Möt musikbranschen – My Bergman från Blixten&Co

Text: Tanja Brinks Toubro

My Bergman har de senaste fem år varit bokningsagent på Blixten & Co, där hon har jobbat med band som Pale Honey, Linn Koch-Emmery, Vita Bergen, Arvid Nero, Shirin, Nicky William och många fler. Vi möter My på by:Larm Festival i Oslo för att höra lite mer om hennes jobb och hennes väg in i musikbranschen.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

Måndag till fredag är jag mestadels på kontoret och mejlar, har möten, ringer runt och planerar för artisterna. När jag har band som turnerar utanför Skandinavien måste jag se till att teamet runt omkring i Europa också är med på det. De måste veta vad som händer med bandet så de kan boka in turnéerna i förtid. Så jag spenderar mycket tid på att mejla fram och tillbaka med managers, skivbolag och bandet själva – många av banden har inte managers så då har vi mycket direktkontakt istället, vilket jag föredrar. Jag gillar när det finns en manager som vet vad den gör, men i det tidiga stadiet med bandet behöver man nödvändigtvis inte en – ett bra team kanske också bestå av en bra agent, ett bra skivbolag och en A&R.
Jag tillbringar mycket tid till att gå på spelningar och konserter, de band som jag representerar ser jag till att se live så ofta jag kan. Det är verkligen viktigt att visa support, och det betyder också att jag kan ge dem feedback och att jag vet precis vad jag ‘säljer’ när jag pitchar in dem för arenor och festivaler.

Har du drivet och ambitionen för en framtid i musikbranschen? Innovative Music Management kan hjälpa dig ta klivet

Kan du berätta om din väg in i musikbranschen?

Jag kommer från en liten stad, som ligger ungefär en timme från Stockholm, och jag arbetade i en klädaffär. Det var ganska tråkigt men jag lärde mig mycket av det. Jag var verkligen blyg och det jobbet lärde mig att prata mer med människor. Sen började jag plugga Music and Event Management i Nyköping. Samtidigt spelade en vän till mig trummor i ett band, så jag började hjälpa honom att boka in spelningar för det bandet, och sen några andra band som de kände till. Helt plötsligt bokade jag spelningar för sex band. Jag startade upp mitt eget företag, byggde en hemsida, skapade ett kontaktnät och allt det där. Alla band var uppkommande indieband men jag var väldigt seriös med alltihop – jag hanterade det som ett jobb. Men jag tjänade inga pengar, jag jobbade fortfarande i klädaffären och pluggade.

En gång kom Emil Rossling från Blixten & Co och undervisade på min skola, och vid den tidpunkten visste jag att jag ville bli agent, så allt ledde till att han blev min mentor medan jag studerade. Det var verkligen nyttigt, för det är så mycket i början som du inte känner till. Vad som ska stå i kontrakten, vad allt borde kosta och andra detaljer kring spelningarna.

En stund senare fick jag en praktikplats på Albot&Albot (Veronica Maggios management). Jag var så nervös innan intervjun och jag kände att det inte gick så bra. Men sen gick jag på en julfest, på Blixten faktiskt, och efter ett par drinkar tog jag modet till mig att gå fram till Anders Johansson från Albot&Albot och säga att jag verkligen ville ha en andra chans. Han sa ja, och det slutade med att jag fick praktikplatsen. Det var under tre månader och efter det började jag arbeta på deltid där. Jag blev erbjuden en tjänst på deltid på Blixten också, så det slutade med att jag jobbade hos de båda under samma tid, och jag lärde mig så mycket om vad det innebär att vara en agent på ett företag. Efter ungefär sex månader erbjöd Blixten mig den tjänst jag nu har, och sen dess har jag lärt mig mer och mer, samt byggt upp min roll.

Emil Rossling har undervisat hos oss på Innovative Music Management. Du har väl inte missat vår intervju med honom?

Vilka är de viktigaste färdigheterna man kan ha när man arbetar med det du gör?

Du behöver vara envis och inte acceptera ett nej. Men du behöver också lära dig att ett nej kan innebära bra saker. Jag kommer ihåg att jag försökte boka ett av mina band till by:Larm Festival, där de fick avslag och blev uppmanade att försöka igen följande år. Det var verkligen irriterande, men när jag kom till festivalen upptäckte jag att det egentligen bara var bra för bandet – de hade inte varit redo att spela, så att vänta ett år var absolut det bästa för dem att göra. När du spelar på en festial som by:Larm, Eurosonic eller Reeperbahn, så behöver du verkligen vara redo så att bokningsagenter kan föreställa sig dig spela på deras scener.

Som bokningsagent behöver du också kunna sätta upp mål för dina band och göra en plan för hur de ska nå målen. Det är så annorlunda från band till band, så det behöver vara en realistisk plan.

Vad är dina bästa råd till de som vill arbeta med det du gör?

Utöver att vara envis, så ska du inte heller vara rädd för att nå ut till folk. Om du vill vara en agent, kontakta då en agent som du beundrar för att se om han/hon vill dela med sig av några erfarenheter, eller till och med vara din mentor. Jag älskar att möta studenter som jag känner är engagerade. De kanske inte exakt vet vad de vill göra, men du får en känsla av att de är entusiastiska och intresserade av att lära sig. Utbildning är också bra eftersom det ger dig nätverket som du kan använda dig av senare, när du jobbar i branschen. Det är också bra att hjälpa andra – det kommer alltid tillbaka till dig på något sätt. Jag brukar alltid volontärarbeta för saker även om jag inte vet exakt hur de ska göras. Det håller jag fortfarande på att lista ut.

Drömmer du om en framtid inom musikbranschen, och kanske jobba som bokningsagent som My Bergman gör?
Innovative Music Management kan hjälpa dig på vägen