Will Hunt, A&R Manager på Columbia Records UK om att upptäcka George Ezra, att arbeta med sin hobby och ett gott råd till dig som vill in i branschen

Jobbet som A&R är bara ett av riktigt många yrken som finns representerade inom musikbranschen. Om du drömmer om att arbeta på skivbolag och att utveckla artister så kan det vara en bra idé att läsa vidare , för det är just precis det vi har pratat med brittiske Will Hunt om. Will Hunt är A&R Manager på Columbia Records, UK, och vi mötte honom för att ta ett snack om hans arbete på Columbia och om hans väg in i branschen.

By:Larm Festival i Oslo: samlingsplats för ett hav av människor från musikbranschen från alla världens hörn som springer från konferens till konferens, från möte till möte och från konsert till konsert för att representera sig själva och sina arbetsplatser, skaka hand med de rätta människorna och naturligtvis för att lyssna på den bästa nya musiken de ännu inte visste att de saknat i sina liv. En av dessa branschmänniskor är brittiske Will Hunt. Han är A&R Manager för Columbia Records UK (sublabel till Sony Music), med artister som Patti Smith, Harry Styles, Tyler The Creator, Foo Fighters og Daft Punk.

“att vara en framgångsrik artist handlar mycket mer om personen och dennes temprament och personlighet än om deras faktiska talang”


Om du inte tidigare stött på titeln A&R, eller om du hört om den men undrat vad i allvärlden det betyder, så får du en snabbintroduktion här: “A&R” står helt enkelt (men väldigt brett) för “Artist & Repertoire”. Som A&R är du anställd på ett skivbolag eller ett förlag och det är du som är ute med kikaren för att hitta nya talanger, skriva kontrakt med dem och hjälpa dem vidare med att utveckla deras repertoar och dem sjävla som artister.
Will Hunt beskriver själv din arbetssituation så här:

“Jag är A&R Manager på Columbia Records UK, som är en del av Sony Music. Jag har arbetat där i fem år och startade som talangscout. Då tog jag in en artist som heter George Ezra och jag var A&R för honom på hans första album. Sen har jag också signat mycket under några år, arbetat med singer-songwriters, elktroniska artister och en artist som heter Declan McKenna, som jag tycker är riktigt grym. “

Ja, precis som Hunt själv berättar: Det var han som på sin tid fick in George Ezra i branschen. Och sedan dess har det gått ritigt bra för Ezra som haft stora hits med låtar som “Budapest”, “Blame It On Me” och “Listen To The Man” från debutalbumet Wanted on Voyage. Declan McKenna, som Hunt också nämner, har haft framgångar med bland annat låtarna “Humongous” och “Brazil”, av vilka den senare trollband Hunt så snart han hörde den. McKenna skrev låten när han bara var 15 år och laddade upp den på en plattform för ny musik i UK och på den vägen stötte Hunt på den unge talangen.  Bland andra artister Hunt har väkomnat in i Columbia-familjen finner vi, för att nämna några, Snakehips och Raleigh Ritchie.

En milstolpe för Hunt

Om man lägger ihop siffrorna från George Ezras fem mest populära låtar kommer man upp i mer än 500 miljoner streams – och det är bara på Spotify. Baserat på den statistiken är det inte så konstigt att Hunt ser George Ezra som sin största signing hittills.

“Att ta in George Ezra i verksamheten när jag fortfarande var så ny var ganska stort för mig med tanke på vilken succé han sedan gjorde. Att sedan arbeta med A&R på hans första album (medan jag lärde mig hur det gick till under tiden jag gjorde det) och se honom gå från att vara en artist som spelade för 50 personer till att bli 2015 års största genombrottsartist, bli nominerad till en BRIT Award och spela över hela världen, det var helt fantastiskt att få vara en del av. “

Det är ingen hemlighet att Hunt inte var den enda som tyckte om vad han hörde när han första gången lyssande på George Ezras musik. Det är en romantisk tanke, men tyvärr inte så vanligt att “bara” ha skrivit bra musik. Det krävs mer för att bryta igenom som Ezra gjort.

