“Våga dröm, våga vara naiv. Det krävs för att kunna lyckas.” – Anders Johansson

FOTO: Privat
TEXT: Fanny Isgren

Anders Johansson har lång bakgrund i musikbranschen där han började i ett band men insåg att det var inte där hans driv låg, utan var duktigare på att hjälpa till med jobbet “bakom artisterna”. Idag äger Anders Buddys tillsammans med sin kollega Jon Allen som är ett Artis och Service managementföretag. Hör mer om Anders karriär och hans bästa tips i vår Q&A med han här nedan. 

Vill du berätta lite om hur du kom in i musikbranschen och hur din karriär har sett ut till där du är idag? Har du alltid haft ett intresse för musik?

Jag har en nästan över-klyschig A&R-bakgrund dvs en misslyckad musiker.  Spelade i band på hyfsad nivå men insåg att jag egentligen var duktigare på, och mer driven av, att hjälpa till med jobbet ”bakom artisterna”. Men min bakgrund gav mig en hyfsad känsla för band-dynamik och att vägleda kreatörs-sinnet. Mitt första jobb var på Sonet och nystartade Stockholm Records, där fick jag mina mentorer – Ola Håkansson, Peo Berghagen och Eric Hasselqvist. Tre viktiga människor i min karriär. På Stockholm Records fick jag även flera vänner för livet, vi var ett gäng som satt ihop på ett fint sätt. Vi umgås fortfarande.

Några år senare köper Universal Music labeln Stockholm Records och jag tar över som A&R-chef på Universal. Gillade även det gänget starkt. Jobbar med flera av dom dagligen än idag, Christer Mellström, Per Sundin, Jocke Johansson mfl. Samtidigt startade vi upp TEN som var centrerade runt studion på Hagagatan 10. Också ett gäng människor som jag fortfarande är nära vänner med. Efter några år som chef på Universal bestämmer jag mig för att återvända närmare kreatörerna och startar Albot&Albot.
Efter några år träffade jag min business partner Jon Allen, som är baserad i New York. I dag är vi ett svensk-amerikanskt företag som ägs av mig och Jon.

Du driver idag Buddys som är ett artist management företag. Vill du berätta lite mer om det och hur ser en vanlig dag ut för er. Vad gör en artist management? 

Buddys är ett management och förlag men även ett servicebolag för artisternas Mastrar. Samtliga av våra artister äger sina mastrar och vi hjälper dom att administrera allt.
Grunden till Management är att jobba nära artisterna. Vår lojalitet är helt med artisterna/låtskrivarna och ge dom råd och strategi-tänk runt sina karriärer. Det innebär att man inte får vara rädd att fatta tuffa beslut tillsammans med artisten.

I dagens tider är det Zoom-mania. Som manager får ma inte vara rädd för kommunikation. 300-500 mail om dagen och massa telefon och Zoom är inte ovanligt.

Vilka är de viktigaste färdigheterna man ska ha när man arbetar med det du gör inom musikbranschen?

Både jag och min partner Jon är extrema fans av kontroll och ordning + reda. Att hålla i ett 10-tal dagliga scheman med möten, zoom-sessions, repetitioner och intervjuer kräver struktur.

Vill du berätta om någon erfarenhet du har varit med om som har gjort lite extra avtryck hos dig?

En situation som jag aldrig glömmer är när en bransch vän ringer mig och frågar om han kan bolla några outgivna låtar med mig. Vi ses över en kaffe. Han spelar upp två låtar som han verkligen brinner för. Jag känner tyvärr inte samma ”brinn” och börjar dra upp teoretiska förklaringar varför dessa två låtar INTE kommer funka. Så säger han ”Men Anders, låt mig våga vara lite naiv”. Jag tycker det är rätt klokt. Kontrollerad naivitet, är som balanserad dröm. Vågar dröm, våga vara naiv. Det krävs för att kunna lyckas.

Och till sist, har du några tips och råd för de som önskar arbeta inom musikbranschen?

Våga testa olika roller i musikbranschen. Idag är skillnaderna större än tidigare mellan de olika jobben hos musikbolagen. Förlag och bokare är två HELT olika jobb och efterfrågar helt olika personligheter. Men kärleken till musik är det som binder dem samman. Testa dig fram vilken roll som passar dig bäst.