Vill du veta mer om musikbranschen? Här är din guide till den bästa läsningen.

Drömmer du om att arbeta inom musikbranschen, eller vill du bara veta mer om denna mytomspunna värld? Ett bra första steg är att skaffa sig kunskap via böcker. Vi har samlat några tips på nyttig läsning om musikbranschen.

‘All You Need to Know About the Music Business’ av Donald S. Passman

‘All You Need to Know About the Music Business’ är en tjock bok som, precis som namnet avslöjar, innehåller allt du behöver veta om musikbranschen. Författaren skriver på ett underhållande sätt när han tar läsaren med på en grundlig tur genom industrins olika mekanismer och processer. De många gånger snåriga juriska delarna beskrivs på ett förståeligt sätt och Passman är inte rädd för att blanda in en del humor i sina skildringar och låta läsaren ta del av hans egna anekdoter från många år i musik- och underhållningsbranschen.

‘The Future of Music’ av David Kusek och Gerd Leonhard

‘The Future of Music’ från 2005 handlar om framtiden, vilket kanske inte gör den till den mest aktuella boken just nu. Men! Den är nog så intressant ändå. Författarna tar oss med genom den tekniska revolutionen som tog musiken från skivor till den digitala världen.

‘The Thank You Economy’ av Gary Vaynerchuk

‘The Thank You Economy’ beskriver hur digitala och sociala medier håller på att fullständigt förändra förutsättningarna för klassiska verksamhetsområden som HR, marknadsföring, kundservice, finans och så vidare. Boken sätter förändringarna i ett historiskt perspektiv lyfter fram konkreta case och presenterar normer för hur verksamheter ska klara sig i en ny ekonomi där kunden är i fokus.

Läs även: Karta över den svenska musikbranschen 


‘The Art of Music Publishing’ av Helen Gammons

‘The Art of Music Publishing’ har det mesta för den som vill lära sig allt om det arbete som ett förlag gör för musikskapare.

‘The Music Management Bible’ av Music Managers Forum

‘The Music Management Bible’ är en guide full av nyttig läsning, med fokus på den engelska musikbranschen. Boken bjuder på många rika erfarenheter från faktiska musikmanagers.

‘Hit Men: Power Brokers and Fast Money Inside the Music Business’ av Fredric Dannen.

‘Hit Men: Power Brokers and Fast Money Inside the Music Business’ är ett bra tips till den som har lust att lära sig mer om historien kring skivindustrin, med särskilt fokus på “de gyllene åren”.

Läs även: 10 musikbranschfestivaler du ska känna till