“En av de saker jag lärt mig de senaste åren är att för att vara en framgångsrik artist handlar mycket mer om personen och dennes temprament och personlighet än om deras faktiska talang. Det finns massor av människor som har talang, men som inte blivit till något mer. Jag vill gärna signa dem som jag tror har potential att bli ikoner. Kan jag se framför mig hur människor hänger upp deras affisch på väggen? Kan jag se dem vinna awards? Kan jag se framför mig fans som älskar dem, deras musik och deras person som en helhet? Jag tänker mer på de sakerna än om de “bara” har en bra låt och en fin röst.”

Att leta efter en bestämd aura runt en artist och försöka ta reda på om artisten har potential att connecta med en stor grupp människor, det är en del av att vara inne i den kommerciella delen av musikindustrin. När det kommer till kritan så har du ett mål:

“Du vet att på ett skivbolag är målet i slutändan alltid att sälja skivor. Och jag tror att du säljer mycket skivor om du har de självklara kvaliteterna att skriva bra låtar, framföra dem bra, skapa ett bra album, men utöver det också har en stor personlighet, karaktär och ett starkt driv.”

Goda råd och det där med att få in en fot


Den gången Will Hunt själv startade sin karriär i musikbranschen ledde han en klubbkväll vid namn ‘Off Modern’ på London-klubben Corsica Studios tillsammans med några vänner. Det utvecklade sig sen till ‘Off Mordern Records’, där Hunt bland annat utgav musik för artisten Gabriel Bruce. Utöver det lyckades han få en praktikplats hos management-firman Giant Men Management, som bland annat arbetar med Crystal Fighters och Mount Kimbie, innan han år 2012 startade som Scout för Columbia. Året efter blev han befordrad till Junior A&R Manager och 2015 blev han ytterligare befordrad till A&R Manager. Här är Hunt’s meddelande till dig som själv drömmer om att få en fot in på ett skivbolag:

“Man ska göra saker på egen hand. Var entreprenör. Det kan handla om att starta en musikblogg, starta en klubbkväll eller presentera sina favoritband på det lokala spelstället – eller varför inte arrangera ett bandbattle. Ta initiativ på ett eller annat sätt. För mig personligen var planen inte från starten att bli A&R. Jag testade att gå i andra riktningar, men det gick inte så bra och plötsligt hade jag en arbetsintervju med Columbia. Och de sa “Wow! Du har gjort massor av saker tidigare. Du har presenterat ett band, och du har haft tankarna på musik men inte bara baserat på din kärlek till musiken utan du har också planerat och tänkt ‘om jag bokar det här bandet, kommer det då att dra folk till klubben’. Och det var mer ett A&R-aktigt sätt att tänka på. Plötsligt var jag antälld som scout, med anledning av att jag gjort massor av olika saker, som jag trodde var en hobby, men som slutade med att bli min karriär.”

Det är svårt att vara en “ensamvarg” när man arbetar inom musikbranschen. Bra kontakter kan vara guld värt – särskilt de som har stor erfarenhet. Där gäller det att spetsa öronen när de kommer med goda råd. Hunt avslöjar inte vem som gav honom detta råd, men säger att det är det bästa han har fått, när det kommer till jobbet som A&R.

“Om du reagerar på något sätt när du lyssnar på en artist, då ska du komma ihåg din allra försat reaktion när du sedan står i begrepp att skriva kontrakt. Hur får artisten dig att känna? Hur tror du att artisten är som person? Det är viktigt att att notera detta, berättade en producent för mig en gång. Och det visade sig att stämma riktigt bra många gånger.”

Text: Nikoline Skaarup (red. Ida Holmström)
Foto: PR
Intervjun genomfördes på by:Larm Festival, Oslo, 2017