jobb musikbranschen

15 jobb i musikbranschen

Artist

Artisten är i grund och botten vad det hela handlar om. Artisten är trots allt den som alla andra aktören i den här artikeln arbetar kring.  Det är artisten som står i centrum och det är artisten som skall uppträda, skriva låtar, hålla konserter, skriva autografer, ge intervjuer och ta ställning till alla de svåra beslut ett liv som musiker innebär.

A&R

A&R står för artist och repetoar och det är skivbolagets A&R som ansvarar för att se över alla ny demos som kommer in. I rollen som A&R är det din uppgift att i samarbete med artisten lägga upp en plan för hur artisten karriär skall utformas. Som A&R är du hela tiden i nära dialog med artisten om både artistiskidentitet, framtidsplaner och artistens konstnärliga uttryck. 

Artist Manager

The bank, Heartbeat management och många fler. Managers är dom som ser till att artisten syns i världen. Typiskt sett är artisten kopplad till en manager som ser till att etablera givande avtal för artisten.  En manager är artistens högra hand och blir i många musiksammanhang kallad för ‘bandets extra medlem’. Om du brinner för att hjälpa artister och band, då är det kanske manager du ska bli!

Backstage Manager

En backstage manager är den som är med ute på spelningarna och ser till så allt flyter på som det ska. En backstage manager jobbar i tätt samarbete med backstage-teamet och den aktuella artistens tour manager. Det är nämligen en backstage managers ansvar att artistens önskemål blir uppfyllda i förberedelse för konserten. 

Booking Agent

Som booking agent är du kopplad till en booking-byrå som hjälper artister att boka spelningar och sprida artisternas musik. Som booking agent behöver du gilla live-delarna av musikbranschen och du behöver ha ett sinne för att hitta up ‘n coming band och artister.

Distrubutör

Distributören är den artister letar rätt på om de önskar ge ut musik utanför skivbolagen – på egen hand. Distributören ser till så att musiken distribueras på diverse streamingtjänster och att musiken kommer ut till försäljning på sätt ställen.

Legal Manager

Som legal manager ska du ha koll på de juridiska aspekterna av musikbranschen. Som du förmodligen kan utläsa av artikeln ska de pengar som finns i branschen fördelas på många olika positioner. Därför är det viktigt att det finns någon som har koll på rättigheter och lagar så alla får betalt som de ska. En legal manager är fullständigt ovärderlig för skivbolag och management.

Product Manager 

Som product manager representerar du också skivbolaget men har en mer administrativ roll. Som product manager har du rollen som projektledare och ansvarar för kommande och aktuella releaser.

Promotion Manager 

Som promotion manager är det du som ser till så att artister och musiker uppmärksammas på rätt sätt och rätt plats. Du är med i utformandet av strategier och visioner för hur de olika projekten skall marknadsföras. En promotion manager arbetar i nära samarbete med teamets social media manager som ansvarar för marknadsföringen på de digitala plattformarna. Du kan läsa mer om livet som promotion manager i vår intervju med Joachim Cedlöf, promotion manager på Universal Music.

Publisher

En publisher hjälper artisten sprida sin musik till så många människor som möjligt. En publisher kan exempelvis hjälpa artister synas i mer kommersiella sammanhang än en enbart underhållning och det är ofta publishers som står bakom de svenska låtar som används i internationella tv-reklamer bland annat.

Radio Promoter

Som radio promoter pitchar du låtar och artister till olika radiokanaler. Radio promotorn har ett enormt viktigt ansvar då radiostationerna är en stor och bra plattform att sprida sin musik på, både för etablerade men även nystartade artister.

Låtskrivare

Som låtskrivare ska du ha talang för bra melodier och catchiga rytmer. Många artister jobbar i nära samarbete med låtskrivaren så båda parter kan skapa de uttryck de önskar – men fortfarande säkerställa att låten passar till artistens image.

Social Media Manager  

Som social media manager är det du som ansvarar för artisten eller bandets ansikte utåt. Sociala medier fyller en större och större funktion i människors vardag och det är viktigt att artisten har en anställd som utformar en plan över hur artisten vill framstå på sina sociala medier samt hur denna plan skall verkställas och upprättas. Det är en social media managers ansvar att se till så artistens musikaliska identitet förmedlas på bästa möjliga sätt.

Sponsor och partnerskapsansvarig

Sponsor och partnerskap är alfa omega i musikbranschen. Som så många andra kreativa branscher är det av yttersta vikt att kunna finansiera sitt artisteri. Som sponsor måste du kunna hitta sätt att skapa sponsor- och partnerskap för artisten du representerar.

Tour Manager 

Som tour manager behöver du ha känsla för planering och genomförande, då det är tour managern som planerar och organiserar hela turnéerna. Det är även tour managern som är länken mellan bokningsbyrån, artisten och platserna för spelningarna.

Text: Alva Skoglund

Foto: Stock

Kika in vårt kursutbud för att se hur vi skulle kunna hjälpa dig och din karriär