrikt festivalen TOGETHER på Kulturhuset Stadsteatern med 5000 besökare, har en examen inom företagsekonomi med inriktning på marknadsföring, och är artistmanager för Gabriella Wilsson. Hon uppmärksammades även som en av Nomex Top 20 under 30 år 2023, trots endast 1,5 år i musikbranschen, vilket tydligt visar hennes framstående insatser inom musik- och evenemangsbranschen.
Referenser: Melodifestivalen, Expressen, Sveriges Radio, Musikhjälpen
Elvira Lagerström Dyrssen började sin karriär som 15-åring, när hon 2008 startade en av Sveriges största bloggar. Med bloggen växte förståelsen för analys och strategi, vilket hon senare har kunnat implementera i yrkeslivet på flera andra håll. Elvira är utbildad journalist och fotograf, med erfarenhet inom sociala medier, marknadsföring och PR.
Hon har bland annat arbetat som digital innehållsproducent på Melodifestivalen, producent på Sveriges Radio P3, engagemangsredaktör på Musikhjälpen, liveredaktör på Expressen TV, som reporter och fotograf, samt med diverse TV- och radioproduktioner.
Referenser: Ström Advokatbyrå
Markus Boström arbetar som advokat på Ström Advokatbyrå och är specialiserad på rådgivning inom upphovsrätt.
Markus anlitas frekvent av musikindustrin där han företräder klienter inom hela näringskedjan för musik: kreatörerna (artister, upphovsmän och producenter), skivbolag, musikförlag, arrangörer av konserter och evenemang och digitala musikbolag. Han företräder några av världens mest framstående artister och låtskrivare.
Referenser: Edinburgh Festival Fringe
Isabel Lagos har en betydelig erfarenhet som projektledare, regissör, VD och producent. Med sin brittiska bakgrund var hon medgrundare till Sweet Venues i London, en verksamhet som senare utvidgades till världens största performancekonstfestival, Edinburgh Festival Fringe. Sweet Venues etablerade sig snabbt som en ledande plats med över 700 produktioner under deras tid där. Isabel var också initiativtagare till Gothenburg Fringe Festival och arbetade tillsammans med olika organisationer och konstnärer för att producera främst platsbundna och utomhusföreställningar.
Hon har imponerande erfarenhet, inklusive produktion och regi av fyra operor, inklusive en som inkluderar både hörande och döva åskådare. Isabel har också delat med sig av sin kunskap som föreläsare för staden, regionala institutioner och andra organisationer. Isabel bidrog som återkommande föreläsare inom “Production in Culture” som en del av “Rijeka 2020 – European Capital of Culture-programmet.”
Nyligen har hon projektlett Creative Europe-projektet “Libertalia” tillsammans med 7 partners och har omvandlat Gathenhielmska Huset och Kronhuset till innovativa kulturcentrum för musik, litteratur, dans, teater och konst.
Isabel Lagos är en passionerad deltagare i konstnärliga och visionära projekt, vilket återspeglar hennes starka engagemang inom området.
Vi erbjuder kurser i Stockholm, Göteborg, Roskilde och Aarhus
Tlf. 08 525 028 77